Tűnődés az értelemről

Szepesi Attila
2004. 09. 04. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A népszerű – és kitűnő minőségű – Taschen sorozat kötete a nagy spanyol festő-látnok, Goya műveit mutatja be. A Rose-Marie és Rainer Hagen írta munka nevezetes és sokat vitatott Goya-idézetet választ mottójául: „Ha alszik az értelem, előjönnek a szörnyek.” A nevezetes szentencia másik – épp ellenkező előjelű – értelmezést is megenged: az ész álmából születnek a szörnyek. Nem tanulság nélküli elidőzni kicsit a kétféle értelmezésen.
A festő, aki mindig a maga útját járta, szemben állt kora különféle uralkodó tendenciáival: a bigott – inkvizícióba torkolló – katolicizmussal ugyanúgy, mint a mechanikus materializmussal. Művészete épp spirituális érzékenységével, a világban ható, az embernél erősebb hatalom jelenlétének érzékletes bemutatásával emelkedik ki a korabeli festők közül. A mester nagyszerű freskóin, vásznain és grafikáin láthatóvá válik a láthatatlan. A sötét, démoni hatalom ott kísért szinte minden Goya-mű hátterében, és nem csak azokon – Szálló boszorkányok, Kolosszus, Őrültek háza, Tűzvész, Húshagyókedd stb. –, amelyek témájuknál fogva eleve „mágikusak”. Ha megnézünk egy-egy olyan Goya-művet, amely témájánál fogva „szolid” – például a számolatlan, rendelésre készült családábrázolások egyikét-másikát, a Maja-képeket, a Levelet olvasó fiatal nőt vagy épp a mi Szépművészeti Múzeumunk büszkeségeit, a Korsós leányt meg a Köszörűst –, e munkákon is ott kísért a démoni hatalom hol egy komor árnyék, hol a háttérből előkandikáló kutya vagy nehezen értelmezhető sötét alak képében, hol pedig az ábrázoltak vitriolba mártott ecsettel bemutatott arcán.
Csanádi Imre, a manapság ritkán emlegetett költő írt remek verset Goya IV. Károlyt és családját ábrázoló vásznáról, szemléletesen írva le az uralkodót és famíliáját látszólag tárgyilagosan, valójában maró gúnnyal bemutató mester merészségét, ahogy idillt mímelve enged bepillantani a lélek éjszakai pokolbugyraiba.
Goya művészi szemlélete, amelyről valaha Ortega írt kitűnő esszét, örök talány marad. Lehet közelíteni hozzá a racionalizmus felől ugyanúgy, mint a misztikus átszellemültség irányából. Így is, úgy is szeretni és csodálni való e sokszínű oeuvre, amely az értelem hiányából vagy épp a rideg értelemből – ki-ki döntse el, melyik lehetőségre voksol – támadó modern szörnyvilág elé állít görbe tükröt.
(Rose-Marie és Rainer Hagen: Goya. Vince Kiadó, Budapest, 2004. Ára: 2795 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.