Krisztust megfosztják ruháitól

1999. 10. 19. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan hirtelen szerettem bele néhány festménybe, amilyen hirtelen nem szokott már beleszeretni semmibe az ember – különösen nem harminc kiadós esztendő után. Valamikor, az ölelés- és turistaszalámi-szagú gimnáziumi esztendők alatt történt még ilyen, talán éppen akkor, amikor a Czine Bözsi felzavart bennünket a Nemzeti Galériába, bennünket, siralmasan öntudatos és ostoba kamaszokat, igen, akkor, ott szerettem így bele Szervátiusz Dózsájába. Néztem Dózsát, a vörösréz, hegesztett Dózsát a tüzes trónon, és tudtam, valamiért pontosan tudtam, hogy ezt a pillanatot, s benne önmagamat nem fogom elfelejteni soha. Így lett. Az a Dózsa tényleg mindig velem volt, akkor is, amikor a lehető legmesszebb „tébolyogtam” tőle a szellempiac zsibvásárán. No hát, különös kegy a sorstól, ha még egy ilyen szerelmet kínál. Nekem pedig kínált. El Greco Krisztust megfosztják ruháitól és Alonso Cano Don Balthasar Carlos infáns képmása a két kedvenc képem lett – pedig az utóbbit még csak nem is láttam soha. Viszont Martha Nierenberg egyenesen New Yorkból bejelentette, hogy mint Herzog Mór Lipót örököse, igényt tart a képekre. És még egy csomó másikra. Azóta tudom biztosan, nem tudok létezni e képek nélkül... Martha Nierenberg persze nem egyszerűen bejelentette igényét a Szépművészeti Múzeumban és a Nemzeti Galériában őrzött műkincsekre, Martha Nierenberg pert indított a magyar állam ellen, s perében egyenesen a Zsidó Világkongresszus direkt erre szakosodott bizottsága képviseli. Martha Nierenberg a perindítással egy időben hosszú interjút is adott az AFP hírügynökségnek, s szólott imigyen: „Magyarország, úgy tűnik, azt hiszi, hogy megtarthatja családom műkincseit, amelyek a második világháború utolsó foglyai.” Hiába no, fontos dolog, szép dolog, hálás dolog a nyilvánosság. Jó azonban, ha kellő körültekintéssel kezeljük, nem kell mindjárt a sajtóhoz rohangálni, rendkívüli jelentőséggel bír a türelem és a kellő időzítés. Most ugyanis kiderült, két éven át dolgozott egy bizottság, amelyben Magyar Bálint által kinevezett szakértők vizsgálták a Nierenberg aszszony által visszakövetelt harminc festmény tulajdonjogát. A bizottság megállapítása szerint a kérdéses képek tulajdonjoga Martha Nierenbergé. Az örökösnő nyilatkozata szerint Magyar Bálint arra kérte őt, hogy csendben egyezzenek meg, Nierenberg asszony gondolja, „ennek talán politikai oka lehetett”... Mojzer Miklós, a Szépművészeti Múzeum igazgatója másképpen emlékszik. Szerinte szó sem volt megállapodásról, az örökösök megbízottai egyszerűen átnyújtottak egy harminc tételből álló listát, mellékelték hozzá a Sotheby’s aukciós ház értékbecselését, és ezt az ajánlatot a magyarok nem fogadták el. Mojzer állítása szerint nem volt semmiféle titkolózás, mindössze arról állapodtak meg, hogy nincs értelme nyilvánosságra hozni a tárgyalásokat. Egy azonban biztos: közbejött egy kormányváltás. S Nierenberg asszony azonnal elérkezettnek látta az időt a nyilatkozásra és a perre. Hogy miért? Nyilatkozata szerint az Orbán-kormány vonakodik a megállapodás aláírásától, számítva arra, hogy az örökösök kihalnak (!), továbbá nacionalistább és kevésbé nemzetközi, mind elődje (!!)