Bevásárlóturisták özönlik el a határ menti városokat, már rendszeres buszjáratok is közlekednek; nem kell tehát temetni a Gorenje-korszakot. Előbb csak az olcsóbb benzin miatt keltek útra honfitársaink, majd kiderült, hogy érdemes egyúttal cukrot, lisztet vagy esetleg nadrágot, s cipőt is beszerezni. Egy nemrég végzett felmérés szerint például minden tíz, Romániába látogató magyar közül heten vásárolni mennek. A tapasztalatok szerint a vásárlók – akik legalább havonta egyszer kiutaznak – általában 40 ezer forint körüli összeget költenek. A hazai utazóvásárlók egyébként nem csak Ukrajnát, Romániát és Szlovákiát célozzák meg; e szempontból Ausztria továbbra is célpont.
A kiutazók többsége még mindig az olcsóbban megszerezhető benzin miatt kell útra. Szlovákia hosszú ideig a középpontban volt, ám az utóbbi időben északi szomszédunkban is emelkedtek a benzinárak, s jelenleg már csak 15-20 forintos árkülönbséget tapasztalhatunk e téren. Így a benzinbeszerzők fő célpontja Ukrajna és Románia lett, ezekben az országokban 40-50 százalékkal olcsóbban is be lehet szerezni az üzemanyagot. Nem elhanyagolható tény, hogy az említett országokban ugyancsak hasonló árkülönbség mellett szerezhetünk be konfekcióipari cikkeket, illetve lábbeliket. Romániában például jó minőségű szövetnadrág átszámolva már 4500-5000 forintért is beszerezhető, s körülbelül 6-7 ezer forintért vásárolhatunk – az olasz piacra gyártott – bőrcipőt. Megéri bőrdzsekit, de még zoknit is venni, hiszen ezek az áruk szinte feleannyiért kaphatók, mint Magyarországon. Nagyváradon egyébként a különböző szövetanyagok, függönyök forgalma is fellendült, lévén azok négyzetméterenkénti ára 500–1000 forint között van, ami körülbelül fele a hazánkban tapasztalt árnál. Mindemellett a kilátogató 30-40 százalékkal alacsonyabb áron vásárolhat napi fogyasztási cikkeket is.
Szlovákia ilyen tekintetben a sajt és a sör miatt, míg Románia leginkább cukor, a liszt, a csokoládé, s a megkérdőjelezhető minőségű söre miatt vált vonzóvá a hazaiaknak. A háziasszonyok ezenkívül nemcsak a húsokat, hanem a fűszereket is olcsóbban szerezhetik be. A szlovén és horvát szomszédainkat a hazánkból kiinduló bevásárlóturizmus kevésbé érinti, bár a hírek szerint egyre többen ruccannak át Szlovéniába különböző tisztítószerekért, mivel ezeket ott 20-30 százalékkal olcsóbban lehet beszerezni. Horvátországról pedig, noha a bútorok mérsékeltebb ára miatt időnként vásárlási célponttá is válik, mégis leginkább mint a magyarok fő nyaralóhelyéről beszélhetünk.
Gazdasági károk.