Várhatóan ma hirdet eredményt a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az M6-os sztráda M0– Érd tető közötti új szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton. A beruházás állami forrásból valósul meg, 8,3 kilométer hosszú új autópálya, illetve 3,1 kilométer csatlakozóút épül a már meglevő M0-s autóúthoz.
Az NA Rt. pályázatának érdekessége, hogy a hirdetmény nélküli közzétételi eljárásra egyetlen ajánlattevőt, a Vegyépszer Rt.-t hívták meg, így a tárgyalások befejeztével a cég kapja meg a jelentős megbízást. Ennek egyik oka, hogy tavaly a Vegyépszer nyerte el a környezetvédelmi tárca pályázatát a Metallochemia gyártelepének kármentesítésére.
Másrészt a Közbeszerzési Döntőbizottság elfogadta az NA Rt. felvetését, hogy az M6-os ezen szakaszának építése műszakilag oszthatatlan, így ugyanaz a cég építse az autópályát, amely a környezetvédelmi beruházást végzi. A rövid szakasz ellenére, a kilométerenkénti költségeket tekintve ez lesz az egyik legnagyobb beruházás az országban, az autópálya nyomvonala ugyanis végig belterületen halad.
A közművet a gyorsforgalmi út építésekor teljesen ki kell majd váltani, így például a szénhidrogén- és szennyvízvezetékeket – ami önmagában 25 kilométer –, a távközlési alépítményeket, a villamos vezetékeket, ezenkívül garantálni kell az érdi vízbázis védelmét.
Az új M6-os szakaszon huszonkilenc műtárgy, négy csomópont és 5,5 kilométer hosszú zajvédő fal épül, a sztrádához kapcsolódóan pedig 22 kilométer hosszú önkormányzati úthálózat létrehozatalára lesz szükség.
Értesüléseink szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve az NA Rt. igazgatósága által elfogadott alapítói határozat értelmében az autópálya-társaság hirdetheti meg az M6-os és az M60-as újabb szakaszainak pályázatait.
Az említett autópálya-szakaszok – Dunaújváros és Bóly között M6, Bólytól Szentlőrincig M60 – azonban nem állami, hanem magántőkéből, úgynevezett PPP-konstrukcióban épülnek meg. A szintén magántőkéből épülő Érd– Dunaújváros szakaszt 2006 márciusában adja át a kivitelező konzorcium a forgalomnak.
*****
Csepi az ÁAK élén. Csepi Lajos irányítja elnökként Állami Autópálya Kezelő Rt.-t a GKM megbízása alapján. Csepi, aki a kilencvenes évek elején az ÁVÜ-nek volt az első számú vezetője, új pozícióját megelőzően a Fotexnek és az Intercom Rt.-nek volt a vezérigazgatója.

Menczer Tamás: Elszólták magukat, blöff az egész Tisza