... Az idős hölgy saját bevallása szerint is azért választotta a nyilvánosságot, hogy nyomást gyakoroljon a jelenlegi magyar kormányra. Nos, mielőtt tovább bogoznánk ennek a szövevényes és rossz szagú ügynek szálait, jobb, ha megállunk egy pillanatra. Ugyanis az utóbbi időben felvirágzott a műkincs-visszaszerzési üzlet – mondhatjuk, a kedves hölgy pontosan tudta, mit csinál. Volt rá precedens ugyanis, éppen a szomszédban és éppen ebben az időben, hogy egy múzeum faláról leakasztgatták a képeket, és huszonnégy óra leforgása alatt el is szállították. Csak annak az ügynek nem Herzogék, hanem a Rothschildok voltak a főszereplői. Történt még 1998 hideg, fagyos, szürke januárjában, hogy az osztrák Leopold-gyűjtemény vendégszereplésre indult New Yorkba. Szép akkurátusan berendezték a kiállítást, elkészültek az apró, ízletes szendvicskék, kivonult a sajtó, elájultak a kultúrsznobok – majd két Schiele-festményt minden átmenet nélkül egyszerűen elkoboztak az amerikai hatóságok, mondván, tulajdoni igényt jelentettek be rájuk az Amerikában élő örökösök. Szó se róla, kiadós botrány lett a dologból. Szó se róla, ilyet csak Amerika mer megengedni magának. Szó se róla, ha újra születek, amerikai ügyvéd leszek, és műkincsek (vissza)szerzésével fogom múlatni a drága időt... Mindenesetre a derék osztrákok a példátlanul felháborító esemény után nekiláttak átböngészni a múzeumokban őrzött műtárgyaikat, nekiláttak tisztázni mindennek eredetét, nehogy arra ébredjenek egy reggel, hogy Bécset elkobozták az amerikaiak, néhány Amerikában élő örökös kívánsága szerint. 1998. november 5-én az osztrák parlament elfogadta a kultúrjavak visszaszolgáltatásáról szóló törvényt. A törvény három csoportra osztotta a kérdéses műkincseket – festményeket, rajzokat, grafikákat, bútorokat, hangszereket, érméket, kéziratokat és könyveket –: az első csoportba azok a műtárgyak kerültek, amelyeket a náci időkben raboltak el, s amelyeket a háború után visszaadtak eredeti tulajdonosaiknak, de a kiviteli tilalom miatt nem hagyhatták el az országot, s ajándékká minősítve állami tulajdonba mentek át. A második csoportot alkotják a műkincspiacon felbukkant tárgyak, amelyeknek kérdéses a származása, míg a harmadik csoportot a gazdátlan s ezért államosított kincsek képviselik. A törvény előírta csoportosítás szerint láttak neki átvizsgálni tíz országos múzeumot, a nemzeti könyvtárat és a műemléki hivatalt. Willi Korte ügyvéd és holokauszt-szakértő mindjárt kifogásolta is, hogy kizárólag a szövetségi múzeumokban kezdődött meg a vizsgálat, a tartományi felügyelet alá tartozókban nem. De elkezdődött. Eredményeképpen megszületett egy 680 oldalas kimutatás, a Kunsthistorisches Museum munkatársának, Herbert Hauptnak munkája. E szerint magában a Kunsthistorisches Museum tizenkétezer tárgyából 772 darab „kétes eredetű”. E 772 darabból 95-re tartott igényt a Rothschild-örökös, Alphons Rothschild leánya, Bettina Looram. Ez a 95 „darab” töbek között Frans Hals-, Isack van Ostade-, Aelbert Cuyp-képeket tartalmaz, továbbá hangszereket, medálokat és fegyvereket. A Rothschildok egyébként öszszesen 225 műtárgyat követelnek vissza az osztrák államtól. Illetve most már kevesebbet. Ugyanis 1999. március 9-én leakaszgattak a Kunsthistorisches Museum faláról tizenegy nagy értékű képet, s útnak indították őket Londonba. Ugyanezen a napon – ha méregpohár, akkor fenékig! – pódiumvitát tartottak ugyanott, a Kunsthistorisches Museumban