Mint arról már beszámoltunk, március 1-jétől megkezdi működését a „magyar Youtube”. Ez persze nem csak azt jelenteni, hogy hirtelen felpántlikázzák a népszerű videomegosztót, és szerencsére azt sem, hogy mondjuk az egykori Zenebutik, zenehíd díszleteire dizájnolják át a megszokott felületet. Miután egy globális termékről beszélünk, ahol (nagyjából) minden elérhető (nagyjából) mindenki számára, ez inkább hangsúlyeltolódást, valamint egy új üzleti modell meghonosítását jelenti.
A magyar tartalmakra fogékony zenerajongók tehát mindenképp jól járnak, de a változás ezenfelül fordulatot hozhat a hazai könnyűzene életében, a megállapodó felek – vagyis a Youtube és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület – reményei szerint jól járhatnak a változással a magyar zenészek is. Ennek apropóján szervezett március 1-jén szakmai fórumot az Artisjus. A rendezvényt követő sajtótájékoztatón a szervezők összefoglalták az aznap elhangzott előadások tanulságait, valamint részleteket árultak el arról a megállapodásról, amely a Youtube.hu segítségével juttatja új bevételi forrásokhoz a hazai zenészeket.
Dr. Tóth Péter Benjámin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója felvezetésként többek között arról beszélt, hogy az új platformok és szolgáltatások megjelenése aktívabb és tudatosabb hozzáállásra kényszeríti a zenészeket. Az aktuális fejleményekre rátérve kiemelte, hogy a Google láthatóan komolyan vette a magyar tárgyalófelet, hiszen egyenesen egy felelős igazgatót küldött hazánk földjére, hogy a Youtube marketinghadosztály honfoglalását előkészítse.
A szót ezután az Artistus online felelőse, Kitzinger Dávid vette át, akinek munkába állását annak idején az egyik, fájlcsere témában elkötelezett szakmai blog is méltatta. Katzinger az elmúlt időszak változásairól szólva üdvözölte, hogy egyre több szolgáltatás, többek között az I-Tunes végre elérhetővé vált Magyarországon. Az Artisjus feladatai közé sorolta, hogy a piacról egy időre eltűnt, majd a digitális csatornákon előkerülő fogyasztók eléréséhez segítséget nyújtson a szerzőknek. A feladat szerinte már csak azért sem könnyű, mert egyelőre mindenki – beleértve a legnagyobb tartalomszolgáltatókat – csak tapogatózik és próbálkozik annak érdekében, hogy tartós bevételi forrásokra leljen az online zenefogyasztás korszakában. Éppen ezért mindenkinek, és ez ugyanúgy vonatkozik magukra a zenészekre is, újra kell tanulnia az átalakult reklámpiac működését. Ennek mindenképpen van pozitív hozadéka is, hiszen a Youtube-on keresztül a szerző sokkal inkább kézben tudja tartani a saját promócióját.
Hogyan néz ez majd ki a gyakorlatban? Ezzel kapcsolatban Tóth röviden összefoglalta, milyen gyakorlati következményei lesznek a Google és az Artisjus között most nyélbe ütött megállapodásnak. A videókat úgynevezett metaadatokkal látják el, amelyek egyrészt segítenek a hatékonyabb keresésben, másrészt ezek alapján fizetik ki a jogdíjakat. Videót persze feltölteni, eltávolítani vagy csatornákat indítani a Youtube-on nyugodt szívvel lehetett eddig is, a megállapodásban részt vevők számára abban mutatkozik különbség, hogy amennyiben a videó képes reklámbevételt produkálni, abból részesednek. Visszaható érvénnyel viszont nem működik ez a konstrukció, viszont jó hír, hogy a már feltett és a megfelelő metaadatokkal ellátott videókhoz nem kell nyúlni, március elsejétől ellenben már pályázhatnak a reklámbevételre. A számláló elindult.
Az egybegyűltek végül meghallgathatták a rokonszenves Youtube-fejes gondolatait is a most útjára indított projektről. Patrick J. Walker, a Youtube regionális partnerségekért felelős igazgatója amolyan bölcsészgúnyába bújtatott elegáns geek benyomását keltette a könyökvédős zakójával és dizájnos szemüvegével. Mondandójának lényege az volt – túl azon, hogy természetesen nagyon örül, hogy itt lehet, és hogy a hosszú munka a gyümölcsét meghozta –, hogy a Youtube lett mára a világ legnagyobb zenegépe, ami globális technológiát és így mindenki számára azonos hozzáférési lehetőségeket kínál. Türelmet kért az egybegyűltektől, hiszen nem rögtön mutatkoznak majd meg ennek az új művészi-technológiai-marketing együttműködésnek az eredményei, de biztató példaként említette például Olaszországot, ahol az utóbbi időben már rohamos növekedést mutatnak a digitális bevételekre vonatkozó számok. A következő időszak legfontosabb fejlesztési irányának az élő közvetítések Youtube-ra hangolását tartja, ennek jótékony hatásaiból remélhetőleg a magyar fesztiválok is profitálhatnak majd.