Európában többlet halmozódott fel benzinből, gázolajból viszont hiány alakult ki az utóbbi években; a kereslet és a helyben előállított kínálat közötti különbséget főképpen az egykori Szovjetunió utódállamaiból érkező import fedezi – közölte tegnap a Mol Rt. termék-előállítási és kereskedelmi részlegének vezetője. Horváth Ferenc elmondta: az olajtársaság arra számít, hogy nagyjából változatlan benzinárak mellett a keresleti nyomás hatására idén inkább a gázolaj ára emelkedik majd.
Követve a világpiaci folyamatokat, a dízelüzemanyag ára éppen mától drágul hazánkban, méghozzá literenként öt forinttal. Az évek óta tartó áremelkedési tendencia mögött – 1998-ban harmadannyiba került egy tonna gázolaj a nemzetközi kereskedelemben, mint most – a Mol értékelése szerint az húzódik meg, hogy Ázsián kívül egyáltalán nem bővültek a finomítói kapacitások. Európában az elmúlt 15 évben mindössze egy új finomító épült, a meglévők nagy része pedig beruházások híján nem tartja a lépést a megváltozott igényekkel. Csökkent a feldolgozókapacitás az Egyesült Államokban is, emiatt jelentősen megcsappantak a gázolajkészletek, ami főleg a fűtési szezonban, szintén az üzemanyagféleség drágulásának irányába hat.
Kis eltéréssel igazodnak a magyarországi fogyasztási adatok az európai trendhez. Tavaly változatlan benzinfogyasztás mellett három százalékkal több gázolajat tankoltak a magyar kutaknál, mint 2003-ban, míg Európában körülbelül hatszázalékos volt a dízelolaj térnyerése. Az olajtársaság arra számít, hogy a tendencia idén is fennmarad.
A tavalyi árrobbanás után 2005-ben is az olaj árát figyeli majd a világ. A Mol Rt. várakozásai szerint az irányadó Brent-olajféleség hordónkénti ára 40-45 dollár körül alakul. A magas olajárban továbbra is szerepet játszik, hogy több kitermelő térségben is bizonytalan a politikai helyzet, ezért egy váratlan fejlemény felboríthatja a várakozásokat.

Milliárdos osztalékkal a zsebében panaszkodik a sanyarú helyzetre a 24.hu tulajdonosa