Levélben értesítette a Volánbusz Rt. a többi Volán-társaságot, hogy felkérés esetén lebonyolítaná az autóbusz-vásárlások közbeszerzési pályázatait – tudta meg a Magyar Nemzet. Mint ismert, a tulajdonos ÁPV Rt. tavaly év végén ötmilliárd forinttal emelte meg huszonhárom Volán-társaság – köztük a Volánbusz Rt. – tőkéjét, a társaságok ezt az összeget kizárólag járműfejlesztésre, azaz autóbuszok vásárlására költhetik. Az ÁPV Rt.-től azt a választ kaptuk, még nincs döntés arról, hogy kik bonyolíthatják le a közbeszerzési pályázatot. Információink szerint azonban a Volán-vállalatok vezetőinek tartott értekezleten a főtulajdonos képviselője felvetette a Volánbusz ilyen jellegű közreműködését. Mint lapunk megtudta, az autóbuszos szakmában eddig még nem volt arra példa, hogy egy Volán-cég más gazdasági társaság számára bonyolítson le közbeszerzési pályázatot. Ezt a feladatot eddig a közlekedési tárca megbízásából a Volán Egyesülés, illetve a Businvest Kft.-n keresztül a tulajdonos ÁPV Rt. látta el.
A Volánbusz Rt.-nél az elmúlt két esztendőben a korábbi időszakhoz képest jelentősen visszafogták a járműfejlesztéseket és az új autóbuszok vásárlását, ami nem minden esetben magyarázható azzal, hogy a tulajdonos kevesebb pénzt biztosított e célra – mutatnak rá szakértők. A Volánbusz beruházási hitelállománya az előző vezetés idején 2002 októberében 620 millió forint volt, ezeket a forrásokat új járművek lízingjére, környezetkímélő motorok vásárlására, összességében a gazdaságtalanul működtethető járművek kiváltására fordították. Információink szerint ez a hitelállomány 2004 nyarára 1,1 milliárd forintra emelkedett. A társaság viszont úgy növelte beruházási és eszközfejlesztési hitelállományát, hogy közben kevesebb autóbuszt vásárolt. Míg 2002-t megelőzően évente átlagosan 54 autóbusz beszerzésére kétmilliárd forintot költött a társaság, az eltelt két esztendőben öt csuklós és 14 szóló új autóbuszt vásárolt. A Volánbusz tavalyi beszerzéseinek egyik részét képezte a Credo típusú járművek vásárlása. Távolsági forgalomban, főként csúcsidőben ezeket a járműveket viszont korlátozottan lehet használni, mivel csak harminc ülő utas szállítására alkalmasak.
Tény, hogy az állam, illetve a tulajdonos a kormányváltást követően lényegesen kevesebb forrást biztosított a Volán-vállalatok járműparkjának megújítására, ugyanakkor a Volánbusz az eltelt két évben a korábbi összegek többszörösét költötte szakértői és túlfizetett biztosítási díjakra, közellátó vállalkozók finanszírozására. Ezzel szemben az ÁPV Rt. a társaság tulajdonába adta a hárommilliárd forintért megépített népligeti autóbusz-állomást, és 2003-ban közel egymilliárd forint tőkét emelt a cégben a járműállomány rekonstrukciójához.
