Hatalmas orrszarvúra bukkantak

Eddig ismeretlen ősi orrszarvúfajt fedeztek fel Kína északnyugati részén. A hatalmas termetű állat lehet a legnagyobb emlős, amelyik valaha a szárazföldön járt. A megtalálási helye alapján Paraceratherium linxiaense névre keresztelt új faj a bolygó geológiájáról is érdekes adatokkal szolgál.

2021. 06. 30. 8:45
A kép illusztráció. Forrás: Pexels

Hatalmas orrszarvúra bukkantak: a különleges lényt, a Kínai Tudományos Akadémia Gerinces Paleontológiai és Paleoantropológia Intézetének munkatársa, Tao Deng kollégáival írta le. Felfedezésük két állat maradványain alapul: az egyiknek a kiváló állapotban megmaradt koponyája és állcsontja került elő, míg a másik esetében két csigolya őrződött meg. A leleteket 26,5 millió éves lelőhelyen találtak a kínai Kanszu tartomány Linhszia-medencéjében, ahol az 1980-as évek óta ősi emlősök kövületeit keresték a vörösesbarna színű homokkőben. A Communications Biology folyóiratban megjelent tanulmányban a tudósok azt írták, hogy a kövületek elemzése – amelyeket 2015-ben egy falu közelében találtak – teljesen új fajra utalt. Alapvetően különbözött más ismert óriás orrszarvúaktól.

A kép illusztráció. Fotó: Pexels

A hosszú nyakú, karcsú koponyájú – benne két kúp alakú felső foggal – lény valószínűleg nyílt erdős területeken élt, és a fák leveleit lakmározhatta. –Az óriás állatnak nincs szarva, és jobban hasonlít egy lóhoz, mint egy orrszarvúhoz – mondja Deng. Az állat feje akár a hétméteres magasságban lévő ágakat is elérte, azaz magasabbra nyúlt a ma élő zsiráfokénál. A csapat becslése szerint a lény körülbelül 21 tonnát nyomhatott, ami négy nagy afrikai elefánt tömegének felel meg.

– Ezek az állatok nagyobbak lehettek, mint bármelyik egykor élt szárazföldi emlős – idézte a New Scientist Luke Holbrooknak, a New Jersey-i Rowan Egyetem munkatársának szavait. Szerinte egyetlen szárazföldi emlős lehetett nála testesebb: a legnagyobb termetű mamutok nőhettek nagyobbra. Ezek azonban csak találgatások, mivel nem tudják lemérni ezeket az állatokat, csupán kövületeik alapján becsülik lehetséges testméretüket.

A szakemberek úgy gondolják, hogy az ősi orrszarvúak ezen csoportja többnyire Ázsiában élt, Mongóliától Pakisztánig kószálhattak, de Kelet-Európában is felbukkanhattak. Arra a következtetésre jutottak, hogy az új faj szoros kapcsolatban állt a mai Pakisztán területén egykoron élt más ősi óriás orrszarvúkkal. Ez a felismerés azt sugallta, ha szabadon barangolhatott Északnyugat-Kína és az indiai–pakisztáni szubkontinens között, akkor a ma Tibeti-fennsíkként ismert régió akkoriban egészen más képet mutatott. Azaz, a fennsík még nem létezett, vagy nem emelkedett olyan magasra, hogy az leküzdhetetlen akadályt jelentett volna a hatalmas állatok nak.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy sárkányember koponyájára bukkantak Kínában. Több tanulmányban mutatták be kínai tudósok azt a mintegy 146 ezer éves emberi koponyát, amely feltételezésük szerint egy teljesen új emberfajé lehet, és átírhatja az evolúciónk történetét.