Egy ajánlat az M6-osra

Putsay Gábor
2005. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan ma hirdet eredményt a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M6-os sztráda M0– Érd tető közötti új szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton. A beruházás állami forrásból valósul meg, 8,3 kilométer hosszú új autópálya, illetve 3,1 kilométer csatlakozóút épül a már meglevő M0-s autóúthoz.
Az NA Rt. pályázatának érdekessége, hogy a hirdetmény nélküli közzétételi eljárásra egyetlen ajánlattevőt, a Vegyépszer Rt.-t hívták meg, így a tárgyalások befejeztével a cég kapja meg a jelentős megbízást. Ennek egyik oka, hogy tavaly a Vegyépszer nyerte el a környezetvédelmi tárca pályázatát a Metallochemia gyártelepének kármentesítésére.
Másrészt a Közbeszerzési Döntőbizottság elfogadta az NA Rt. felvetését, hogy az M6-os ezen szakaszának építése műszakilag oszthatatlan, így ugyanaz a cég építse az autópályát, amely a környezetvédelmi beruházást végzi. A rövid szakasz ellenére, a kilométerenkénti költségeket tekintve ez lesz az egyik legnagyobb beruházás az országban, az autópálya nyomvonala ugyanis végig belterületen halad.
A közművet a gyorsforgalmi út építésekor teljesen ki kell majd váltani, így például a szénhidrogén- és szennyvízvezetékeket – ami önmagában 25 kilométer –, a távközlési alépítményeket, a villamos vezetékeket, ezenkívül garantálni kell az érdi vízbázis védelmét.
Az új M6-os szakaszon huszonkilenc műtárgy, négy csomópont és 5,5 kilométer hosszú zajvédő fal épül, a sztrádához kapcsolódóan pedig 22 kilométer hosszú önkormányzati úthálózat létrehozatalára lesz szükség.
Értesüléseink szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve az NA Rt. igazgatósága által elfogadott alapítói határozat értelmében az autópálya-társaság hirdetheti meg az M6-os és az M60-as újabb szakaszainak pályázatait.
Az említett autópálya-szakaszok – Dunaújváros és Bóly között M6, Bólytól Szentlőrincig M60 – azonban nem állami, hanem magántőkéből, úgynevezett PPP-konstrukcióban épülnek meg. A szintén magántőkéből épülő Érd– Dunaújváros szakaszt 2006 márciusában adja át a kivitelező konzorcium a forgalomnak.

*****
Csepi az ÁAK élén. Csepi Lajos irányítja elnökként Állami Autópálya Kezelő Rt.-t a GKM megbízása alapján. Csepi, aki a kilencvenes évek elején az ÁVÜ-nek volt az első számú vezetője, új pozícióját megelőzően a Fotexnek és az Intercom Rt.-nek volt a vezérigazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.