Lemaradóban a vidéki szállodák

Hunyor Erna
2005. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többen fordultak meg tavaly a hazai szállodákban, amiből elsősorban a főváros profitált. A KSH legfrissebb ágazati gyorsjelentése szerint 2004-ben a bruttó szobaárbevétel 12,9, a vendégéjszakák száma pedig 10,4 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A statisztikában szereplő hotelekben a szobakapacitás-kihasználtság átlagosan 60 százalék volt, ami öt százalékponttal haladta meg a 2003. évit. A legmagasabb kihasználtságot – 70,1, illetve 67,2 százalékot – a budapesti négy- és ötcsillagos házak érték el.
Egy kiadott szállodai szoba bruttó átlagára tavaly 13 900 forint volt, s ez folyó áron 200 forintos növekedést jelent az előző évihez képest. A négycsillagos szállodák országszerte az országos átlagár közelében lévő árral dolgoztak. A háromcsillagos házakban egy szoba éjszakánként 6400–8800 forintba került.
Egy szállodai szobára átlagosan 8300 forint bruttó árbevétel jutott tavaly, szemben a 2003. évi 7550 forinttal. A budapesti ötcsillagos egységek szobánkénti bevétele megközelítette a húszezer forintot. Az emelkedés – a balatoni háromcsillagos szállodák kivételével – minden vizsgált csoportban jellemző volt.
Kelet-Magyarországon a karácsonyi és a szilveszteri programok sem vonzottak annyi turistát, hogy a szállodák kihasználtsága – a területi elhelyezkedéstől függően – túlszárnyalja az 51–55 százalékos átlagot. Sőt, a KSH honlapján közzétett adatok szerint a kelet-magyarországi négy- és ötcsillagos szállodák kihasználtsága csupán 43 százalékot ért el. A bruttó szobaárbevétel Magyarország keleti részén 6–11 százalékkal, nyugati részén 2–12 százalékkal nőtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.