Évek óta nem jut nyugvópontra a vita arról: miként lehetne javítani a Pilisi-medence mára kaotikussá vált közlekedésén. A környezetvédők és számos helyi civil szervezet szerint a vasút fejlesztése, P+R parkolók és őrzött biciklitárolók építése s helyi, a vasúthoz alkalmazkodó buszjáratok bevezetése jelenthetne alternatívát a fővárosba ingázóknak. – Ha sokan döntenének a vasút mellett, a tízes út is felszabadulna, enyhülnének a dugók – mondják.
Az érintett települések vezetői és az útlobbi ellenben az új, Budapesttől Esztergomig vezető félautópálya megépítését tartják az egyetlen hatékony megoldásnak. Ennek első, Üröm határától Pilisvörösvárig vezető, négy kilométeres szakaszán hamarosan megkezdődnének a kivitelezési munkálatok, csakhogy két civil szervezet, a Levegő Munkacsoport és a Piliscsabáért Egyesület bírósági pert indított az út környezethatósági engedélye ellen. Közülük a Piliscsabáért Egyesület nemrég viszszavonta keresetét, ám jelezte: továbbra is a vasút fejlesztését tartja elsődlegesnek.
A Levegő Munkacsoport ugyanakkor nem áll el a pertől: a napokban a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Útügyi Társaság ezt követelő levelére válaszul közleményükben kifejtették: az útlobbi hamisan használja az elkerülő út kifejezést, hiszen most egy, a régi úttól helyenként csak néhány tíz méterre haladó, hasonló kapacitású útvonal építéséről van szó, amely egyetlen települést sem kerül el. Rámutattak: az építkezés erősen vitás folytatására még engedélyük sincs a beruházóknak, a most építendő szakasz pedig éppen a 10-es út településeken kívüli darabját „kerülné el”. Az ürömi elágazásnál ráhajtó autók így Pilisvörösvár központjában már vissza is térnének a régi útra.
Tény, hogy az építkezés folytatása mind a két irányban meglehetősen aggályos: Budapest felé a Bécsi út szűk keresztmetszete, míg Esztergom irányába az építkezéssel járó hatalmas természetpusztítás kérdőjelezi meg a beruházás létjogosultságát, mivel közvetlenül a nemzeti park határa mentén épülne tovább az út. A Levegő Munkacsoport célszerűnek tartaná, ha Pilisvörösvárnál megépítenék azt a kétszer egy sávos utat, amely már létezik a város szerkezeti tervében, és ténylegesen elkerüli a várost. Szintén támogatnák egy olyan útszakasz megépítését, amely délnyugatra kerülné el Piliscsabát. A környezetvédők nem palástolták gyanújukat sem, miszerint „az út sürgős megépítésének egyetlen indokát látják: a solymári önkormányzat már jóváhagyta egy cég kérelmét, hogy az út mellé egy bevásárlóközpontot telepítsen”. A zöldek szerint nem ez lenne az első eset, hogy ilyen módon támogatnak egy multicéget. A múlt hónap végén mindezzel szemben Pilisvörösvár, Piliscsaba, Üröm, Pilisszentiván és Solymár polgármesterei, valamint a körzet MSZP-s és fideszes országgyűlési képviselői közleményben fejezték ki egyetértésüket abban: a településeket elkerülő útnak mielőbb meg kell épülnie, hogy elejét vegyék a közlekedési káosznak és a további baleseteknek. Szerintük a körülbelül húszmilliárd forintos beruházással félszázezer ember életét tennék könynyebbé.

VV Zsolt betámadta Karácsonyt a Pride miatt – videó