Egy bevásárlókocsihoz egy vevő

Miközben sokan éreznek megkönnyebbülést a tilalmak és a korlátozások tegnaptól érvényes enyhítése miatt, a kereskedők részéről oly sokféle megoldás van a négyzetméterszabályra, hogy a vásárlóknak időre lesz szükségük, míg megszokják a vadonatúj körülményeket. Bár most már nem a vevőnek kell méricskélnie a távolságot, de tartania kell azt, maszk nélkül pedig továbbra is tilos utcára lépni.

2021. 04. 08. 7:10
null
A napi fogyasztási cikkeket áruló üzletek forgalma ősztől fokozatosan növekedett Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Villámgyorsan reagált az eddig kényszerű vesztegzár alatt lévő iparcikk-kiskereskedelem a kormány enyhítő intézkedéseire. Nem véletlen, hiszen a hosszú ideje tartó kényszerszünet miatt az alapvető fogyasztási cikkeket kínáló üzleteken kívül szinte valamennyi piaci szereplő súlyos forgalom- és bevételkiesést szenvedett el.

Tegnap országszerte újranyitottak a boltok, szolgáltatók, hiszen a kormány – tartva a szavát – a húsvét előtt bejelentett nyitási menetrendet követve kedden határozott az újraindulás mielőbbi megkezdéséről.

Számos vállalkozásnak új időszámítás kezdődött szerdán, amikor megint kinyithattak a megélhetést biztosító butikok Fotó: Bach Máté

A nagyobb ruhaüzletláncok, – amelyek a szezonális leértékelések időszakában online bonyolítottak jelentős forgalmat, – tegnap újra szélesre tárták az üzletek kapuit, akárcsak a bútoráruházak, sportszerkereskedők, játékboltok, könyvüzletek és más, eddig bezárt egységek. Újra szinte teljesen elérhető hagyományos formában a fogyasztási cikkek palettája.

A legtöbb multinacionális ruha- és divatáru-hálózatoknak – azaz nem az önálló, kisebb butikok, sétálóutcai üzletek, vidéki üzletházak kisvállalkozó tulajdonosainak –

jellemzően nagy alapterületű boltjaik vannak, ezekben könnyebb látványosan megvalósítani a másfél, de több helyütt inkább kétméteresre kijelölt védőtávolságok szerinti beléptetést.

Emellett minden áruházban tapasztalható, hogy felhívják a figyelmet a kötelező maszkviselésre, és azt is sokfelé kérik, hogy a betérők éljenek a készpénzmentes fizetés lehetőségével.

Más kérdés, hogy a friss tapasztalatok szerint mindenütt felmerül: ha éppen ugyanazt a terméket ugyanarról a polcról vagy részlegről szeretné több, egymástól független vásárló megszerezni, miként valósul meg a távolságtartás kívánalma.

– Itt jön az egyéni felelősség, hiszen ahogy a maszkviselés is kötelező, az előírások szerint immár

arra is mindenkinek ügyelnie kell, hogy a boltokban, zárt helyeken mérje fel és tartsa a másik embertől a megfelelő távolságot

– hívta fel már húsvét előtt a figyelmet a kereskedelmi szövetség.

Sokan várták már, hogy a bolti környezetben mustrálják végig az aktuális kínálatot Fotó: Somogyi Hírlap/Lang Róbert

A műszaki láncok ugyancsak felkészülten fogadták a változást, noha a webkereskedelemben a nagyobb, ismert cégek eddig is zökkenőmentesen kivehették a részüket a fogyasztásból. A Media Markt tegnap azt közölte lapunkkal: országszerte újranyitott mind a 32, fertőtlenített áruházuk, feltöltve áruval.

– A boltokban maximalizálták az egy időben bent tartózkodó látogatók számát, a zökkenőmentes beléptetést egy applikáció is segíti. A kormányrendeletnek ­megfelelően

tíz négyzetméterenként egy látogató tartózkodhat az üzletekben, ám e körbe nem számítanak bele a 14 éven alu­liak, a 65 éven felüliek és a fogyatékossággal élő személyek segítői

– hívta fel a figyelmet Szilágyi Gábor, a Media Markt ügyvezető igazgatója.

Kitért rá: arra számítanak, hogy

az átmeneti boltzár feloldásával az áruházak fizikai forgalma heteken belül visszaáll a lezárást megelőző szintre,

mivel úgy tapasztalják, a vevőknek továbbra is fontos, hogy a boltban személyesen meggyőződjenek a termékek minőségéről vagy tanácsot kérhessenek a választáshoz. Az ügyvezető felidézte: mielőtt bezárták az üzleteket, a megelőző hétvégén megháromszorozódott az áruházi forgalom.

Sokakat érdekelhet, hogy ezentúl miként alakul az eddig is nyitva tartó, általuk megszokott élelmiszerüzletek működése.

– Vannak olyan üzletek, ahol

az elérhető bevásárlókocsik számával szabályozzák a létszámot, és van, ahol külön internetes alkalmazást vagy beléptetőkaput vezettek be,

ami számolja a belépők számát és jelez, ha közeleg a „telt ház” állapota. Ekkor a biztonsági kolléga megállíthatja a várakozók sorát addig, amíg újra visszaáll a megfelelő létszámra a rendszer – részletezte a Magyar Nemzetnek Bubenkó Csaba.

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke elmondta: egyelőre korai összegezni az újszerű tapasztalatokat, de várható, hogy

a nyitvatartási időszak esti meghosszabbításával lazulni fog a korábban tapasztalt sűrűbb vevőtömeg, vagyis csökken a víruskockázat.

– Azzal együtt, hogy a megnövekedett munkaidő a dolgozói állományt jobban igénybe veszi, akár a feladatvégzés, akár műszakbeosztások szempontjából – fűzte hozzá.

Bubenkó Csaba kiemelte: azt is érdemes figyelembe venni, hogy nemcsak a kosarak, kocsik számát korlátozzák a boltok, hanem az is szabály, hogy bevásárlóeszközönként csak egy személy mehet be az üzletbe.

Ez azt jelenti, hogy a nagyobb bevásárlókocsik mellett sem tartózkodhat egyszerre családonként több ember

– magyarázta.

A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a távolságtartásra épült korlátozásokat ne vegyék zokon a vásárlók, mivel azokkal a jelenlévők egészségét védik.

- Még mindig rengeteg helyen lehet látni, hogy a emberek nem viselik a maszkot vagy az állukra tolva hordják – jelezte.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.