Több mint duplájára nőtt hazánkban a dohánytermékek ára 1998 és 2003 között; az áremelkedés idén is folytatódott. A legnépszerűbb cigarettamárka most 450 forintba kerül, ennek 72 százalékát az adók teszik ki. Számszerűen 90 forint az áfa, 129 forint a tételes dohányadó, 103 forint a százalékos dohányadó. A fennmaradó 127,5 forinton a termelő, a gyártó és a kereskedő osztozik.
Az EU direktíváinak megfelelően hazánknak 2008-ra kell elérnie a közösség által megkövetelt adóteher nagyságát. Ez azt jelenti, hogy három és fél év múlva ezer szál cigaretta adótartalma minimálisan 60 euró, vagyis a mostani árfolyamon számítva körülbelül 15 ezer forint kell, hogy legyen. A hazai fogyasztók ezer cigaretta után jelenleg csupán mintegy 6500 forintot fizetnek átlagosan. Az alacsony összeg nem azt jelenti, hogy a magyar dohányosok kevés adót fizetnének, sőt. Az unió ugyanis nemcsak összegszerűen, de százalékban is meghatározza a jövedéki adó szintjét, márpedig e tekintetben a magyar 58,3 százalékos szint 1,3 százalékkal meghaladja a kívánt minimumot. A fizetett adó közötti különbség a viszonylag alacsony termelői és kereskedelmi árból adódik.
A Pénzügyminisztérium korábbi bejelentése szerint 2008-ig a jövedéki adó fokozatos, évi hét-tíz százalékos emelését tervezte, nemrégiben megállapodott azonban az illegális dohányforgalmazástól tartó dohánygyárakkal abban, hogy jövőre nem nyúlnak az adóhoz. Ez előrevetítheti, hogy pár lépcsőben, nagy ugrásokkal éri majd el a magyar cigaretta ára az uniós szintet. Szakértők arra figyelmeztetnek, egy drasztikus áremelés nehéz helyzetbe sodorhatja az ágazatot, lévén már most is sok milliárd szál csempészcigaretta érkezik az országba. Felerősödhet a cigarettaturizmus is, hiszen Romániában vagy Ukrajnában féláron lehet megvásárolni ugyanazokat a márkákat, mint hazánkban.
Magas dohányadók Németországban. A magas adók miatt csökken a dohányzási kedv Németországban: az idei év második negyedében 13 százalékkal 5,4 milliárd euróra csökkent a dohánytermékek értékesítése az egy évvel korábbihoz képest. Egyre többen sodornak maguknak cigarettát: a kedvezőbb adózású vágott cigarettadohány értékesítése mennyiségben 22 százalékkal nőtt, a klasszikus cigarettaszálaké 26 százalékkal csökkent március és június között. Németországban márciusban emelték a dohánytermékek adóját. (MTI)