Laminált Dózsa György

Reprodukálták a Dózsa György úti metrómegálló több helyen sérült, híres pannóját, Szász Endre alkotását, amely szombattól laminált felületen, üveglapok közé szorítva ékesíti tovább a megállót. Az eredeti művet, amelynek restaurálásáért mintegy tíz éve közösségi összefogás is indult, a festőművész özvegyének, Szászné Hajdú Katalinnak adták.

Szilléry Éva
2019. 04. 02. 7:29
null
Vélhetően a műtárgynak nem megfelelő környezet miatt döntött a felújítást megrendelő BKV Zrt. az eredeti helyettesítése mellett Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hármas metróvonal Dózsa György úti megállójában a peron megépítésekor, a nyolcvanas évek közepén készült el a Dózsa Györgyöt kezében fáklyával ábrázoló, a teljes falfelületet beterítő pannó. Közel negyven év alatt a mű egyes elemei kiestek, itt-ott megkopott, máshol letöredezett Szász Endre ­Munkácsy Mihály-díjas festőművész, grafikus több kis elemből összerakott porcelánképe. A szóban forgó megálló egyébként az egyike azon föld alatti állomásainknak, amelyeket értékes műkincs ékesít, közülük is talán ez a leghangsúlyosabb, ugyanis az egész megállót belakja a hatalmas, dinamikus színvilágú, tűzvörösben égő porcelánpannó.

Még a művész életében többször felmerült a pusztuló műalkotás restaurálásának kérdése, konkrét felkérést azonban erre Száz Endre sohasem kapott. Az angyalföldi metrómegálló jellegzetes képének megtartásáért mintegy tíz éve komolyabb civil összefogás is indult, egy internetes blog is felhívta a figyelmet a málló műalkotásra, mi több, alapot is létrehoztak érte. A bonyolult és költséges restauráláshoz néhány lelkes civil adakozása azonban kevésnek bizonyult.

Vélhetően a műtárgynak nem megfelelő környezet miatt döntött a felújítást megrendelő BKV Zrt. az eredeti helyettesítése mellett
Fotó: Teknős Miklós

A fővárosban található közterületi műalkotások felelőse a Budapest Galéria, de a metróaluljárókban és -megállókban elhelyezett művek nem minősülnek közterületnek, így a Budapesti Közlekedési Vállalat tehet azok állagmegőrzéséért. Egyetlen metróterületen található szobor kivétel ezek alól: a Pöttyös utcai megálló bejáratánál elhelyezett nőalakot, Metky Ödön munkáját annak idején a Budapest Galéria állította ki, így a képtár hivatott gondoskodni róla. (A metró útvonalán elhelyezett műalkotások között érdemes megemlíteni például a Deák téri betűcsempék motívumtárát is, amelybe három magyar költő versrészletét is beleszőtte az alkotó, Joao Vieira lisszaboni képzőművész.)

A Szász-pannóért folytatott civil mozgalomban felmerült az a kérdés is, vajon jó helyen van-e itt – a járművek keltette rázkódásnak kitéve – a nagy értékű műtárgy. Szász képének restaurálását a festő- és iparművész Koháry Géza vállalta volna: az alkotó kizárólag a kép lebontásával, elszállításával látta kivitelezhetőnek a munkát. Szóba került tíz éve a fotótechnikai pótlással történő felújítás is, de a hagyaték őrzői Szász Endre módszeréhez ragaszkodva ezzel a megoldással nem értettek egyet.

Vélhetően a műtárgynak nem megfelelő környezet miatt döntött a felújítást megrendelő BKV Zrt. a reprodukció mellett, amely az eredeti méretével egyező, laminált felületen idézi meg Szász Endre műalkotását. A metróállomáson pedig tábla emlékeztet a mű keletkezésére, köszönetet mondva az alkotónak és a hagyatékőrzőknek. Az eredeti művet immár a művész özvegye őrzi.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.