az elrabolt zsidó vagyonok kérdéséről. A múzeum igazgatója, Wilfried Seiper elmondta, hogy a háború előtt egész Európában érvényben volt az a műkincskiviteli törvény, amely állami engedélyhez és a kivinni szándékozott tárgyak 10 százalékának beszolgáltatásához kötötte a kiviteli engedélyt. Továbbá idézte Clarise Rothschild 1948-ban keletkezett levelét, amelyben az illető hölgy hálját fejezi ki, amiért az osztrák kormány lehetővé tette, hogy bizonyos műtárgyak visszatartása – kötelező beszolgáltatása – fejében a család visszakapta jogos tulajdonát. Ariel Muzicant, a bécsi zsidó hitközség vezetője viszont visszautasította, hogy háláról lett volna szó, s kifejtette, hogy a holokausztot túlélő zsidók állami zsarolás áldozatai lettek. Mindenesetre az Európai Unió jelenleg hatályos szabályozása szerint bizonyos értékhatár felett az államtól kell engedélyt kérni a műkincsek kiviteléhez. Festmények esetén kétmillió schilling az értékhatár, szobroknál pedig 680 ezer schilling. Aukciók esetén a műemléki hivatal engedélyét kell beszerezni. Nos, a Rothschild család még alá sem írta a megállapodást az osztrák kormánnyal, amikor már megállapodást kötött a Christie’s aukciós házzal a viszakapott műtárgyak elárverezéséről. A Christie’s elnöke el volt ragadtatva, mondván, ilyen csodálatos, páratlan és teljes kollekciót még életében nem látott, majd sietve elutaztak Bécsbe, személyesen akasztották le a falakról a képeket, személyesen csomagolták be, és hajrá!, irány London. Az árverésre ez év július 8-án került sor a következő szlogennel: „Itt a lehetőség, hogy egyenesen a Kunsthistorisches Museum és az Albertina falairól vásárolhassunk magunknak festményt.” Az árverésre bocsátott kollekció mindösszesen 57,7 millió fontért (!) kelt el. Potomság... Ilyen előzmények után Martha Nierenberg joggal gondolhatta, hogy a Christie’s következő árverése a következő címmel fog nyitni: „Itt a lehetőség, hogy egyenesen a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Múzeum falairól vásároljon festményt.” Nem fog ilyen címmel nyitni. Van ugyanis néhány apró probléma. Először: a most visszakövetelt műtárgyak felettébb kalandos utat jártak be Magyarországon – s azon kívül is. A lényeg, hogy a per tárgyát képező képek egy részét az itthon maradt örökösök hivatalosan eladták a magyar államnak. Más műveket viszont szintén hivatalos engedéllyel kivittek az országból. Megint más tárgyakat pedig Herzog Istvánné Kiss Ilona és Bethlen Istvánné kicsempésztek az országból, ezért perbe fogták őket, s a Legfelsőbb Bíróság által is megerősített ítélet teljes vagyonelkobzás volt. Az ítélet 1948-ban született, akkor pedig már nem volt Magyarországon zsidóüldözés – vagyis tökéletesen értelmetlen arra hivatkozni, hogy a bíróság ítélete diszkrimináción alapult. Végül pedig említsük meg azt az „apróságot” is, hogy Herzog Erzsébetet, Martha Nierenberg édesanyját az 1973-ban életbe lépett magyar–amerikai vagyonjogi megállapodás keretében kártalanították. Festményeinek értékét New York-i műkereskedők és igazságügyi szakértők akkor 210 000 dollárra becsülték, s ezt az összeget a magyar állam kifizette. Elhiszem én, jó lenne a pénz mellé megkapni a képeket is, most, így az ezredforduló táján, de reméljük, erre mégsem kerülhet sor. Reméljük, mindennek van határa...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.