A lassan másfél évtizede húzódó, környezetvédelmi, lakossági és természetesen politikai szinten folyó viták, valamint számos terv megalkotása közben a 10-es út mellett lakók életminősége folyamatosan romlik. A lakosság jelentős része úgy véli, egy nagyobb kapacitású, a Pilisi-medence településeit elkerülő új út nélkül a térség közlekedési problémái nem oldhatók meg. Ma ugyanis mindennaposak a balesetek, s a reggeli dugóban nemegyszer két órába is beletelik a rövidke út például Piliscsabától a főváros központjáig. A környezetvédők szerint viszont átfogó, az elővárosi közösségi közlekedést fejlesztő koncepcióra van szükség. Ők azon az állásponton vannak: az új, Szlovákiából Budapestre vezető autópálya, még ha be is töltené a településeket elkerülő út szerepét, olyan tranzitforgalmat csalna a térségbe, amely eddig más utakon haladt. Márpedig a Pilisi-medencébe éppen a hegyvidéki környezet, a jó levegő miatt költöztek ki sok tízezren a fővárosból. Ráadásul az autópálya Pilisvörösvár és Kesztölc közötti szakasza (talán éppen a lakóparkok védelmében) messze eltérne a régi út nyomvonalától, s a Pilis-hegység érintetlen kirándulóhelyeit szelné át. A zöldek ezért jobban örülnének, ha az autópálya árának töredékéből Pilisvörösvár és Piliscsaba elkerülő utat kapna, s végre rendbe tennék az Esztergom–Budapest vasútvonalat is. Ma ugyanis egy órába telik a harminc kilométeres út Piliscsabától a Nyugati pályaudvarig vasúton.
A Levegő Munkacsoport ezzel kapcsolatos aggályai, az útberuházás terén felvetett folyamatos észrevételei, valamint a gyorsforgalmi út első ütemének, az Ürömtől Pilisvörösvár határáig vezető szakaszának környezetvédelmi hatásvizsgálatát megtámadó bírósági keresete azonban a lakosság jó részében ellenérzést keltett. Mint a múlt csütörtöki, a témával foglalkozó fórumon elhangzott: „Napközben képtelenség gyalog átkelni az úton, autóval keresztülhajtani a városon. A virág vázában is él, mi meg itt lassan már sehogy. Új utat akarunk!”
Az ügy
A mostani botrány nem lenne ügy, ha a döntéshozók világosan kimondanák: az új 10-es első üteme nem kerül el egyetlen pilisi települést sem, csupán egy monstre beruházás kezdetét jelenti – ha egyáltalán sor kerül a befejezésre. Ezzel a ténnyel nyilvánvalóan nehéz lesz 2006-ban a választók elé állni. A hatóságok a közelmúltban elvégezték az új úttal kapcsolatos környezetvédelmi hatásvizsgálatot, a Levegő Munkacsoport a vizsgálattal szemben viszont továbbra is fenntartja bírósági keresetét. Mint Lukács András, a szervezet elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta – és a fórumon is elhangzott –, a pilisvörösváriak természetes igénye, hogy az óriási tranzitforgalom elkerülje a települést. A sok milliárdból megépülő első szakasz azonban nem kerül el semmit, a kétszer két sávos út délen a III. kerületi Bécsi útba, északon pedig Pilisvörösvár főutcájába torkollana, még elviselhetetlenebb helyzetet okozva a kisvárosban, annak lakóit a beruházás elsődleges veszteseivé téve. Ugyanakkor – mint mondta – az új útszakasznak nyertese is van, hiszen az új nyomvonal mellett tervezi felépíteni új áruházát egy multinacionális vállalkozás. A munkacsoport első ütemként a Pilisvörösvár rendezési tervében már régóta szereplő, az új 10-esbe a későbbiek során integrálható elkerülő út megépítését szorgalmazza a budapesti bekötőszakasszal szemben. Megkérdeztük Kruppné Grósz Erzsébetet, Pilisvörösvár polgármesterét is, aki azonban elhárította a kérdést, mondván: „Miért erről beszélnek, ez nem megoldás semmire!”
„Kuss, nem vagy idevaló!”
A március 17-i fórumon zsúfolásig telt a pilisvörösvári közösségi ház előadóterme. A mintegy tíz meghívott előadóból nyolc az új gyorsforgalmi út mellett kardoskodott, míg a Pilisvörösvárt elkerülő út ügyét a Levegő Munkacsoport és a Piliscsabáért Egyesület képviselte. A fórumot Csiky Gábor, a Községszépítő és Természetvédő Egyesület elnöke vezette, aki rögtön kiemelte: „Már most mondom, vérmes eszközökkel lépek fel, hogy mindenki betartsa a felszólalásra rendelkezésre álló öt percet!” Az építkezést aggályosnak, egy áruház érdekének vélők valóban nem kaptak ennél több időt, a beruházó Pest megyei Állami Közútkezelő, valamint a gyorsforgalmi út minden más támogatójának korlátlanul biztosított időt a felszólalásra. Molnár László közlekedési szakértő a vitában úgy érvelt: az új 10-es Üröm és Pilisvörösvár közti szakasza csak az első üteme a térség átfogó közúti fejlesztésének, így a vörösváriak még valóban pár évig számolhatnak a nagy forgalommal. Kiderült azonban, hogy a továbbépítést egyelőre semmi nem biztosítja. Az előadások után a lakosság kérdezhetett a résztvevőktől, melynek során kiderült, hogy az építkezésre ma nincs forrás, azt hitelekből, utófinanszírozással kell elvégezni. A Pilisvörösvárt elkerülő alternatív út megépítését szorgalmazó, egyébként budaörsi Lukácsot viszont többször kifütyülték, indulatos szavakkal kérdőjelezve meg véleményét. „Kuss, nem is vagy idevaló!” – kiabált be az egyik érdeklődő.
Megoldás hosszú távon
A hosszú távú fejlesztési tervekbe valóban beleillik az új 10-es út kiépítése, de egyelőre ahogy az anyagi háttér, úgy a végleges tervek és az engedélyek sem léteznek. Mint azt a fórumon több szakértő is elmondta, a szlovák határtól a ki tudja, mikor elkészülő M0-s északnyugati szakaszáig tartó gyorsforgalmi út, valamint a térségi forgalmat bonyolító hálózat elkészültéig bizonyára még hosszú évek telnek el. Pénteken a korábban a környezetvédőkkel együtt pert kezdeményező, de azt később visszavonó Piliscsabáért Egyesület is tartott fórumot. Ott elsősorban az elővárosi vasút és a hozzá kapcsolódó buszjáratok, valamint a P+R parkolók fejlesztése volt a fő téma.

Hajszálon múlt a tragédia: a rendőrök előbb értek oda, mint a vonat