Háború, szerelem a múlt századelőn

Úgy látszik, Jean-Pierre Jeunet-t rabul ejtette Amélie, alias Audrey Tautou. Új filmjében, a Hosszú jegyességben is ő kapta a főszerepet, amelyben az Amélie csodálatos életéből ismerős gegek háborús környezetben folytatódnak, egy nagy nyomozással, romantikával, gyönyörű képekkel. Szerelemkeresés az első világháborúban.

Nedbál Miklós
2005. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jeunet tett már pár kirándulást a film világában, hiszen korai filmjei, a Delicatessen, illetve Az elveszett gyermekek városa után az Alien-sorozatból is kipipálhatott magának egy felvonást, s ezen filmek műfajilag nem állnak túl közel egymáshoz. A következő, nagy sikerű filmje, az Amélie csodálatos élete meg valahogyan nem illik a sorba, de mindebben talán éppen ez a jó. A látványos, nagy költségvetésű Hosszú jegyesség mintha korábbi műveinek egyvelege lenne.
A rendező már 1991 óta fejébe vette, hogy elkészíti Sebastien Japrisot nagy sikerű regényéből ezt a filmet, amelynek forgatókönyvét végül Guillaume Lauranttal együtt írta. A film a fiatal Mathilde (Audrey Tautou) nyomozásának története, aki nem hiszi el, hogy szerelme, Manech (Gaspard Ulliel), az alig húszéves fiatalember meghalt az első világháborúban. Minden szálba, foszlányba erősen kapaszkodik, s addig nem nyugszik, amíg apró reménysugarakat nem talál, amelyeket követve tovább tud menni, s folytatni a keresést. A francia seregben öt férfit elítélnek öncsonkítás miatt, akik így akarták túlélni a borzalmat, ám büntetésük kegyetlen: a francia és a német lövészárkok közti senki földjére küldik őket, a biztos halálba. A film nemcsak a fiatal fiú sorsát, illetve Mathilde nyomozását követi, hanem bemutatja a másik négy férfi történetét is. Jeunet filmje a nagy, szövevényes nyomozás, apró jelek feltérképezése mellett számtalan kitérőt tesz mások sorsának bemutatására is, mindezt azonban úgy teszi, hogy közben nem vész el a „lényeg” sem. Mathilde mellett egy másik „özvegy” is nyomoz, ám ő más utat választ: véres bosszút áll kedvese gyilkosain.
A Hosszú jegyességet az izgalmas nyomozás, az apró emberi történetek, az amélie-s kis poénok, a látványos jelenetek mellett a képi világa is izgalmassá teszi. A lövészárok szürke, sáros, kiábrándító és elviselhetetlenül halálszagú, Mathilde otthona a francia vidéken tele van élettel, színekkel, a postás egyenesen a „klasszikus” Tati-táskafordítással, biciklivel a Kisvárosi ünnepből érkezik, a tízes és húszas évek Párizsa képeslapszerűen elevenedik meg. Rengeteg részlet, izgalmak, szövevényes történet, szerelem, háborús borzalmak, költői képek: minden egyben, ami eddig Jean-Pierre Jeunet volt.
(Hosszú jegyesség, feliratos francia–amerikai dráma, 134 perc. Rendezte: Jean-Pierre Jeunet. Forgalmazza az Intercom.)

*****
Jean-Pierre Jeunet nagyjátékfilmjei: Amélie csodálatos élete, Feltámad a halál (Alien: Resurrection), Az elveszett gyermekek városa, Delicatessen. Emellett rövidfilmeket és animációs filmeket is készített. A Hosszú jegyesség Franciaországban a bemutató hétvégéjén nagy sikert aratott: 707 moziteremben több mint egymillió-kétszázezer nézőt vonzott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.