Dohánygyárak háborúja

Erdősi Csaba
2004. 12. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevételkiesést jelenthet az államnak a dohánygyárak közötti árháború. A pécsi BAT már novemberben jelentősen csökkentette egyes termékei árát, és a sajtóhírek szerint ugyanerre készül a Philip Morris Magyarország Kft. is. A BAT által forgalmazott Pall Mall 500 forint helyett ma már csak 440 forintba kerül – ennyiért ad egyébként a Philip Morris egy csomag L&M-et. Szakértők azt prognosztizálják, hogy a versenytársak közötti konkurenciaharc további áresést eredményezhet.
Ha valóban beindul az árverseny, biztosan rosszul jár majd az államkassza – az idei költségvetés csak a dohánytermékek jövedéki adójából 190 milliárd forinttal gyarapodik, és ehhez jön még az általános forgalmi adó (áfa) –, elképzelhető azonban, hogy ez a kiesés nem lesz olyan drasztikus, amilyennek első pillantásra látszik. A gyártók az árcsökkenéssel párhuzamosan azt tervezik, hogy az egyéb márkák árát emelik, ami automatikus többletbevétellel jár, de ennél sokkal komolyabb ellensúlyozó hatást jelenthet az, ha a kedvezőbb ár hatására visszaszorul a határon túli és a feketekereskedelem.
A Magyar Dohányipari Szövetség számításai szerint Magyarország európai uniós csatlakozása után alaposan megugrott azok száma, akik az olcsó szlovák, román vagy ukrán kínálatból szerezték be a cigarettát. A határon túli vásárlások idén 20 százalékos hazai keresletcsökkenést okoztak, az olcsóbb ár azonban ezt mérsékelheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.