A társaság jelenlegi helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén teszi lehetővé a fennmaradást, ugyanakkor bizonyos esetekben a napi működéshez elengedhetetlen objektumokat hosszú távú szerződések útján bérli vissza. A Szabolcs utcai ingatlanok eladását követően a Volánbusz a szentendrei műszaki telepen értékesítené az üzemanyagkutat és azt a telekrészt, ahol az autóbuszmosó található. Emiatt a járművek a Szabolcs utcai műhelybe járnak karbantartásra, ahol ezeket a részlegeket jelenleg visszabérli a cég. Információink szerint a megyében található és az elmúlt időszakban gondosan kiválasztott műszaki bázistelepeket – Gödöllő, Vác, Szentendre, Érd, Szigethalom, Cegléd – eladják. A Wallis-csoport már jelentkezett, hogy Fóton épít egy műszaki bázist, amelyet a Volánbusz mint bérlő venne igénybe. Jelenleg a saját tulajdonú telephelyek üzemeltetése bérleti díj nélkül történhet, ráadásul egy új központi telephely a meglévőkkel szemben napi többletkilométereket jelent, amely költséggel jár. Pekli Ferenc vezérigazgató a vállalatot ért bírálatok kapcsán – lapunk is több alkalommal foglalkozott a Volánbusznál kialakult helyzettel – a közelmúltban így nyilatkozott: „Az egykoron élmunkás, megkopott volt volános kollégák keltenek hangulatot.” Megkeresésünkre Reis Gyula volt vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a társaság szervezeti, vezetési és gazdálkodási helyzetéről augusztusban egy tanulmányban értesítette az ÁPV Rt. vezetését. Az ÁPV-től választ sem kapott, véleménye szerint a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet hallgatása felér egy beismeréssel. Az egykori vezérigazgató-helyettes – aki bejegyzett közlekedési szakértő – lapunkkal közölte: 2002-t megelőzően nem volt példa arra, hogy a Volánbusz Rt. veszteségesen zárja az évet, a társaság addig kiváló gazdasági eredményeket produkált. A BKV Rt.-től átkerült alkalmatlan vezetői kör nemcsak a vállalat szétszedésében jár élen, hanem a tulajdonosnál elérte, hogy a gazdálkodás egyetlen lényegi eleme sem szerepel a vezetői munka minőségi kritériumaként. A Volánbusz Rt. kiszolgáltatottjává válik azoknak a cégeknek, amelyek mint külsős kedvezményezettek, hosszú távú vállalkozói szerződéshez jutottak.
Értesüléseink szerint a korábbi kormányzati ciklusok alatt a Volánbusz Rt. vezérigazgatóit, így a 2002. októberében közös megegyezéssel leváltott Vereczkey Zoltánt és elődeit pályáztatás útján, rendkívül szigorú elbírálási szempontok szerint választották ki, Pekli Ferencnek viszont pályázat nélkül is megbízást adott a tulajdonos. Tény, hogy a Volánbusz Rt. utasszáma egy ideje csökken, járatok szűnnek meg annak ellenére, hogy Pest megye lakossága dinamikusan növekszik. Az autóbusz-közlekedés relatív bevétele is csökken, azaz a növekedés nem éri el a tarifaemelés százalékos szintjét.
A lapunk által feltett kérdésekre válaszolva a Volánbusz Rt. illetékese megerősítette, hogy a Volán-társaságok felkérése esetén a közbeszerzési pályázatot lebonyolítanák. Mint elmondta, az rt. hosszú lejáratú hitelállománya 2002. december 31-hez képest 2004 végére csökkent, s 2003-ban tizenhárom, 2004-ben tizenöt autóbusszal nőtt a járműállomány. A 2003. évi alaptőke-emelésből 608 millió forint fordítható az autóbusz-rekonstrukciós program folytatására, a közbeszerzési eljárás zajlik. Lapunk megkérdezte azt is, hogy milyen ingatlanokat, illetve műszaki bázislétesítményeket szándékozik értékesíteni a társaság. Azt a választ kaptuk, hogy az infrastruktúra optimalizálása révén felszabaduló ingatlanok értékesítése nyilvános pályáztatás útján történik, s a tervek között megfelelő műszaki bázis igénybevétele szerepel. Egyelőre a 2004. évi eredményről nem tudtak nyilatkozni a társaságnál, mivel még nem készült el az éves beszámoló. Az utasszámcsökkenés a Volánbusz Rt. vezetésének értékelése szerint a motorizáció folyamatos növekedésével függ össze, a Budapestre beérkező utak zsúfoltsága a menetrend szerinti közúti forgalmat oly mértékben akadályozza, hogy az utasok más közlekedési formát keresnek. A vasút a legforgalmasabb utakkal közel párhuzamos vonalain jelentős – mennyiségi és minőségi – fejlesztést hajtott végre. Mindezek befolyásolják az utasszám alakulását. A Volánbusz a tanácsadási és szakértői díjakkal kapcsolatban közölte: az rt. átalakítása közben olyan egyedi projekteket valósítottak meg, amelyekhez szükséges a szakértői kapacitás. A projektek befejezésével 2005-ben a szakértői és tanácsadási költségek jelentősen csökkentek.

Játszóterek mellett vonul el az illegális Pride