Hazánkban az év végéig 22-24 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítanak le a játékkereskedők. Ez két-négy milliárd forintos növekedés az előző év eredményeihez képest, s hasonló bővülés várható jövőre is – mondta Gyaraki József, a Játékkereskedők Országos Egyesületének alelnöke, a Regio Játék-nagykereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember emlékeztetett rá, hogy Magyarország uniós csatlakozása miatt könnyebb lett az árubeszerzés a közösség piacáról. Gyaraki kifogásolta, hogy a harmadik országból származó vámköteles termékek esetében a kínai piacokon a kereskedők egy része még ma is kedvezőbb helyzetben van, mert megkerüli a vámfizetést. Furcsa, hogy egy uniós tagországban kétféle mércével mér az állam – húzta alá az alelnök, majd folytatta: azokat, akik legálisan dolgoznak és foglalkoztatnak, s komoly összegeket fizetnek be a költségvetésbe, vasszigorral ellenőrzik, miközben a többiek azt tesznek, amit akarnak.
Gyaraki hangsúlyozta: a hagyományos kereskedelmet nemcsak az illegális csatornákon beérkező árucikkek hozzák lehetetlen helyzetbe, de a multinacionális hipermarketek is. Utóbbiak nagy tételben, igen olcsón vásárolnak, s gyakran a beszerzési ár alatt kínálják a gyermekjátékokat. A család a kedvező ár miatt bemegy az áruházba, majd más terméket is vásárol, s a kereskedelmi cég az utóbbin behozza azt a hasznot, amit a kedvezmény miatt elvesztett. Az alelnök szerint a beszerzési ár alatti értékesítést jobban kellene szankcionálni. Pozitívum viszont, hogy ma már a termelők, előállítók követelhetik a forgalmazótól, hogy az ő átadási áruknál a kereskedő ne menjen alább. Ezt a külföldiek nem tehetik meg, ráadásul egyszeri tranzakció során a gyártót nem is érdekli, miként adnak túl az ő termékén. Gyaraki József kifejtette: a hazai nagy- és kiskereskedők előnye lehet, hogy sokkal gyorsabban tudnak reagálni a hónapról hónapra megjelenő új igényekre, míg a multiláncok nehézkesek e tekintetben. A piaci eredményeket nagyban meghatározza a gyorsaság, hiszen a naponta változó vevői igények miatt a kiskereskedők is a legújabb termékeket keresik.
Az ügyvezető igazgató szerint a hazai gyártók háttérbe szorultak, mert Magyarországon a nyersanyag annyiba kerül, mint Kínában a készáru. Ezért egész Európa inkább Ázsiában gyártat, s manapság hazánkban csak kis szériás manufaktúra maradt fenn. Sajnálatos, de a számítástechnikai játékprogramok – szoftverek – előállításában is hátrébb szorul hazánk, miközben India hatalmas lépésekkel tör előre, ahol rengeteg felkészült, angolul jól beszélő szakember tevékenykedik. Gyaraki József kiemelte: a hazai játékpiacból egyre szerényebb szeletet hasítanak ki maguknak a kis- és középvállalkozók, míg a multik egyre nagyobb részt szereznek meg. Ráadásul a multik elszipkázzák a karácsonyi nagybevásárlókat is. Egyebek mellett emiatt számos vállalkozás nem tudja állni a versenyt, s bezárni kényszerül. Arra a kérdésre, hogy manapság mennyi pénz szükséges egy üzlet megnyitásához, a szakember azt felelte: a sikerhez célszerű nagy, több száz négyzetméteres eladóterületben gondolkodni, míg a széles árukészletre, amiből lehet válogatni, ötvenmillió forintot érdemes szánni.
