Bevételkiesést jelenthet az államnak a dohánygyárak közötti árháború. A pécsi BAT már novemberben jelentősen csökkentette egyes termékei árát, és a sajtóhírek szerint ugyanerre készül a Philip Morris Magyarország Kft. is. A BAT által forgalmazott Pall Mall 500 forint helyett ma már csak 440 forintba kerül – ennyiért ad egyébként a Philip Morris egy csomag L&M-et. Szakértők azt prognosztizálják, hogy a versenytársak közötti konkurenciaharc további áresést eredményezhet.
Ha valóban beindul az árverseny, biztosan rosszul jár majd az államkassza – az idei költségvetés csak a dohánytermékek jövedéki adójából 190 milliárd forinttal gyarapodik, és ehhez jön még az általános forgalmi adó (áfa) –, elképzelhető azonban, hogy ez a kiesés nem lesz olyan drasztikus, amilyennek első pillantásra látszik. A gyártók az árcsökkenéssel párhuzamosan azt tervezik, hogy az egyéb márkák árát emelik, ami automatikus többletbevétellel jár, de ennél sokkal komolyabb ellensúlyozó hatást jelenthet az, ha a kedvezőbb ár hatására visszaszorul a határon túli és a feketekereskedelem.
A Magyar Dohányipari Szövetség számításai szerint Magyarország európai uniós csatlakozása után alaposan megugrott azok száma, akik az olcsó szlovák, román vagy ukrán kínálatból szerezték be a cigarettát. A határon túli vásárlások idén 20 százalékos hazai keresletcsökkenést okoztak, az olcsóbb ár azonban ezt mérsékelheti.
Marta Kos ismét kiállt Ukrajna uniós csatlakozása mellett
