A Levegő Munkacsoport nem tágít

Egyelőre nem vonja vissza keresetét a Levegő Munkacsoport, amelyet a 10-es gyorsforgalmi út környezetvédelmi engedélye ellen nyújtott be. A civilek szerint nem a lakosság, hanem egy bevásárlóközpont érdekében épülne az alig négy kilométeres új út, az építkezés folytatása pedig bizonytalan.

Munkatársunktól
2005. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta nem jut nyugvópontra a vita arról: miként lehetne javítani a Pilisi-medence mára kaotikussá vált közlekedésén. A környezetvédők és számos helyi civil szervezet szerint a vasút fejlesztése, P+R parkolók és őrzött biciklitárolók építése s helyi, a vasúthoz alkalmazkodó buszjáratok bevezetése jelenthetne alternatívát a fővárosba ingázóknak. – Ha sokan döntenének a vasút mellett, a tízes út is felszabadulna, enyhülnének a dugók – mondják.
Az érintett települések vezetői és az útlobbi ellenben az új, Budapesttől Esztergomig vezető félautópálya megépítését tartják az egyetlen hatékony megoldásnak. Ennek első, Üröm határától Pilisvörösvárig vezető, négy kilométeres szakaszán hamarosan megkezdődnének a kivitelezési munkálatok, csakhogy két civil szervezet, a Levegő Munkacsoport és a Piliscsabáért Egyesület bírósági pert indított az út környezethatósági engedélye ellen. Közülük a Piliscsabáért Egyesület nemrég viszszavonta keresetét, ám jelezte: továbbra is a vasút fejlesztését tartja elsődlegesnek.
A Levegő Munkacsoport ugyanakkor nem áll el a pertől: a napokban a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Útügyi Társaság ezt követelő levelére válaszul közleményükben kifejtették: az útlobbi hamisan használja az elkerülő út kifejezést, hiszen most egy, a régi úttól helyenként csak néhány tíz méterre haladó, hasonló kapacitású útvonal építéséről van szó, amely egyetlen települést sem kerül el. Rámutattak: az építkezés erősen vitás folytatására még engedélyük sincs a beruházóknak, a most építendő szakasz pedig éppen a 10-es út településeken kívüli darabját „kerülné el”. Az ürömi elágazásnál ráhajtó autók így Pilisvörösvár központjában már vissza is térnének a régi útra.
Tény, hogy az építkezés folytatása mind a két irányban meglehetősen aggályos: Budapest felé a Bécsi út szűk keresztmetszete, míg Esztergom irányába az építkezéssel járó hatalmas természetpusztítás kérdőjelezi meg a beruházás létjogosultságát, mivel közvetlenül a nemzeti park határa mentén épülne tovább az út. A Levegő Munkacsoport célszerűnek tartaná, ha Pilisvörösvárnál megépítenék azt a kétszer egy sávos utat, amely már létezik a város szerkezeti tervében, és ténylegesen elkerüli a várost. Szintén támogatnák egy olyan útszakasz megépítését, amely délnyugatra kerülné el Piliscsabát. A környezetvédők nem palástolták gyanújukat sem, miszerint „az út sürgős megépítésének egyetlen indokát látják: a solymári önkormányzat már jóváhagyta egy cég kérelmét, hogy az út mellé egy bevásárlóközpontot telepítsen”. A zöldek szerint nem ez lenne az első eset, hogy ilyen módon támogatnak egy multicéget. A múlt hónap végén mindezzel szemben Pilisvörösvár, Piliscsaba, Üröm, Pilisszentiván és Solymár polgármesterei, valamint a körzet MSZP-s és fideszes országgyűlési képviselői közleményben fejezték ki egyetértésüket abban: a településeket elkerülő útnak mielőbb meg kell épülnie, hogy elejét vegyék a közlekedési káosznak és a további baleseteknek. Szerintük a körülbelül húszmilliárd forintos beruházással félszázezer ember életét tennék könynyebbé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.