Kiskereskedelmi egységek homlokzatán tilos cigarettamárkákat reklámozni – derült ki a Legfelsőbb Bíróság közelmúltban született precedensértékű ítéletéből. Ezzel többéves huzavona zárult le, s bizonyossá vált, hogy nem lehet sem az üzletek külső homlokzatán, sem a kirakatokban dohányreklámot elhelyezni, mert ezek nem minősülnek eladási helynek. A cigaretta reklámozása három év óta hazánkban is folyamatosan szigorodik. Ismeretes, a jogvita a dohányipar, a reklámokat elhelyező kereskedők és a dohányzásellenes szervezetek között robbant ki, mert eltérően értelmezték a reklámtörvény egyik passzusát. A jogszabályt akkor úgy módosították, hogy a dohánytermékek reklámozási tilalma alól felmentést kaptak a forgalmazóknak szóló szakmai célú, illetve az eladási helyen való bemutatásra és árfeltüntetésre vonatkozó reklámok. Csakhogy a dohánygyárak álláspontja szerint az eladási helyhez az üzlet kirakata és portálja is hozzátartozik.
A fogyasztóvédelmi felügyelőség két éve ellenőrzi, betartják-e az üzletek a dohányreklámok tilalmáról szóló törvényt. Aki áthágta a szabályokat, az ellen eljárást indítottak, s kötelezték a tulajdonost a reklámok eltávolítására, és a dohánygyárakkal együtt megbüntették őket. Csakhogy a gyárak a határozatokat rendre megtámadták, legalábbis a Legfelsőbb Bíróság döntésének napjáig. Ugyanakkor az ítélet ellenére a fővárosban ma még mindig látni dohányreklámmal felszerelt üzletet. Vélhetőleg már nem sokáig, hiszen aki ezután sem szereli le törvénysértő reklámját, azzal szemben minden bizonynyal eljárnak a hatóságok. A bolttulajdonosok pedig vélhetőleg a jövőben sem járnak rosszul, hiszen a jó forgalmú üzlethelyiségek esetében mindig lesz olyan multi, amelyik szívesen megtámogatja anyagilag az üzletet a homlokzati reklámfelületért cserébe.

Pánik a Tisza Pártnál: nem tetszik Magyar Péter dézsmaprogramja a híveknek