Szigorodó versenytörvény

Az idén a Gazdasági Versenyhivatal 1381,2 millió forintból működhet, ami a 2004. évi eredeti előirányzatnál 294 millióval több. A szervezet új feladata az OECD Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központ létrehozása és működtetése. Várhatóan tavasszal kerül a parlament elé a versenytörvény módosítása is. E szerint szankciókkal sújtanák a kartellező cégvezetőket, akik súlyosabb esetben a pozíciójukat is elveszíthetnék.

Hunyor Erna
2005. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több változásra is sor kerül az idén a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) feladatai és működése terén. Egyfelől létre kell hoznia és működtetnie kell a szervezetnek
az OECD Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központot (BVROK), amelynek feladata lesz a vizsgálati, versenypártolási technikák és kommunikációs eszközök kidolgozása, a versenyügyekben eljáró bírók képzése, szemináriumok rendezése hatóságok, vállalkozások, ügyvédi irodák és más szervezetek versennyel foglalkozó szakemberei számára, továbbá a gazdasági versenyt elősegítő szabályozási reformban való aktív részvétel. Az idén a GVH 1381,2 millió forintból működhet, ami a 2004. évi eredeti előirányzatnál 294 millióval több. Az egyéb működési célú támogatások, kiadások 115,1 millió forint összegű előirányzata egyrészt a GVH irodaházához, másrészt az OECD BVROK működéséhez kapcsolódó kiadásokat tartalmazza.
Másfelől módosítják a versenytörvényt, amely lehet, hogy szankciókkal sújtja majd a kartellező cégvezetőket is, akik súlyosabb esetben akár a pozíciójukat is elveszíthetnék. Az elképzelések szerint a pénzbeli bírságmaximum az érintett vállalkozáscsoport forgalmához igazodna. Egyre gyakoribb téma a kartellező cégvezetők büntetőjogi felelősségre vonásának lehetősége. Visszatartó lehet az is, ha büntetőjogi szankciók helyett versenyjogi eszközökkel lépnek fel velük szemben. Egyes vélemények szerint a céggel egyidejűleg akár a vezető is megbírságolható, tisztségéből elmozdítható vagy a foglalkozásától eltiltható lenne. A versenyjogi szankcionálás azonban még alapos megfontolás tárgya a GVH-ban, amely pontosítani fogja a hivatal idevágó jogosítványait, hogy azok egyértelműek legyenek a hatóság és az érintett vállalkozások számára is. Továbbá valószínűleg változni fog a bírságplafon is. Az elképzelés szerint a bírságmaximum alapja nem csupán az érintett cég, hanem annak a teljes vállalkozáscsoportnak a magyarországi forgalma lesz, amelyhez tartozik.
A verseny korlátozását célzó tilos megállapodás, összehangolt magatartás alól egyedi kérelem alapján Magyarországon mentesülhetnek bizonyos megállapodások. Az unióban nincs lehetőség egyedi mentesítésre, ezért mindenképpen meggondolandó az idevágó rendelkezések fenntartása. Ugyanakkor az is foglalkoztatja a törvény-előkészítőket, hogy miként gyorsítható az ügyek bírósági felülvizsgálata, hiszen nem szerencsés, ha évekig bizonytalanság uralkodik a helyes piaci magatartás kérdéseiben, főként, amennyiben közbeszerzéses esetről van szó. Meggondolandónak tartják az esetleges versenyjogi szakbíráskodás és a versenypolitikához értő közgazdasági ülnöki rendszer megteremtését is az új jogszabályban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.