A szerelmi háromszög ma már sokszög?

„Hol vannak az idilli idők, mikor a házasság rendes, szabályos háromszög volt a férjjel, a feleséggel és a házibaráttal? A modern házasság ötszög vagy mondjuk általánosan sokszög…” írta Kosztolányi Dezső 1917-ben, Herczeg Ferenc Kék róka című színjátékának megjelenésekor. A darabot holnap, október 8-án este nézhetjük meg az Újszínházban. Izgalmas felfedezést ígér mindazoknak, akik szeretnek mások szívébe belelátni. Itt tehát a klasszikus szerelmi háromszög minimum ötszög. Mindenki vágyik valakire, mind az öten az elérhetetlen kék róka után sóvárognak. A kék róka szimbólum, annak a varázslatnak, fantáziának, valóságon túli világnak a szimbóluma, amely az élet hétköznapiságával, leültségével, érdektelenségével szemben arat diadalt.

2021. 10. 07. 15:30
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színmű a francia társalgási vígjátékok mintájára készült, és Herczeg Ferenc egyik legnagyobb színpadi sikere. A látszólag bonyolult szerelmi sokszögnek induló történetből lassan kibontakozik egy mélyebb valóság, amelynek során kiderül, hogy senki sem az, akinek látszik. A fantasztikus gondolatok tolmácsolását nagyban elősegíti a remekbe szabott szereposztás.
Cecile-t, a főszereplő úrinőt Gregor Bernadett alakítja, a szórakozottnak tűnő, de a helyzeteket nagyon is pontosan átlátó férj szerepében Lux Ádámot láthatjuk. A család barátját Viczián Ottó játssza, az ártatlan virágnak tűnő, de nagyon is agyafúrt gyámleányt Nemes Wanda formálja meg a színpadon. Herczeg Ferenc mesterien építette fel a színművet: a szereplők számtalan komikus helyzetbe kerülnek, azonban ezek hátterében lassan felszínre törnek féltve őrzött titkaik. A főhősnő abszolút kilátástalan helyzetbe kerül, ám a híres női logika mindig egy lépéssel az események előtt jár, így Cecile, mint mindig minden nő, végül eléri célját.

A férfiak persze mit sem sejtenek abból, hogy ők egy nagyobb terv apró résztvevői csupán.

–  A darab címében szereplő kék róka egy különleges és értékes prém, amelyet Cecile szeretne megszerezni a ruhatárába. Ám a „rókavadászat” remek kifogás arra is, hogy távol legyen a családi fészektől, és azzal töltse az időt, akivel szeretné – nyilatkozta korábban Gregor Bernadett.  – A darabban Cecile-t a kék rókához hasonlítják, azt mondják, ravasz asszony, de a férfinak ravaszkodik, egy kis melegséget keres. És végtére az egész az ő bőrére megy. Nekem nagyon tetszik ez a gondolat, úgy hiszem, hogy minden asszonyban ott a „kékrókaság”, figyelemre, szeretetre vágyunk, még ha néha mindezért be kell vetnünk a női fortélyokat – mondta a színésznő.

A rendező, Csiszár Imre feltárja a titkokat, megfejti a szerelmi ötszög legapróbb titkait is, mert a színészeknek éppen azokkal a ki nem mondott érzésekkel kell leginkább tisztában lenniük, amelyeket a karakterek a leginkább igyekeznek rejteni. Így bontakoznak ki az álcák alatt a valódi jellemek és szenvedélyek. A rendező nagy hangsúlyt helyez a szereplők belépőjére is, mint korábban elmondta, a karakterek ezen első megnyilvánulásai szinte mindent elárulnak: a néző már tudni fogja mindazt, amit a főhősök a darab során legfeljebb csak sejtenek egymásról.

Az Újszínházban tehát egy olyan színházi előadást láthatunk, amely szórakoztat, közben rendkívül tanulságos igazságokkal gondolkodtatja el mindkét nem képviselőit. 

Borítókép: Viczián Ottó és Gregor Bernadett a Kék róka egy jelenetében Forrás: Facebook/Újszínház

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.