Az élet rózsaszínben

Egy hónapja sugározza adását a Pink Tv, amelyet Európa első homoszexuálisoknak és leszbikusoknak szóló csatornájaként harangoztak be. A francia fizetős csatorna az indítás előtti hatalmas reklámhadjárat után megnyugodva a mindennapok munkájára összpontosít. A kezdeti jelekből ítélve életképes vállalkozásnak tűnik a „melegbarátoknak” szóló adás.

2004. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberi jogok hazájának e jelképes helyén a Pink Tv születése olyan esemény, amely egyértelmű jele a homoszexuális közösség beilleszkedésének a francia társadalomba, várva a teljes egyenlőség elérését. Az efféle emelkedett mondatok sem hiányoztak Pascal Houzelot október végi ünnepi beszédéből a meleg tévé megnyitóján, a párizsi Chaillot nemzeti színházban, a több mint kétezer fő számára rendezett fogadáson. „Egész Párizs” ott volt, kezdve a teniszező Amélie Mauresmótól a színésznő Nathalie Baye-en át egészen a francia köztársasági elnök leányáig, Claude Chiracig.
2007-ig közel kétszázezer előfizetőt kell a Pink (Rózsaszín) Tv-nek megszereznie, hogy ne merüljön föl a csőd gondolata. A jelek szerint ez menni fog, ugyanis a Franciaországban mintegy 3,5 milliósra becsült homoszexuális és leszbikus közösségből a várakozások szerint havi 9 eurót számosan megfizetnek majd egy színvonalas meleg műsorért. A Pink Tv elkötelezett, de nem lesz harcos meleg programjaiban – állította e beharangozó kampányban Houzelot, aki nemcsak megálmodója, hanem megvalósítója és fő részvényese is a vállalkozásnak. A csatorna viszonylag nem nagy pénzből, 12 millió euró befektetéséből indult, amelynek jelentős része az előzetes hírverésre ment el. Szinte az összes jelentős tévéállomás és médiatulajdonos a csatornára tett: a részvényesek közt van a TF1, M6, Canal+, a Lagardere-csoport, Pinault nagyvállalkozó és természetesen Pascal Houzelot, aki kemény szervezés után mondhatja el magáról, hogy ő irányítja Európa első meleg tévéjét.
„Ha nem lennék meleg, a klasszikus jobboldal burzsoájának kellene lennem” – így nyilatkozott magáról Pascal Houzelot. S valóban, akit ő nem keresztnevén szólít Párizsban, az valószínűleg nem is létezik. Neki a jelenlegi kormányfő csak Jean-Pierre (Raffarin), a korábbi nagyágyú, a bukott elnökesélyes volt bordeaux-i polgármester csak Alain (Juppé), és a jövő hatalmas reménysége, az ugyancsak élysée-beli álmokat dédelgető politikus csak Nicolas (Sarkozy). De ugyanilyen névsort összeállíthatna a francia média, pénzvilág és művészeti élet jeles képviselőiből is. A ma 45 esztendős Houzelot nagykanállal habzsolta a párizsi életet, amikor egy átmulatott éjszaka után fejébe költözött a gondolat: mi lenne, ha meleg tévécsatornát indítana? „Ekkor döntöttem el a tervet. Negyvenévesen az ember csinál valamit, vagy sohasem veszi a bátorságot hozzá. Tudatában voltam, hogy vállalkozó jellem vagyok, de sajnos nincs pénzem. Tudtam meleg voltomat és a művészetekhez való érzékemet. Így hát belevágtam.”
Azért neki sem ment egykettőre, négy évig tartott, míg minden engedélyt és a szükséges pénzt is beszerezte a csatorna indításához. Talán az eltelt évek mégsem vesztek kárba, hiszen a francia társadalom felkészült egy hasonló szellemiségű csatorna fogadására. Ma már alig akad olyan valóságshow, ahol az egyik szereplő ne volna homoszexuális, így megy ez felénk is. A homoszexuálisok helyzetét a médiában vizsgáló csoport felmérései szerint 2003-ban 764 televíziós programban boncolgatták a melegkérdést, míg egy évvel előtte csak 179-ben.
