Jeunet tett már pár kirándulást a film világában, hiszen korai filmjei, a Delicatessen, illetve Az elveszett gyermekek városa után az Alien-sorozatból is kipipálhatott magának egy felvonást, s ezen filmek műfajilag nem állnak túl közel egymáshoz. A következő, nagy sikerű filmje, az Amélie csodálatos élete meg valahogyan nem illik a sorba, de mindebben talán éppen ez a jó. A látványos, nagy költségvetésű Hosszú jegyesség mintha korábbi műveinek egyvelege lenne.
A rendező már 1991 óta fejébe vette, hogy elkészíti Sebastien Japrisot nagy sikerű regényéből ezt a filmet, amelynek forgatókönyvét végül Guillaume Lauranttal együtt írta. A film a fiatal Mathilde (Audrey Tautou) nyomozásának története, aki nem hiszi el, hogy szerelme, Manech (Gaspard Ulliel), az alig húszéves fiatalember meghalt az első világháborúban. Minden szálba, foszlányba erősen kapaszkodik, s addig nem nyugszik, amíg apró reménysugarakat nem talál, amelyeket követve tovább tud menni, s folytatni a keresést. A francia seregben öt férfit elítélnek öncsonkítás miatt, akik így akarták túlélni a borzalmat, ám büntetésük kegyetlen: a francia és a német lövészárkok közti senki földjére küldik őket, a biztos halálba. A film nemcsak a fiatal fiú sorsát, illetve Mathilde nyomozását követi, hanem bemutatja a másik négy férfi történetét is. Jeunet filmje a nagy, szövevényes nyomozás, apró jelek feltérképezése mellett számtalan kitérőt tesz mások sorsának bemutatására is, mindezt azonban úgy teszi, hogy közben nem vész el a „lényeg” sem. Mathilde mellett egy másik „özvegy” is nyomoz, ám ő más utat választ: véres bosszút áll kedvese gyilkosain.
A Hosszú jegyességet az izgalmas nyomozás, az apró emberi történetek, az amélie-s kis poénok, a látványos jelenetek mellett a képi világa is izgalmassá teszi. A lövészárok szürke, sáros, kiábrándító és elviselhetetlenül halálszagú, Mathilde otthona a francia vidéken tele van élettel, színekkel, a postás egyenesen a „klasszikus” Tati-táskafordítással, biciklivel a Kisvárosi ünnepből érkezik, a tízes és húszas évek Párizsa képeslapszerűen elevenedik meg. Rengeteg részlet, izgalmak, szövevényes történet, szerelem, háborús borzalmak, költői képek: minden egyben, ami eddig Jean-Pierre Jeunet volt.
(Hosszú jegyesség, feliratos francia–amerikai dráma, 134 perc. Rendezte: Jean-Pierre Jeunet. Forgalmazza az Intercom.)
*****
Jean-Pierre Jeunet nagyjátékfilmjei: Amélie csodálatos élete, Feltámad a halál (Alien: Resurrection), Az elveszett gyermekek városa, Delicatessen. Emellett rövidfilmeket és animációs filmeket is készített. A Hosszú jegyesség Franciaországban a bemutató hétvégéjén nagy sikert aratott: 707 moziteremben több mint egymillió-kétszázezer nézőt vonzott.

Így védekezhetünk az agyevő amőba ellen – itt az orvos véleménye!