Metafizika

Távolság kell ahhoz, hogy a hétköznapi dolgok misztikus fényben ragyogjanak föl.

Végh Attila
2021. 12. 17. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A látvány teljesen váratlanul ért: épp a parkolóház felé tartottam, ahol a kocsit hagytam. A szellemkutya az ablakban állt, mögüle vöröses bolygófény szűrődött ki. A csipkefüggöny az állat menyasszonyi fátyla volt. Mivel hajlamos vagyok a miszticizmusra, azonal telefont ragadtam, és megörökítettem a döbbenetes látványt. Aztán közelebb mentem a látomáshoz, elolvastam a réztábla feliratát. Nem kellett volna. A misztikus homály azonnal eloszlott; mögüle – akár a vörös nap a függönyön át – előtört a jól ismert hétköznapi érzés: a szokásos kóklerséggel állok szemben.

Távolság kell ahhoz, hogy a hétköznapi dolgok misztikus fényben ragyogjanak föl. Homály. A legszebb természeti jelenség a köd. A legjelentéktelenebb erdőcskét is metafizikus vadonná ragyogtatja. Aztán a Nap fölszívja a párát, és kiderül, hol is vagyunk valójában.

Az ember, mióta ember, rajong a dolgokat megszépítő távolságért. Véges lény, de elméje állandóan a távolba, a ködbe, az ismeretlenbe, a végtelenbe tör. Képtelen beletörődni abba, hogy létezésének horizontja földi. (Ez akkor is így van, ha az emberiség millió fényévekre küldi rádióhullámait. Mert az ember – ahogy Lem írja a Solaris-ban – nem az univerzumot akarja megismerni, csak a Földet kiterjeszteni.)

A távolság álma hívta életre a metafizikát is. Alapgondolata az, hogy az evilágnak egy másik világban kell gyökereznie. A phüszisz, a természet világa a fizikai sík. Ennek alapja a túliban van: meta ta phüszika: a természeten túl. Sokan le akartak számolni a metafizikával, mondván, hogy semmi szükség nincs két világra, egy bőven elég. Ráadásul a másik világ teljesen transzcendens, márpedig a transzcendencia lényege, hogy soha semmit nem tudhatunk róla. Akkor meg minek, kérdezték, akik világosságra vágytak.

Hogy minek, azt nem tudom, de azt tudom, hogy a metafizika mindig visszacsempészi magát gondolkodásunkba. A logikai pozitivisták például a metafizikától való megszabadulás vágyától vezérelve abból indultak ki, hogy csak kétféle kijelentést fogadnak el igaznak: azokat, amelyek tapasztalati tényen alapulnak, valamint a matematikai kijelentéseket. Csakhogy fölmerül a kérdés: ez az alaptétel vajon tapasztalati ítélet vagy matematikai kijelentés? Sajnos egyik sem. Velejéig metafizikai.

Kell az a kis köd, na. Kell az a hit, hogy ha a végtelent nem is látjuk be soha, legalább beszélni tudunk arról a létsíkról, amely ott gomolyog valahol. Hogy aztán ennek a valaholnak milyen nevet adunk, az ízlés, neveltetés vagy lelki alkat kérdése. Semmi,

Isten, Lét, Szellem, az ideák birodalma, a transzcendens, a metafizikai, és még ki tudja, hány álnéven bujkál elménk vadonjának bozótjaiban. Boldogabb időkben ebből az erdőből mitikus lények léptek elő, hogy a tisztás ragyogó fényében lelkesítsék élhetővé a borzalmat. Mára ezek az istenek, félistenek és hősök múzeumok száraz szoborcsarnokaiba költöztek. A kultúrafogyasztó turistahordák olykor elárasztják ezeket a léttörténeti holtágakat. Talán eszükbe jut közben valami, talán nem.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.