időjárás 17°C Vendel 2021. October 20.
logo

Ezek a tünetek jelzik, hogy vitaminhiányunk van

Forrás: mindmegette.hu
2021.07.15. 17:34
Ezek a tünetek jelzik, hogy vitaminhiányunk van

Az ásványi anyagok és a vitaminok elengedhetetlenek a szervezet és az immunrendszer megfelelő működéséhez, de egyáltalán nem mindegy, hogy ki mit fogyasztunk, és milyen formában – írja a Mindmegette.hu.

Az emberi immunrendszer csodás alkotás: képes a betegségek elleni védekezésre és az öngyógyításra is. Akcióba lép, amikor olyan kórokozóval találkozik, amit idegenként azonosít, sőt, vissza is tud emlékezni azokra a „betolakodókra”, amelyekkel egyszer már megvívta a maga harcát, így a következő alkalommal gyorsabban reagál a megjelenésükre. Ezt a jelenséget nevezzük szerzett immunitásnak.

Hasznossága miatt nagyon fontos tehát, hogy ne terheljük túl, illetve megfelelően karbantartsuk testünk védekezőrendszerét. Ehhez pedig a kiegyensúlyozott étrenden és a rendszeres mozgáson túl elengedhetetlen a megfelelő vitamin- és ásványianyag-pótlás is.

A vashiány tünetei

Ha eszünk tojást és tejterméket, de kevés húst fogyasztunk, akkor vashiány, majd akár vashiányos vérszegénységet – és az immunrendszer gyengesége miatt fokozott fertőzés-hajlamot – is okozhat. Több vasra van szükség, ha a szájzug bereped, a haj és a köröm növekedése lelassul, folyton fáradtank, rosszkedvűnek érzed magad.

Így pótolhatjuk a vasat!

A hüvelyesek, a bogyós gyümölcsök (csipkebogyó, szeder, cseresznye), a spenót, a sóska és a spárga nagyszerű vasforrások. Az olajos magvak vastartalma is magas, közülük is kiemelkedik a máké. A vas felszívódásához nélkülözhetetlen C-vitamin leginkább a friss zöldségekben és gyümölcsökben található meg, de tudni kell, hogy a főzés-sütés során a nagy része tönkremegy.

A kálciumhiány tünetei

Annak, aki egyáltalán nem fogyaszt állati eredetű termékeket, sőt tejet és tejterméket sem, tehát vegán, esetleg nyersevő, mindenképpen gondoskodnia kell a kalcium pótlásáról. Ennek hiányában izomgörcsök jelentkezhetnek, de jellemző tünet még lehet a szájzug és a szemkörnyéki izmok rángása is. Sőt, a csontok is elvékonyodhatnak, és elkezdődhet a csontritkulás folyamata.

Így pótolhatjuk a kalciumot!

Szójatejjel, kalciummal dúsított narancslével, valamint olajos magvakkal, káposztával, szárazbabbal és halakkal juthatunk hozzá ehhez az ásványi anyaghoz. A kalcium hasznosulása szempontjából érdemes kerülni a magas foszfortartalmú ételeket és italokat, például a kólát és a félkész, illetve a tartósított élelmiszereket.

Egyáltalán nem mindegy, hogy ki mit fogyasztasz, és milyen formában
Fotó: Pixabay

A B6-vitamin-hiány tünetei

Az egészségtudatos fogamzóképes nők többnyire tisztában vannak a kalcium-, a vas- és a C-vitamin-bevitel szükségességével, ám a B6-vitamin jelentőségére közülük is csak kevesen gondolnak. Holott amerikai kutatások kimutatták, hogy a nők háromnegyede használ fogamzásgátlót, és a többségük vérében alacsony a B6-vitamin szintje. Míg az átlagos ajánlott mennyiség 1,3 mg, addig a tablettát szedőknek az immunrendszerük erősítése érdekében 3 mg-ot kellene fogyasztaniuk belőle naponta. Hiányában ingerlékenység, álmatlanság, vérszegénység, bőrelváltozások jelentkezhetnek.

Így pótolhatja a B6-vitamint!

A müzliben, a teljes kiőrlésű gabonákban, a csicseriborsóban és a banánban több B6-vitamin található, mint a multivitaminokban, így ezeket érdemes minél gyakrabban fogyasztani!

A D-vitamin-hiány tünetei

Elengedhetetlen az egészséges fogakhoz és csontokhoz, továbbá csökkenti az emlő- és a prosztatarák, valamint a cukorbaj kockázatát. A szervezet az UV-sugarak hatására maga is termeli. A D-vitamin-hiányra utalhatnak a visszatérő légúti hurutok, az elhúzódó bronchitis, az ismétlődő tüdőgyulladás, vagy akár az indokolatlannak tűnő fáradtság, illetve a tartós fejfájás is.

Így pótolhatja a D-viamint!

Tanácsos hetente kétszer olajos halat enni, de a tojás és a vörös húsok fogyasztása is ajánlott. Ideális D-vitamin-forrás a zabpehely, a búzacsíra és a hidegen sajtolt olajak, továbbá a mértékletes napozás is ajánlott. Ha étkezéssel nem lehet elegendő D-vitamint a szervezetbe juttatni, előfordulhat, hogy vitaminkészítményekkel kell pótolni azt a gyerekeknél, a kismamáknál és az időseknél.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Ezek is érdekelhetik

Gonosz lélek közeleg

magyarnemzet.hu

Félre a tabukkal: a szülés utáni hüvelyszárazság tönkreteheti a szexuális életedet

life.hu

A legmagasabb ligába jutott a hazai exportfinanszírozás

vg.hu

A TÖKÉLETES TÉLI VAKÁCIÓ ALAPJAI – ETTŐL JÓ A SÍELÉS

travelo.hu

Úgy gondolod, hogy könnyen menne a matek érettségi? Teszteld csak le!

sulilife.unilife.hu

Jogerősen elítélték Szilvásy Istvánt

magyarnemzet.hu

Teljes titokban paktál le egymással Gyurcsány és Márki-Zay

magyarnemzet.hu

Napokon belül megszűnhet a Facebook

vg.hu

Ültessünk jobb levegőt!

life.hu

Úgy gondolod, hogy könnyen menne a matek érettségi? Teszteld csak le!

sulilife.unilife.hu

Ültessünk jobb levegőt!

life.hu

Félre a tabukkal: a szülés utáni hüvelyszárazság tönkreteheti a szexuális életedet

life.hu

Megszavazták Szabó Tímea büntetését

hirtv.hu

Gyurcsány Ferenc és a dublőrei

magyarnemzet.hu

A legmagasabb ligába jutott a hazai exportfinanszírozás

vg.hu

Gonosz lélek közeleg

magyarnemzet.hu

Jogerősen elítélték Szilvásy Istvánt

magyarnemzet.hu

A TÖKÉLETES TÉLI VAKÁCIÓ ALAPJAI – ETTŐL JÓ A SÍELÉS

travelo.hu

Teljes titokban paktál le egymással Gyurcsány és Márki-Zay

magyarnemzet.hu

Mbappé megverte Willi Orbánt, Messi nagyon becsapta Gulácsit + videó

magyarnemzet.hu

Megszavazták Szabó Tímea büntetését

hirtv.hu

Gyurcsány Ferenc és a dublőrei

magyarnemzet.hu

Mbappé megverte Willi Orbánt, Messi nagyon becsapta Gulácsit + videó

magyarnemzet.hu

Napokon belül megszűnhet a Facebook

vg.hu