Rekordsebességgel növekvő fekete lyukat találtak a csillagászok

Az elmúlt kilencmilliárd év leggyorsabban növekvő fekete lyukát fedezte fel egy ausztrál csillagászok vezette nemzetközi tudóscsoport – közölte az Ausztrál Nemzeti Egyetem (ANU) szerdán.

Forrás: Origo.hu2022. 06. 16. 10:33

Hatalmas, váratlan tű a kozmikus szénakazalban

A hárommilliárd naptömegű fekete lyuk másodpercenként a Föld megfelelőjét fogyasztja el, és hétezerszer erősebben ragyog, mint saját galaxisunk összes fénye együttvéve – olvasható az Origó cikkében.A csillagászok több mint ötven éve vadásznak ilyen égitestekre. Több ezer halványabbat találtak már, de ez az elképesztően fényes objektum eddig észrevétlen maradt– mondta Christopher Onken, az ANU kutatója, aki „egy hatalmas, váratlan tűnek” nevezte a fekete lyukat a szénakazalban.

Most azt akarjuk megtudni, mitől különbözik ez a többitől. Történt valami katasztrofális esemény? Talán két nagy galaxis ütközött össze, rengeteg anyaggal táplálva a fekete lyukat – vélte Onken.

Valószínű, hogy ez az ismert univerzum abszolút rekordere

Christian Wolf, az arXiv.org portálon megjelent, és az Ausztrál Csillagászati Társaság szaklapjához is publikálásra beadott tanulmány társszerzője a statisztikából kölcsönzött kifejezéssel kiugró értéknek nevezte a fekete lyukat, hozzátéve: nem hiszi, hogy találnak még hasonlót.

Egy fekete lyuk anatómiája. A fantáziarajz egy tömegbefogási korong által övezett gyorsan forgó szupernagy tömegű fekete lyukat ábrázol. Az örvénylő anyag alkotta vékony korong egy Naphoz hasonló csillag maradványa, amelyet a fekete lyuk árapályereje szaggatott szét. Forrás: ESO

Elég biztosak vagyunk abban, hogy ez a rekord nem fog megdőlni. Gyakorlatilag kifogytunk az égboltból, ahol ilyen objektumok rejtőzhetnek– fogalmazott a csillagász.

A kutatók szerint a fekete lyuk ötszázszor akkora, mint a galaxisunk középpontjába található szupernagy fekete lyuk, és megfelelő körülmények között egy jobb távcsővel bárki láthatja.A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)