Szeptember 11–19. között rendezik meg az idei Budapesti Nemzetközi Vásárt (BNV), amely immáron a 108. e rendezvények sorában. A Hungexpo Budapesti Vásárközpont teljes kiállítási területén, csaknem 25 ezer négyzetméteren várják a nagyközönséget. Tizenhét ország 790 kiállítója lesz jelen, köztük 175 olyan résztvevő, aki első ízben képviselteti magát a rendezvényen.
A szervezők szerint a BNV nemcsak vásár, hanem élményvásár is lesz. A kiállítással egy időben kerül megrendezésre az Infomarket információtechnológiai és telekommunikációs, az Intersound szórakoztató elektronikai és autóhifi-vásár, az Ingatlanexpo, a hazai és külföldi lakások és nyaralók vására, valamint a Magyar Világ 2004 kiállítás. A minőség kilencnapos mustrájának legfontosabb témaköre az otthonteremtés, -felújítás és -csinosítás. Mivel a vásár mottója: „Középpontban az otthon”, ezért a szervezők arra törekedtek, hogy az építéshez, a kialakításhoz, a berendezéshez, a barátságosabbá tételhez koncentrált információs, tájékozódási és vásárlási lehetőséget teremtsenek az érdeklődőknek. A kiállítók kínálatában szép számmal találni majd hazai és külföldi vevőre váró lakásokat, nyaralókat, továbbá a vételhez szükséges banki finanszírozási ajánlatokat.
Ötödik alkalommal rendezik meg a Magyar Világ – Határok nélkül kiállítást: a rendezvénnyel Románia, Szerbia és Montenegró, Szlovákia, Szlovénia, valamint Ukrajna magyar vállalkozóinak munkáját akarják elősegíteni. E rendezvény súlya azért is felértékelődött, mert első ízben vesz részt rajta hazánk mint európai uniós tagállam. A magyar cégekkel való kapcsolat kialakítása pedig belépő lehet a nem uniós országok vállalkozóinak a közösség piacára. A magyar– magyar gazdasági kapcsolatok fejlődését kívánják elősegíteni a Befektetési és vállalkozási lehetőségek Szlovákiában, valamint az EU házhoz jön a Kárpát-medencében címet viselő rendezvényeikkel. A támogatók ugyanakkor egyetértenek abban, hogy ebben az esztendőben a korábbi éveknél nagyobb kihívást jelentett a részvétel anyagi hátterének megteremtése. A Hungexpo ezért kedvezményt nyújtott a határon túli résztvevőknek.
Az idei BNV-n új témakörök is lesznek, s a kiállítói és látogatói igények kiszolgálása érdekében a tematikát kiszélesítették a Divat-stílus témakörével, amely a divat és a szépségipar szinte valamennyi termékét felöleli. A nosztalgikus hangulatot ébresztő BNV Bazárba pedig azokat a kiállítókat várják, akik az igazi vásári forgatag előnyeit kívánják élvezni, természetesen rendezett környezetben. A bazár – ahol a vásár teljes piaci palettája megjelenhet – a közvetlen értékesítést előtérbe helyező kiskereskedőknek nyújthat ideális megoldást.
A hagyományok megőrzésén túl új elemekkel színesített programstruktúrával, változatos rendezvényekkel várják a látogatókat, különös tekintettel a családokra. A szervezők olyan vásárlásorientált szórakoztatóközpont megteremtésére törekedtek, amely kicsiknek és nagyoknak egyaránt tartalmas időtöltést ígér. A kiállítások, koncertek, showelemekkel tarkított bemutatók, interaktív programok, szakmai rendezvények és nyereményjátékok között valamennyi látogató megtalálhatja az ízlésének, érdeklődésének megfelelőt. Harmadik éve üzemeltetnek internetsarkot, ahol minden érdeklődőnek fél óra ingyenes hozzáférést biztosítanak a világhálóhoz, s keresettek a hazai fejlesztésű e-InfoPoint érintőképernyős – élményfotó küldésére alkalmas – terminálok is.
A belépők árszínvonaláról eltérők a vélemények: vannak, akik sokallják, mások szerint elfogadható. Egy négytagú család hét végi kiruccanása parkolással, üdítőkkel és miegymással akár több ezer forintra is rúghat. A belépésért 850 forintot kell leróni, míg a diákok, katonák, nyugdíjasok 600 forintért mehetnek be. A családi (két felnőtt, két gyermek) belépő ára kedvezményesen 1750 forint. A vonattal érkezők ötvenszázalékos menettérti kedvezményt vehetnek igénybe. Az egész napos parkolásért pedig 600 forintot, míg az eltelt idő alapján fizetett megállásért percenként két forint kell leróni.
A tavalyi számok és eredmények, valamint az idei prognózis alapján a szervezők és a kiállítók is bizakodók lehetnek. Múlt évben 658 kiállító jelent meg, az idén a számuk 790. Tavaly közülük a legtöbb, 543 magyar volt, akiket 31 indiai, 30 indonéz és 10 olasz követett. Egy felmérés alapján az új termékek, szolgáltatások bemutatására, a piaci jelenlét prezentálására, a nemzetközi kitekintésre a kiállítók szerint is a vásár a legalkalmasabb eszköz. A statisztika szerint a látogatók 52 százaléka férfi, 48 százaléka nő volt. A külföldiek aránya csupán egy százalék volt, míg a budapestieké 54, a vidékieké 45 százalékot tett ki. Árucsoportok szerint a megoszlás: 34 százalék házépítés, 38 százalék lakberendezés, tíz százalék a szabadidő területe. Arra a kérdésre pedig, hogy hasznos-e a kiállítás a látogatóknak vásárlási döntéseik meghozatalában, a megkérdezettek 72 százaléka felelt igennel, 21 százalék is ekképpen felelt, ám hozzátette, más információk alapján is tájékozódik. Két százalék nem válaszolt, öt százalék válasza pedig a nem volt.
Nagydíjas termékek. A beérkezett pályázatok alapján az idei vásár BNV-nagydíjas terméke a Hollóházi Porcelángyár Rt. Bacchus-kollekciója, a Mariann-Kreatív Kft. papír ablakképcsaládja, a Quality Direct Kft. Vorwerk Kobold 135 takarítógépe, valamint a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Rt. Tavasz termékcsaládja. (Cs. A.)