Felfüggesztette az Európai Beruházási Bank (EBB) annak a kétszázmillió eurós hitelnek a folyósítását, amelyből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítését, vagyis a teher- és utasforgalom drasztikus növelését finanszíroznák. Az EBB vizsgálata azt állapította meg, hogy nem készült hatásvizsgálat a légiközlekedés fejlesztésével kapcsolatos környezetszennyezésről, zajszennyezésről és üvegházhatású gázok kibocsátásáról, ezzel megsértették az Európai Unió környezetvédelmi jogszabályait.
Az EBB jelenleg felülvizsgálja környezetvédelmi és szociális politikáját, és heteken belül újat fogadhatnak el – idézte egy környezetvédelmi szakértő véleményét a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) honlapja. Szerintük a budapesti repülőtér esete azt mutatja, a bank nem veheti természetesnek, hogy az EU-ban megvalósuló projektek mindig megfelelnek a bank környezetvédelmi és szociális normáinak. – A panaszmechanizmus jogosan javasolta, hogy
az ilyen összetett projektek esetében a banknak megfelelő műszaki, környezetvédelmi, szociális és nyelvi szakértőket kellene alkalmaznia, hogy segítsék az értékelést és a nyomon követést
– mondta Anna Roggenbuck, a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat szakértője. Utóbbi szervezettel működik együtt a MTVSZ. – Tiszteletben kell tartanunk a klímavédelmi, klímasemlegességi célokat és az ökológiai korlátokat, és az ilyen környezet- és egészségromboló beruházásokat sokkal kritikusabban kellene értékelniük mind a befektetőknek, mind a hatóságoknak, mind az EBB-nek – mondta Dönsz-Kovács Teodóra, az MTVSZ programfelelőse. A civil szervezet ismertetése szerint 2018 decemberében az EBB kétszázmillió eurós hitelt hagyott jóvá a repülőtérnek, amelyet az új B mólóra, egy esetleges új harmadik terminál építésére, a repülőtér földi világításának felújítására, egy új Cargo City építésére és számos más földi és légi oldali fejlesztésre, valamint a poggyászkezelő rendszer korszerűsítésére szánt a Budapest Airport. Ezek a munkálatok összességében az utasforgalmat a másfélszeresére növelik a következő nyolc év során. Az elkészült Cargo City révén a reptér teherforgalma máris túllépte az évi 150 ezer tonnát, és ennek további növekedése várható. A hitel mögött az EU költségvetéséből az Európai Stratégiai Beruházási Alap részeként nyújtott garancia állt.
– Az EBB-jelentés megállapításai és ajánlásai új reményt és lendületet adnak nekünk, érintett helyi lakosoknak – mondta Frik Zoltán, a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület (KLKE) ügyvivő elnöke. A KLKE éveken keresztül jelezte minden lehetséges fórumon, hogy a környéken élőknek komoly zajterhelést kell elviselniük.
A repülőtér üzemeltetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy az MTVSZ és a KLKE a Budapest Airport beruházásait részben finanszírozó EBB panaszkezelési mechanizmusán keresztül támadta meg a repülőtéren zajló fejlesztéseket még 2020 márciusában. Az ügyben az EBB saját, belső eljárásait vizsgálta,
a tavaly november végi jelentés tartalmi problémákat nem, csupán eljárásbeli kifogásokat állapított meg.
Ezzel kapcsolatban ajánlást adtak ki, eszerint a repülőtér jövőbeni kapacitásbővítő beruházásainak további finanszírozása előtt előzetes környezeti vizsgálatot kell benyújtani, amelyben vizsgálni kell a zajszennyezést, és biztosítani kell a társadalmi konzultációt, kapcsolattartást. A Budapest Airport hangsúlyozta, folyamatos párbeszédet folytat a környező önkormányzatokkal és a lakossággal, velük közösen fejleszti a térséget, a környéken élők életminőségére kiemelt figyelmet fordít.
Frissítés: Az Európai Beruházási Bank megkereste lapunkat a megjelent cikkel kapcsolatban, és az alábbi kiegészítést kérte:
Az Európai Beruházási Bank (EBB) nem fagyasztotta be a budapesti repülőtér-bővítésre szánt forrásokat a cikkben foglaltak szerint. Jelenleg az EBB mindaddig folytatni kívánja a folyósítást, ameddig a folyósításra vonatkozó összes szabály és eljárás teljesül, szokásos üzleti gyakorlatunknak megfelelően, valamint az EBB környezetvédelmi és társadalmi normáinak megfelelően.
Borítókép: személyszállító gép érkezett az új utasmólóhoz a ferihegyi repülőtéren (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)