Sztárok Kerry mögött

Hogy Hollywood és az amerikai sztárvilág általában a liberális baloldal felé húz, már nem okoz meglepetést egyetlen politikai elemzőnek sem a tengerentúlon. A Fehér Ház elhódítására pályázó John Kerry demokrata elnökjelölt mögé sorakozó hírességek tömege a 2004-es kampányban csupán megerősíti ezt a tételt.

2004. 07. 17. 19:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Körülbelül 13 millió dollár – ennyit hoztak Kerry kampányának konyhájára a filmvásznakról, tévéképernyőkről és CD-kről ismerős személyiségek két adománygyűjtő koncerten az elmúlt hónapban. Bár mindez elenyészik a Wall Street pénzembereitől származó bevételeihez képest, tagadhatatlan, hogy a sztárok nagy létszámú jelenléte a massachusettsi szenátor táborában közvetlen hatással lesz a novemberi elnökválasztás végkimenetelére, a kérdés csak az, hogy milyen előjellel. Elemzők figyelmeztetnek, hogy a nyilvánvaló hozadékok mellett súlyos kockázatokat is rejteget jelenlétük.
Jó tudni, hogy Kerry csapatában játszik a komikus Billy Crystal és Chevy Chase, a szívtipró Ben Affleck és Leonardo DiCaprio, az egyszerűen jóképű Kevin Costner, az ügyetlen Ben Stiller, a profi Robert De Niro, a polgárpukkasztó Whoopi Goldberg, a szépséges Jessica Lange, a komoly Meryl Streep, a nőies Jamie Lee Curtis, a játékos Meg Ryan, a szexi Sarah Jessica Parker és Jennifer Aniston, valamint a színészszakma doyenjeként ünnepelt Paul Newman. „A” rendező Steven Spielberg. A hangjával méltán világhíressé vált Barbra Streisand, Neil Diamond és Jon Bon Jovi. A teljesség igénye nélkül felsorolt sztárok képességeikben és művészetükben talán nagyon is különbözőek, ám egyvalamiben osztoznak: látszólag elszántan akarják, hogy megbukjon George W. Bush jelenlegi elnök. Senki sem állíthatja bizonyosan, hogy mindez számukra csak egy újabb speciális fellépést jelent, vagy őszinte politikai színvallást, de ez a pénztől és általa megvásárolt szolgáltatások minőségétől alapjaiban függő amerikai kampányban nem is számít. A lakosság tudatát felmérések szerint jobban befolyásolják itt a film- és a zenei élmények, mint bárhol másutt, így nem csoda, hogy az ezeket közvetítők személye kiemelt figyelmet kap a politikai tisztségre pályázók körében is. A vietnami háborúval kapcsolatos közhangulat változását a tényeken kívül jelentős részben előadóművészek indukálták, s nincs ez kizárva három évtizeddel később, az iraki háború és George W. Bush politikai jövője kapcsán sem.
Mindazonáltal az sem lehetetlen, hogy amikor az alacsony arányban mozgósítható amerikaiak elmennek szavazni, mégsem arra a jelöltre voksolnak, aki mögött filmsztárok serege áll. A kockázatokat jól illusztrálta Whoopi Goldberg példája, aki a múlt heti New York-i adománygyűjtő rendezvényen Bush nevére rímelő, erősen frivol poénokat eresztett el Kerry és alelnökjelöltje, John Edwards jelenlétében. A politikusok összeszorított fogsorral mosolyogtak, a felháborodott konzervatív amerikaiak telefonjait fogadó kampánystáb pedig magyarázkodhatott. Hogy ártott-e mindez Kerryék esélyeinek? A szoros közvélemény-kutatási eredmények miatt egyelőre nem kimutatható, mindenesetre sokat mond az, hogy az eseményről készült videofelvételt a republikánusok követelésére sem hozzák nyilvánosságra. Tény, a fogyókúrás készítményeiről híres Slim Fast erre hivatkozva kirúgta Goldberget, aki eddig a cég vezető reklámarca volt.



Vele vagy nélküle? Egyre erősödik az a mozgalom a Republikánus Párton belül, amely szeretné, ha Bush elnök nem Dick Cheney alelnökkel indulna ismét az elnökválasztáson. Ha Bush így dönt, ki lehet az új alelnökjelölt? – tette fel a kérdést a NewsMax című internetes újság. Az elnök nem tervezi, hogy leváltja Cheney-t, de a helyzet nagyon képlékeny, és a döntés nem végleges ebben a viharos választási kampányban – mondták el közelebbről meg nem nevezett washingtoni források. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.