Lara Fabian harminc éve játszik a szívünk húrjain

Ha kissé szentimentálisan kellene megfogalmaznom Lara ­Fabian harminc éve tartó sikerének a titkát, akkor azt mondanám, hogy akár angolul, olaszul vagy ­franciául énekel, mindig a zene nyelvét használja. Az énekesnő a nyárra tervezett európai turnéjának az összes koncertjét, köztük a mára tervezett budapestit is 2022-re halasztotta.

Zámbó Brigitta
2021. 06. 24. 7:15
Fabian, Lara
Budapest, 2016. április 26. Lara Fabian kanadai énekesnő a Papp László Budapest Sportarénában adott koncertjén 2016. április 26-án. MTI Fotó: Mohai Balázs Fotó: Mohai Balázs
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lara Fabian Belgiumban született, majd életének az első éveit Szicíliában töltötte. Édesapja flamand, míg ­édesanyja olasz származású, így a két kultúra együttesen határozta meg az identitását. Szicíliáról mindig úgy beszél, mint az elsődleges gyökereiről, Brüsszelhez pedig pályafutásának a kezdete köthető. 21 éves korában már ismerték a nevét Európában, ő mégis szerencsét próbált egyik zenésztársával, Rick Allisonnal Kanadában, ahol üstökösként robbant be a köztudatba.

Je t’aime című slágere után a legnagyobb lemezkiadó cégek versengtek érte, és már semmi sem állt a gyermekkora óta dédelgetett amerikai álom útjába. A ,,sztárcsinálás” fellegvárában viszont őt is újradefiniálták a zenei producerek: tucatelőadót próbáltak kreálni belőle, ahelyett hogy inkább a kuriozitását, az Európából hozott kulturális és zenei sokszínűségét domborították volna ki. Ebben a szellemiségben írták új albumának a címadó dalát is, az I will love againt, amely egy új, populárisabb irányt képviselt.

Az album eredeti címe Lara Fabian egyik leghíresebb feldolgozása, a drámai erejű olasz dal, az Adagio lett ­volna. A producerek viszont az utolsó pillanatban ezt megváltoztatták, mondván, ezzel Lara csak egy lenne az akkori dívák sorában. Az énekesnő utólag úgy emlékszik vissza pályafutásának ezen pontjára, mint a vég kezdetére. Elmondása szerint a tengerentúli karrier beteljesítése először célkitűzés volt számára, majd rögeszme lett belőle, amely lassanként bedarálta.

Lara Fabian kanadai énekesnő a Papp László Budapest Sportarénában adott koncertjén 2016. április 26-án
Fotó: MTI/Mohai Balázs

A zeneiparban való érvényesüléshez szüksége volt mecénásokra is: Lara Fabian egyik pártfogója Walter ­Afanasieff zenész volt, aki korábban többek között Céline Dion és Mariah Carey legnagyobb slágereit írta. Ahogy Lara Fabian fogalmazott: önkívületi állapotba került, amikor megtudta, hogy a popipar akkori vezető producere felfigyelt rá. Előtört belőle a kamasz lány, aki rajongott a híres zeneszerzőért, és a legnagyobb álma vált valóra azzal, hogy együtt dolgozhatott vele.

Aztán egyik pillanatról a másikra épp azok az emberek engedték el Lara kezét, akik előtte piedesztálra emelték őt. Befejezték a közös munkát legfőbb alkotótársával, Rick Allisonnal is, így hirtelen senki sem egyengette az útját, és támogatók nélkül zsákutcába futott az amerikai karrierje. Egyre gyakrabban vágták a fejéhez, hogy nem elég vékony és nem elég szőke ahhoz, hogy igazi popsztár legyen. Lara pedig szépen lassan ráébredt, hogy egyszerűen nem tud és már nem is akar beleférni abba a skatulyába, ami a tengerentúli sikereket garantálná. A lemezkiadók nem hosszabbították meg a szerződését, így bepakolta egy bőröndbe az amerikai életét, és hazautazott.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=E82h8y-tILI[/embed]

 

Utólag azt gondolja, hogy mindez azért történt meg vele, mert nem volt elég önbizalma, nem hitt eléggé a tehetségében. Hagyta, hogy mások higgyenek benne, mindig külső személyektől várta a visszaigazolást, a megerősítést. Amikor pedig azok a bizonyos támogatók elpártoltak tőle, rögtön elveszettnek érezte magát.

Édesanyja azzal vigasztalta, hogy aki egyetlen fájdalmat el tud felejteni, az képes több sérelemmel is megbirkózni. Lara így tett, és szinte a nulláról újra felépítette magát Európában. Persze itt sem volt minden felhőtlen, ugyanis a francia sajtó gyakran ,,­Céline Dion-utánzatként” hivatkozott rá.

Természetesen a művészek megítélése mindig is szubjektív volt: lehet azt mondani Lara Fabian előadói stílusára, hogy modoros vagy éppen teátrális, mégis, a szakmai tudása és teljesítménye évtizedek óta önmagáért beszél. Az átlagnál magasabb lelki rezgésszámon éli a mindennapjait előadóként, illetve anyaként és feleségként is. Ezt bizonyítja az a dokumentumfilm, amely Lara Fabian félbeszakadt ünnepi turnéjának elején, még a világjárvány előtt készült, és bepillantást enged az énekesnő magánéletébe.

Ha kissé szentimentálisan kellene megfogalmaznom Lara Fabian harminc éve tartó sikerének a titkát, akkor azt mondanám, hogy akár angolul, olaszul vagy franciául énekel, mindig a zene nyelvét használja. Annak segítségével képes egyszerre lágyan és fájdalmasan szívünk húrjait pengetni, függetlenül attól, hogy értjük-e pontosan a dalszövegeket.

Az énekesnő lába alól az elmúlt években jó párszor kihúzták a talajt, mégis képes volt talpon maradni. Karrierje nem mondható töretlennek, de talán éppen azoknak a bizonyos töréseknek köszönhetően tud katartikus élményt nyújtani koncertről koncertre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.