Várhatóan hazánkba jön a Wal-Mart

Egyre inkább úgy tűnik, hazánkban is megveti lábát a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, az évi közel ötvenezermilliárd forintos forgalmat bonyolító Wal-Mart. Úgy tudni, nem építéssel, hanem felvásárlással alakítják ki hálózatukat. A jelenlegi éles árverseny minden bizonnyal tovább fokozódik.

Csákó Attila
2005. 02. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Piaci hírek szerint Magyarországra jön az amerikai Wal-Mart Store Inc., a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata. Igaz, hasonló hírek már korábban is napvilágot láttak, leginkább akkor, amikor másfél éve a cég leányvállalatot alapított hazánkban. Eddigi sikereik azonban inkább az exportban jelentkeztek, hiszen rajtuk keresztül jutott magyar termék a hálózatukba.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára lapunknak leszögezte: az ügygyel kapcsolatban csak feltételes módban tud beszélni, hiszen nincs róla konkrét információja. Ha a cég valóban hazánkba érkezne, minden bizonnyal fokozódna a jelenlegi éles árverseny. Kérdés azonban, hogy az amerikai üzleti kultúra mennyiben tud beilleszkedni az ittenibe. Vámos emlékeztetett rá, hogy eddig a német, a francia és az angol kereskedelmi kultúra honosodott meg Magyarországon. Hozzátette: ezek a cégek azért tudtak sikeresek lenni, mert az általuk hozott és preferált termékek mellett elfogadták és teljesítették a magyar igényeket is. Vámos György aláhúzta: az agresszív árpolitika miatt a termelők, a beszállítók helyzete nem lesz jobb. Ehhez kapcsolódva Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi szekciójának elnöke kifejtette: csak a tőkeerős beszállítók járnának jobban, akik fejleszteni képesek, s a hatalmas mennyiségek leszállítását alacsony árrés mellett is tudják vállalni. Krisán szerint félő, hogy a Wal-Mart a Lidl példáját fogja követni, s a termékeket nem hazánkból, hanem más uniós tagállamokból szerzi majd be, ami miatt a magyar termelők, gyártók kiszorulnak a „polcokról”. Aláhúzta: az amerikai cég annyira tőkeerős, hogy a rendkívül alacsony árai mellett számtalan akciót is bevet. Az év minden napján kínál egy-egy terméket rendkívül alacsony áron, vevőcsalogatóként, az élelmiszerek beszerzését pedig gyakran saját, több száz holdas birtokairól biztosítja. Krisán szerint ha a cég hazánkba jön, meg fogja venni valamelyik legnagyobb láncot, amely akár a Tesco is lehet.
Más vélemények szerint is az akvizíció esélyes, amihez leginkább a Corát szemelték ki. Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy egy évvel ezelőtt – francia lapértesülések szerint – a Wal-Mart a Spart célozta meg, s készült is rá ajánlatot tenni. Az is biztos, hogy az arkansasi Bentonville-ből induló, a kiskereskedelemben világelsővé nőtt óriásvállalat nemcsak a magyar piacban gondolkodik, hanem egész Európát akarja „bevenni”. Ezzel kapcsolatban egy éve, amikor Lee Scott, a Wal Mart vezérigazgatója Brüsszelbe látogatott, az alábbiakat mondta: nincs egyetlen ország sem Európában, ahol hoszszabb távon ne akarnánk megjelenni. A több mint 1,2 millió alkalmazottat foglalkoztató Wal-Mart, mint a legnagyobb, s önmagát az Egyesült Államokban legolcsóbbnak hirdető áruházlánc, egyesekből ellenérzéseket vált ki. Már többször megvádolták, hogy kizsigereli alkalmazottait, feketemunkásokat dolgoztat és diszkriminál. Más vélemények szerint munkahelyek tízezrei szűntek meg a cég miatt az USA-ban, hiszen a kiskereskedők nem bírják felvenni vele az árharcot. A cégvezetés mindezeket rágalomnak tartja, ezért nemrég „hadat üzent” a tekintélyüket és jó hírüket rombolóknak, s ellenkampánnyal akarják eloszlatni a rágalmakat. A Wal-Mart megjelenése ugyanakkor a kormányok részéről is ellenállásba ütközhet. Franciaországban például nem megengedett a beszerzési ár alatt történő értékesítés, holott a Wal-Mart gyakran teszi ezt.
Ismeretes, Davosszal egy időben rendezik meg a Társadalmi Világfórumot a brazíliai Porto Alegre városában, amelyet „ellen-Davos”-nak neveznek. A globalizáció bírálóihoz tartozó szervezetek a mostani davosi fórum alkalmából kiadták a világ nagyvállalatai számára négy kategóriában a „felelőtlenségi díjakat”. A Clean Clothes Campaign jelölése nyomán a munka kategóriában a Wal-Mart vitte el a „pálmát”. A cég afrikai és ázsiai textilüzemeiben ugyanis elfogadhatatlanok a munkakörülmények, kezdve a rendszeres túlóráktól egészen a mélyen a létfenntartási szint alatti bérekig. Az érem másik oldala: a cég megjelenésével, agresszív árpolitikájával a fogyasztók nyernek, hiszen a többi lánc is kénytelen viszszafogni az árait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.