Gyaraki József rámutatott, hogy változnak a vásárlói szokások, s már nemcsak karácsony előtt vásárolnak ajándékot az emberek, hanem egész évben. Ugyanakkor Nyugat-Európában bevett szokás fél- vagy egész napos programként játékot venni, ám ez itthon még várat magára. A népesség száma és az alacsonyabb életszínvonal miatt még alig van jelentős méretű és választékú, specializálódott játékáruház az országban. Hazánkban hiányzik az az idős, szabad idővel és megfelelő anyagiakkal rendelkező nyugdíjas korosztály is, amelynek tagjai – gyakran az unokák igényeit hangoztatva, amögé bújva – élik második gyermekkorukat a terepasztal előtt vagy távirányítóval a kezükben.
Manapság a játékok gyártása a filmstúdiókban folyó munkákkal, a forgatókönyvírással párhuzamosan kezdődik – ismertette Gyaraki József. Már amikor az alkotó – író, rendező – megálmodja a mesét, a szereplőket, azzal párhuzamosan a gyártás-előkészítésbe helyezik figuráit. Mire a film a mozikba, a játékok az áruházak, a boltok polcaira kerülnek. A vállalkozásoknak a film mellett komoly hasznot hoz az értékesítés is. A gyermekek a szüleiktől pedig leginkább a mese- és akciófilmek szereplőit kérik ajándékba, de a szülők ösztönösen – a reklámok és filmek hatására – is ezekből választanak. Éppen ezért addig, amíg a nagytőke nem lát fantáziát egy magyar mesében, legyen az bármilyen jó is, csak álom marad, hogy mesehőseink világsikert fussanak be – tette hozzá a szakember.
Arra a kérdésre, hogy hol érdemes térségünkben játékot vásárolni, az alelnök azt mondta: nem igaz, hogy a szomszédos országokban olcsóbbak a játékok, mint Magyarországon. Az igaz, hogy az általános forgalmi adó alacsonyabb például nyugati szomszédunknál, ám idehaza a multik által generált árverseny miatt a kereskedők szerényebb haszonkulcsot alkalmazhatnak, mint osztrák kollégáik. Ausztriában jóval magasabbak a bérek, így plusz- költség terheli árképzésüket. A szakember hozzátette: csupán arról van szó, hogy egyes árucikkeket jelentősen leakcióznak. Ha azt is hozzávesszük, hogy Budapestről egy átruccanás Ausztriába – autópálya-matricával, benzinköltséggel együtt – minimum tízezer forint, s az áfát uniós polgárként már nem kapjuk vissza, mindenképpen Magyarországon érdemes a játékot megvenni. Ráadásul, mivel nem minden honfitársunk beszél németül, a használati utasítások nem igazán érik el céljukat, a garancia pedig nem érvényesíthető. A társasjátékok pedig egyenesen használhatatlanok a nyelvi akadályok miatt.
Az idei újdonságok között említette az ügyvezető a diavetítőt. Hozzátette: a mai szülők egykor a diavetítővel élték át a filmezés első élményeit. Cégük megterveztette, levédette, s legyártatta Kínában a berendezést. Gyorsan kellett cselekedniük a kivitelezés, megalkotás során, hogy másoknak ne legyen idejük a játék lekoppintására. Aki elsőként a piacra lép egy termékkel, az nyer, hiszen mire a rivális felszerszámozza a gyártósort és kiépíti az értékesítési csatornákat, már vége a szezonnak. Másfelől a régiónkba, valamint Nyugat-Európába szánt néhány tízezres mennyiség nem olyan volumen, amely azonnal megmozgatná a hamisítók fantáziáját. A cégvezető ide sorolta a legújabb mesehősöket is, élükön Spidermannel, a pókemberrel. A Gyűrűk Ura legújabb részének köszönhetően e mesefigurák is ismét az érdeklődés középpontjába kerültek. Gyaraki József szerint nagy hiba, hogy a gyermekek manapság mind kevesebbet játszanak manuális, későbbi életüket meghatározó eszközökkel, amelyekkel nagyban fejleszthetnék kézügyességüket.

Hamarosan meglepetésinterjúval jelentkezik a miniszterelnök!