A gömböc

Csermely Péter
2005. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosi önkormányzat várostervezési és városképvédelmi bizottsága javaslatára a Fővárosi Közgyűlés január végén döntött: a főváros nem szed közterület-használati díjat a telefonfülkékre szerelhető hirdetőtáblák után, akkor sem, ha azok maximum tíz centiméterrel szélesebbek a fülkéknél. A telefonfülkékre a Médiacontact Kft. szerelt hirdetőtáblákat. Ezek a táblák a Médiacontact Kft. óriási szerencséjére csak 9,8 centiméter szélesek. Ez most nagyon jó nekik, mert így éppen nem kell fizetniük közterület-használati díjat. (Vannak ilyen véletlenek.) A Médiacontact Kft. a Matávval áll szerződésben, azért szerelhet mindenfélét a telefonfülkékre. A Médiacontact Kft. korábban is buzgón szerelt, de akkor csak úgy, jogszabályi háttér nélkül, mondhatni öntevékenyen. A várostervezési és városképvédelmi bizottság legalizálta ezt a gyakorlatot.
A bizottság elnöke, Sasvári Szilárd, azóta lemondott tisztségeiről. Azért tette ezt, mert a rendeletmódosítás botrányt kavart. A rendeletmódosítás pedig azért kavart botrányt, mert Budapest mintegy 80 millió forint bevételtől esik el évente a két milliméter miatt. Az MSZP, a Fidesz és az SZDSZ frakcióvezetője a napokban közösen indítványozta, hogy a Fővárosi Közgyűlés a döntést vonja vissza. De a közgyűlés nem vont vissza semmit. Az MSZP és az SZDSZ frakcióvezetője sasszézott egyet, és kedden már mást javasoltak. Azt javasolták, hogy a jogi bizottság vizsgálja meg az ügyet, aztán majd csak lesz valahogy. A közgyűlés kedden ezt fogadta el.
Ez persze nem megoldás, hanem a kialakult helyzet politikai válságkezelése. Ha ugyanis a közgyűlés vissza akarta volna vonni a rendeletmódosítást, akkor visszavonja rögvest, nem maszatol. Ha nem vonta vissza rögvest, akkor nem is akarta visszavonni, és ha nem akarta visszavonni, akkor nem is fogja visszavonni. Következésképpen Budapesten az összes köztéri reklámcég fizeti a közterület-használati díjat, kivéve a szerencsés Médiacontact Kft.-t.
Végül is a politikus is csak ember. Más ember, az igaz, mint az átlagember: helyzetben van, képben van, és adott esetben zsebben van. Ha nagy a zseb, sok politikus fér bele. Ha még nagyobb, még több. De kinek lehet ekkora zsebe, hogy a két koalíciós párt frakcióvezetőjét valahogy rávegye: látszódjanak önként hülyének, hátráljanak ki saját közös nyilatkozatuk mögül?
A Médiacontact Kft. hirdetési felületeinek értékesítését a Multireklám Kft. végzi, amelyet nemrég vásárolt meg (persze fél áron: mert erre is képes) Csányi Sándor, az OTP Bank elnöke, Magyarország vélhetőleg leggazdagabb embere. Csányi Sándor 2000-ben az év vállalkozója, 2001-ben az év bankára, 2003-ban az év üzletembere volt. Ha a magyar gazdaság terében az állami költségvetés a Nap, akkor Csányi Sándor a legnagyobb bolygó, a Jupiter. Ha rendellenes a forgása, az kihat az egész rendszerre. Számára egy fővárosi politikus csak egy aszteroida: vagy körülötte kering, vagy összezúzódik. A hírek szerint Csányi Sándor pártelnököket ugrasztott talpra, hogy az MSZP és az SZDSZ frakcióvezetőjét keringeni tanítsa. Keringenek is.
Csányi Sándor a gazdasági térből elindult a média terébe. Gravitációja itt is óriási. Vannak, akik őt látják a nemrégiben gazdát cserélt nagy internetes hírportál vevője mögött. Maga köré forgathat kereskedelmi televíziót is. Az írott sajtóban is érdekelt kíván lenni. Fontos a gazdaság, fontos a média, fontos a reklámpiac. Az út logikus és követhető. Bankszektorból gazdaságba, gazdaságból médiába, médiából politikába, politikából a hatalomba.
Így nő, növöget a gömböc. Fontos a nagyság, az biztos: hiszen amit nem szabad az ökörnek, azt szabad Jupiternek. De Csányi Sándor végső soron a Nap szeretne lenni.
Gigászi álom a gömböctől. Hiszen végül is bármikor kirepedhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.