Az ásványolaj-szövetség állítja: a középmezőnyben vannak a magyar üzemanyagárak

Szerintük a tengerrel rendelkező országok helyzeti előnyben vannak.

Forrás: MTI2024. 04. 26. 20:19
Karnok Csaba
Tankolás a Mol benzinkút kútjánál. Fotó: Karnok Csaba (KC) Délmagyarország (DM) Fotó: Karnok Csaba
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak, a környező hat országgal összehasonlítva pedig továbbra is a középmezőnyben van Magyarország – közölte a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) pénteken az MTI-vel. A szervezet honlapján elérhető táblázatban a 95-ös motorbenzin és a normál gázolaj árai találhatók meg Magyarország mellett hat országban – Ausztriában, Horvátországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában és Szlovéniában.

Az április 25–26-i adatok szerint a hét ország árai alapján a 95-ös benzin átlagára adókkal együtt 638 forint, a magyarországi ár 645 forint. A normál dízel régiós átlagára a MÁSZ által közölt adatok szerint 624 forint adókkal együtt, a magyarországi ár 635 forint.

– Az elmúlt időszakban az üzemanyagok régiós átlagára a benzin esetében 4 forinttal nőtt, a dízel esetében 8 forinttal csökkent – közölte a szövetség.

A MÁSZ hangsúlyozta, az üzemanyagárakat döntően:

  • a nyersolaj ára, 
  • a makrogazdasági folyamatok, 
  • geopolitikai konfliktusok 
  • és a forint árfolyama befolyásolják. 

Az elmúlt napokban az olaj árára hatással volt, hogy mérséklődött az Izrael és Irán közötti konfliktus geopolitikai kockázata, és a globális nyersolajtartalékok több mint 100 millió hordóval az elmúlt három év átlaga felett vannak. A benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés szezonális hatása, a tervezett finomítói karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi nem tervezett finomítói kiesések voltak a fő mozgatórugók. A gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a folyamatos finomítói karbantartások okozta kínálat-visszaesést. Eközben nő az európai dízelimport, ami ugyancsak kedvező hatást gyakorolt a hazai és a régiós üzemanyagárakra.

– A kelet-közép-európai régió tengeri ellátással is rendelkező országai továbbra is helyzeti előnyben vannak, mivel szélesebb körű ellátási forrásaik lehetnek, tehát alacsonyabb beszerzési áron tudnak hozzájutni feldolgozandó nyersolajhoz és üzemanyag-késztermékekhez – jegyezte meg közleményében a MÁSZ.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.