Költséges érdekegyeztetés

Míg a kormány az olcsó állam szükségességét hangoztatja, addig a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) százhúszmillió forintot fordít az ágazati érdekegyeztetésnek helyt adó, tizenkét koordinátort és négy munkatársat foglalkoztató ágazati párbeszédbizottságok működtetésére.

Bákonyi Ádám
2004. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy lapunk birtokába került dokumentum szerint a szeptember 1. és december 31. közötti időszakban a munkaügyi minisztérium összesen száz, a tárca későbbi közlése szerint százhúszmillió forintot fordít az uniós mintára létrehozott, a középszintű érdekegyeztetésnek helyet adó ágazati párbeszédbizottságok működtetésére. A bizottságokban az adott ágazatok munkáltatói és munkavállalói képviseletei vesznek részt; nálunk jelenleg harminc ágazati, szakágazati, illetve alágazati bizottság működik. A „Részletes költségterv” című anyag szerint a bizottságok tagjainak szakmai tevékenységére, képzésére több mint 45 millió forintot szántak a munkaügyi tárcánál. Ebből uniós kapcsolattartásra, szakmai anyagok fordítására kilenc, termet, technikát és büfészolgáltatást igénylő szakmai konferenciákra hat-, szakmai képzésre, tapasztalatcserére közel három és fél, egyéb képzésekre több mint hat-, Németországot és Szlovéniát érintő húszfős tanulmányútra több mint tizennégymillió forintot terveztek. A dokumentum szerint a bizottságok konkrét működési költségei összesen negyvenegymillió forintot tesznek ki. A tizenkét koordinátor és öt bizottsági elnök bérén, illetve tiszteletdíján kívül idetartozik például a „bizottságok által felkért szakértők” tizenegymillió forintos díjazása, a bizottsági megbeszélésekkel kapcsolatos hárommilliós büfészolgáltatás, a tárgyalásokkal kapcsolatos kétmilliós utazási költségkeret. A bizottságok munkáját összefogó, négy munkatársat foglalkoztató ágazati titkárság működtetése majdnem tizenhárommillió- forintba kerül. Az intézményrendszer számára az FMM a gazdasági tárca kezelésében lévő Vigadó utcai ingatlanban bérel tizenöt irodát és három tárgyalót.
Ebben a keretben a szociális partnerek és a kormány olyan fórumrendszer alapjait teremtették meg, amelynek hiánya sokszor gondot okozott a munkaügyi kapcsolatok elmúlt másfél évtizedében – tájékoztattak a tárca illetékesei. Közölték, a különböző mozgások ellenére jelenlegi létszámuk megegyezik a minisztérium induló létszámával. A Vigadó utcai ingatlanbérlést azzal magyarázták, hogy sem az FMM központi épületében, sem másik két szervezeti egységében nem volt megfelelő adminisztratív, tárgyalói kapacitás. Az FMM és a Munkaerő-piaci Alap közötti megállapodás részeként összesen százhúszmillió forint áll rendelkezésre a feladatok ellátására; a keret jövő március végéig használható fel – szögezték le. „Igen” – válaszolták a tárcánál azon kérdésünkre, hogy az intézményrendszer ilyen körülmények közötti fenntartása összeegyeztethető-e az olcsó államra vonatkozó kormányzati jelszóval.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.