Pártos és elfogult a CNN televízió

Nem véletlenül pártolt el nyomban a CNN-től több százezer néző, amint kiderült, hogy nem igaz a „kiabáló fejek” hónapokon át sulykolt állítása, miszerint Trump összejátszott az oroszokkal.

2019. 04. 05. 9:30
A Trump supporter wears a "CNN is fake news" t-shirt at a “Turn California Red” rally in Sacramento
Fotó: REUTERS Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem érti a szomszédom, hogyan alkalmazhatnak engem ennél a patinás lapnál, ha egyszer ostobaságokat gondolok a világról. A múltkor például azt mondtam, a CNN nem meghatározó hírcsatorna Amerikában. „Már hogyne lenne az – így a szomszédom –, hiszen még nálunk, a Rákóczi úton is szerepel a csatornakiosztásban!” A beszélgetés apropója az volt: a csatorna a főműsoridőbeli nézőinek csaknem az egyharmadát elveszítette az elmúlt hetekben, de éves alapon is 11 százalékos mínuszban van.

A mélyrepülés felerősödött, miután nemrég kiderült, az Amerikában nagy érdeklődéssel várt Mueller-jelentés – legalábbis a most megismerhető miniszteri összefoglalója szerint – azt állapította meg, Donald Trump elnök nem játszott össze a 2016-os választásokba beavatkozó oroszokkal. Továbbá nem bizonyítható, hogy akadályozta volna az igazságszolgáltatást. Ám mielőtt rátérnénk, ez miért húzza le a CNN nézettségét, oszlassunk el egy-két itthoni félreértést.

„A CNN címlapjára került, hogy Magyarország torzítja a múltat” (24.hu); „A CNN is a magyar tankönyvekért aggódik” (Hvg.hu); „A magyar demokrácia helyzete a CNN vezető anyaga” (Index) – ha belenézünk a magyar online-termésbe, elcsodálkozunk, hogyan nem kapott még helyet a CNN.com oldal a Szentírásban, mindjárt a Példabeszédek könyve mellett. Mindamellett jogos a kiemelt figyelem: a CNN.com havi 120 milliós egyedi látogatottsága még amerikai mércével is kiemelkedő. Ugyanez nem mondható el viszont a csatornáról.

Napi átlagos nézettsége mindössze 600 ezer fő, főműsoridőben pedig 800 ezer fő körül alakul. Összehasonlításul: az Egyesült Államoknál harmincháromszor kevésbé népes Magyarországon a márciusi magyar–horvát labdarúgó-mérkőzés közvetítésekor 1,359 mil­lióan kapcsoltak az M4 csatornára, és 652 ezren végig is nézték a meccset.

Az amerikai hírcsatornák közül a CNN lemaradása egyre tartósabb a jobboldali Fox News mögött, amely valamivel több mint kétmillió nézőt vonz, és a Mueller-zanza nyilvánosságra kerülése után növelte a nézettségét. De az MSNBC mögött is tartós: a CNN ma nagyjából egy tematikus csatorna, a History vagy a Food Channel szintjén van. A Fox News és az MSNBC versenyez a vezető politikai show-ért is. Előbbin a Trump jó barátja, Sean Hannity által vezetett műsort, míg a liberális oldalon Rachel Maddow-ét nézi 3-4 millió ember.

Maddow-nál nem időznék el hosszan, de ha Ircsik Vilmos publicista egy egész cikket szentelt Maddow német alteregójának, Dunja Hayalinak (A német Kálmán Olga esete a chemnitzi tüntetőkkel, Magyar Idők, 2018. szeptember 8.), akkor megér egy mondatot kettejük párhuzama is.

Egyidős, tüsi hajú, nagyon liberális, leszbikus műsorvezetőnőkről van szó, akik még rá is játszanak, mennyire trendik. Ízlés kérdése, tetszik-e ez valakinek. Mindenesetre mindketten – Sean Hannityvel együtt pedig mindhárman – tökéletesen leképezik a pártos, mozgalmi televí­ziós újságírást.

Ami a CNN-t illeti, nekik most nincs ilyen húzónevük (-arcuk). Különben se fedezzük fel a kanálban a mélyedést. Pályatársunk, Morvay Péter sok éve megírta a magyar sajtóban: a CNN „elfogult és egyoldalú világnézetére a sokpólusúvá vált hírvilágban egyre kevesebben kíváncsiak” (A CNN alkonya, Hetek, 2012. augusztus 3.).

Szomszédom e ponton ellenvetéssel élt. Tapasztalatai szerint a CNN a helyi nyelvet nem ismerő, de angolul tudó világutazók első számú hírforrása, a krakkói randevúhoteltől a jakartai Hyattig. Vagy legalábbis az volt az internet és az okostelefonok elterjedéséig.

Mindig meglep, hogy ezt folyton világossá kell tenni, de ebben az esetben egy másik csatornáról, az Amerikában nem látható CNN Internationalről van szó. Rakesh Agrawal ezt írja róluk a Quora oldalon: „a CNN International sokkal jobb, mint a CNN, amit itthon kapunk. A legnagyobb minőségi különbség, hogy a CNN International leginkább tényleges tudósításokat közöl, míg a hazai CNN kiabáló fejeket mutat. Különösen a délutáni és esti órákban szinte mást sem látni, mint egy rakás egymással kiabáló embert […]”

Pedig az amerikaiak szeretnek tévézni. A legnépszerűbb állandó műsort, a The Big Bang Theory sitcomot – amelybe magyarul Agymenők címmel kaptunk némi betekintést – hétről hétre több mint 18 millió ember nézi. Európai szemmel rendkívül unalmas, ám az amerikai polgár szeret önmagán röhögni.

Főműsoridőben, éppen akkor, amikor a politikai közösségek buborékjába zárt, hírtelevíziózásnak álcázott politikai mantrázásra is kapcsolhatna. De nem teszi – és különösen akkor nem, ha az éppen elbukik a valóság tesztjén. Nem véletlenül pártolt el nyomban a CNN-től több százezer néző, amint kiderült, hogy nem igaz a „kiabáló fejek” hónapokon át sulykolt állítása, miszerint Trump összejátszott az oroszokkal.

Hogy mindennek van-e tanulsága a magyar televíziós piacra nézve is, azt hagyjuk egy későbbi cikkre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.