Másrészt a hirdetők is rájöttek, hogy a meleg közösség legalább olyan jó célközönség, mint a 30–40 esztendős háziasszonyok. Legyen szó ruházatról, gépkocsikról, piperecikkekről, berendezési tárgyakról, igényesek, ha vesznek valamit, az a minőség csúcsa. Ráadásul nagy részük pénz dolgában is jól van eleresztve. Összevetve egy nős férfival, aki a divatot hallomásból sem ismeri, és mindemellett az ápolatlanság mintaképe… A reklámokban fokozatosan megjelentek a homók vagy a nekik szóló hirdetések, de az országos csatornákon csak módjával voltak láthatók ilyenek. Ezért övezte szinte kizárólagos konszenzus a meleg csatorna indítását. Meg hát valljuk be, a részvényesek nem is kockáztattak olyan sokat a Pink Tv-vel, hiszen egy-két millió euró valóban aprópénz az ilyen hatalmas médiacsoportoknak.
A jegyző fia, Pascal Houzelot számára viszont többről volt szó. Tízéves korában került Bordeaux-ba, legjobb barátai Roland Dumas-nak, a későbbi szocialista külügyminiszternek a fiai voltak. Ám ő mégis jobbra húzott: 23 évesen a frissen végzett ügyvédet megválasztották a jobbközép párt egyik főtanácsadójává. Fel Párizsba! Nappal harcos aktivista, éjjel az élet császára volt. Egyenes út vezetett az akkori miniszterelnök, Jacques Chirac matignon-beli irodájába, ahol a mindennapi ügyeket intézte, szervezte a mindig készséges, mosolygós és diszkrét fiatalember, akire nem sokan ismertek volna rá az előző éjjeli dorbézolás után. Ám a kínálkozó lehetőségek tárháza ellenére mégis elhagyta a politikát a média világáért: a TF1-hez, az első magántelevíziós csatornához ment át, amely tíz évig tartotta vonzásában. Jó tárgyalási képességeivel hamar a csatorna vezetőinek fő tanácsadója lett. A Pink Tv előtt kis produkciós vállalkozást működtetett.
„Mindent, csak Az őrült nők ketrecét nem! – így határozta meg a meleg tévé ars poeticáját Houzelot. – Elsősorban – természetesen nem elfelejtve, hogy kik is vagyunk – a legszélesebb közönséghez akarunk szólni, sokkal tágabb körben, mint a meleg közösség. Nem akarunk valamiféle meleg gettót létrehozni, a legteljesebb kudarc lenne, ha ez valósulna meg.” Houzelot megnyerte Claire Chazalt, a TF1 esti híradójának egyik vezetőjét, aki valóban sztár, hogy a Pink Tv-ben hetente kulturális műsort vezessen. A különböző csatornáknál dolgozó sok más ismert újságíró is vállalta, hogy jelen lesz a Pink Tv-n. Az eddigi kritikák elismerik a tévécsatorna törekvését minőségi program sugárzására. Egyébként annak, aki előfizet a szolgáltatásra, diszkréten hármas csomagban árulják a csatornát, hogy melyiket nézi, azt majd a vásárló eldönti. Heti négyszer – éjjel 2-től 6-ig – külön fizetés ellenében melegpornó-filmeket sugároznak.
Tiszta Amerika! Már nem a pornófilmekre gondolunk, hanem arra a politikára, amelyet a francia CSA, a 9 tagból álló, nagy hatalmú audiovizuális tanács folytat: lehetőleg minden közösségnek nyújtani egy tévéállomást, amelyen érdeklődési körébe tartozó műsorokat nézhet. Ugyanis a CSA a közelmúltban engedélyezte a műholdon és kábelen fogható KTO (katolikus), TFJ (zsidó), Tv Breizh (breton), Berber Tv, Phi Tv (serdülő) csatorna indítását. Hamarosan megkezdheti adását a Corsica Tv. A Franciaországban a tervek szerint 2005-ben kezdődő földi sugárzású digitális tévéadások között 29 csatorna lesz fogható, 14 ingyenes és 15 fizető, ezáltal is újabb lehetőségeket nyújtva majd e mindenkit kielégíteni hivatott politika folytatására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.