Beneveztek a nagy sztárok a sivatagi kihívásra Szaúd-Arábiába

Január 3. és 15. között immár másodszor rendezik meg Szaúd-Arábiában a Dakar-ralit, amelyen a kamionosok mezőnyében lesz magyar induló: a Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (Fazekas Motorsport Racing) trióért szoríthatunk. Az, hogy autósok között a Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Dakar Team) duó megméreti-e magát, tegnap még nem dőlt el.

Magyar Nemzet
2020. 11. 27. 11:01
Dakar-rali
Szaúd-Arábiában illyen fotók is készülehtnek a Dakar-ralin Forrás: Facebook/Dakar Rally
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2021-es Dakar-rali prezentációján a héten izgalmas részletek is napvilágra kerültek. A viadal 43. kiírását – akárcsak a legutóbbit – Szaúd-Arábiában rendezik meg január 3. és 15. között. Az össztáv 7646 kilométer, amelyből a mért szakaszok hossza 4767 kilométer – a rajt és a cél egyaránt Dzsiddában lesz, közben pedig a mezőny felfedezi magának a szaúdi sivatag rejtelmeit, csakúgy, mint egy évvel ezelőtt. Amint arról az Opel Dakar Team tájékoztatott, a 2021-es útvonal vadonatúj mért szakaszokkal lepi meg a versenyzőket, a tavalyihoz képest a szervezők próbáltak kevesebb gyors és több technikás pályát iktatni a programba, amely próbára teszi a navigátorok tudását is. A maratoni szakasz teszteli a versenyzők azon képességét, hogy mennyire tudják beosztani a technikát és a saját erejüket, s a kétnapos maratonit követi majd a szünnap Ha'il-ben.

A 2021. évi verseny útvonala, az össztáv 7646 kilométer
Fotó: Dakar.com

A világjárvány és annak következményei ellenére erős mezőny gyűlik össze a Dakaron: 321 jármű szerepel a nevezési listán: 108 motor, 21 quad, 124 autó és SSV, valamint 42 kamion jelezte a részvételét. Ezen felül 26 jármű nevezett az új Dakar Classic mezőnyébe, amelyhez 2000 előtt gyártott autók és kamionok csatlakozhattak.

– Gyakran halljuk, hogy a Dakaron való részvétel már önmagában győzelem. Szerintem mind ezt érezzük majd január 3-án Dzsiddában – mondta David Castera versenyigazgató a Dakar-prezentáció felvezetéseként. Azután arról beszélt, milyen kihívások elé állította a pályafelíró csapatot a Covid-járvány, amely az egész világon meghatározza az utazást és egyáltalán az életet. Maga a verseny is különleges protokoll szerint zajlik majd, a rendezők mindent megtesznek, hogy megvédjék a mezőnyt, és hogy akadályozzák a Covid–19 vírus terjedését. A verseny azonban hű marad az alapító Thierry Sabine mottójához: „Kihívás azoknak, akik rajtoz állnak rajta, és álom azoknak, akik otthon maradnak”.

A prezentáció részeként a versenyzők megismerkedhettek a szaúdi sivataggal egy rövid földrajzlecke során, amelyből az is kiderült: a szervezők sokkal kevesebb gyors pályát iktattak a programba, ezzel is csökkentve az átlagsebességet, egyúttal növelve a biztonságot és ráirányítva a figyelmet a versenyzői kvalitásokra.

Szaúd-Arábiában ilyen fotók is készülhetnek a Dakar-ralin
Fotó: Facebook/Dakar Rally

A küzdelem kiélezettnek ígérkezik, hiszen a várt sztárok mind jelezték a részvételüket. Az idei autós győztes a Mini X-Raid buggyval versenyző Carlos Sainznak még nem elég a Dakar-trófeákból, ugyanazzal a céllal tér vissza, amivel legutóbb is odaállt a rajthoz; igaz, ehhez a toyotás Nasszer al-Attijahnak is lesz egy-két szava. A két vezető konstruktőrön kívül is vannak még csapatok, amelyek az élmezőnyben vitézkednének: a privát BRX-alakulat színeiben két nagyágyút láthatunk a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb és az autóval és motorral is Dakar-győztes Joan Nani Roma személyében. Cyril Despres és Mike Horn alternatív energiával hajtott járművel indul a Dakaron, míg az SSV kategóriában a chilei Francisco Chaleco López is harcba száll a címe megvédéséért.

A motoros kategóriában Ricky Brabec révén a Honda megtörte a KTM 18 éve tartó egyeduralmát, s az osztrák márka ezek után nyilván nagy nevekkel tér vissza a ringbe, hogy revansot vegyen. A quad-kategória címvédője Ignacio Casale új kihívás után nézett, a kamionos kategóriában méreti meg magát – ugyanott, ahol annak idején a Dakar-pályafutása kezdődött 2010-ben.

A versenyjárművek többségét december 1–3. között Franciaországban, Marseille-ben teszik be egy hatalmas komp gyomrába, amely egyenesen Dzsiddába hajózik velük, ahol december 30–31-én lehet felvenni őket a Vörös-tengeri kikötőben. Az adminisztratív és technikai átvételt január első két napján zajlik az egészségügyi előírások teljes betartásával, egy nappal később pedig elkezdődik az igazi küzdelem.

A kamionosok mezőnyében ott lesz Fazekas Károly (pilóta), Horn Albert (navigátor), Csákány Péter (fedélzeti mérnök) trió a Fazekas Motorsport Racing színeiben egy Scaniával. Fazekasék januárban a klasszikus Dakar-rali útvonalán az Africa Eco Race viadalon a kategóriájukban a második helyen végeztek. Valójában már januárban is a Dakar-ralin indultak volna, de akkor nem fogadták el a nevezésüket. Így először versenyeznek Szaúd-Arábiában. Fazekas Károly az M4 Sport sporthíradójának nyilatkozva elmondta, hogy a Dakar-rali erősebb mezőnyében elégedett lenne, ha az első tízben végeznének. Az mindenesetre szokatlan lesz nekik, hogy amíg Afrikában 150 kilométeres óránkénti volt a meghatározott maximális sebesség a kamionosoknak, a Dakaron 130 kilométer per órában húzták meg a limitet. A Fazekas Motorsport Racing a Facebook-oldalán már november 17-én arról tájékoztatott, hogy megkapták a rajtszámukat, az 530-assal versenyeznek majd.

Rajtszámot éppenséggel a Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Dakar Team) duó is kapott, az autósoknál a 353-ast, de Szalayék csütörtökön még nem erősítették meg, hogy rajthoz is állnak a Dakar-ralin. Sok idejük azonban már nem maradt arra, hogy meghozzák a döntést.

Fazekas Károly és csapat az Afrika Race-en a második helyen végzett, volt ok az ünneplésre
Fotó: Facebook/Fazekas Motorsport

A Dakar-mezőny január 2-án egy rövid, 11 kilométeres prológgal kezdi el a versenyt – a bemelegítés az első szakasz rajtsorrendjéről hivatott dönteni, majd pedig egymást követik az izgalmas és nagyon hosszú szakaszok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.