Járműfejlesztés a Volánbusz Rt.-n keresztül

A Volánbusz Rt. bonyolítaná az ÁPV Rt. tulajdonában lévő autóbusz-társaságok járművásárlásai esetén a közbeszerzési pályázatokat – tudta meg a Magyar Nemzet. Korábban a szakma zászlóshajójaként számon tartott Volánbusz az eltelt két évben a gazdálkodás és járműbeszerzés területén igen nagy visszaesést produkált, viszont a különböző tevékenységek, így például az ingatlanok értékesítése új lendületet vett.

Putsay Gábor
2005. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Levélben értesítette a Volánbusz Rt. a többi Volán-társaságot, hogy felkérés esetén lebonyolítaná az autóbusz-vásárlások közbeszerzési pályázatait – tudta meg a Magyar Nemzet. Mint ismert, a tulajdonos ÁPV Rt. tavaly év végén ötmilliárd forinttal emelte meg huszonhárom Volán-társaság – köztük a Volánbusz Rt. – tőkéjét, a társaságok ezt az összeget kizárólag járműfejlesztésre, azaz autóbuszok vásárlására költhetik. Az ÁPV Rt.-től azt a választ kaptuk, még nincs döntés arról, hogy kik bonyolíthatják le a közbeszerzési pályázatot. Információink szerint azonban a Volán-vállalatok vezetőinek tartott értekezleten a főtulajdonos képviselője felvetette a Volánbusz ilyen jellegű közreműködését. Mint lapunk megtudta, az autóbuszos szakmában eddig még nem volt arra példa, hogy egy Volán-cég más gazdasági társaság számára bonyolítson le közbeszerzési pályázatot. Ezt a feladatot eddig a közlekedési tárca megbízásából a Volán Egyesülés, illetve a Businvest Kft.-n keresztül a tulajdonos ÁPV Rt. látta el.
A Volánbusz Rt.-nél az elmúlt két esztendőben a korábbi időszakhoz képest jelentősen visszafogták a járműfejlesztéseket és az új autóbuszok vásárlását, ami nem minden esetben magyarázható azzal, hogy a tulajdonos kevesebb pénzt biztosított e célra – mutatnak rá szakértők. A Volánbusz beruházási hitelállománya az előző vezetés idején 2002 októberében 620 millió forint volt, ezeket a forrásokat új járművek lízingjére, környezetkímélő motorok vásárlására, összességében a gazdaságtalanul működtethető járművek kiváltására fordították. Információink szerint ez a hitelállomány 2004 nyarára 1,1 milliárd forintra emelkedett. A társaság viszont úgy növelte beruházási és eszközfejlesztési hitelállományát, hogy közben kevesebb autóbuszt vásárolt. Míg 2002-t megelőzően évente átlagosan 54 autóbusz beszerzésére kétmilliárd forintot költött a társaság, az eltelt két esztendőben öt csuklós és 14 szóló új autóbuszt vásárolt. A Volánbusz tavalyi beszerzéseinek egyik részét képezte a Credo típusú járművek vásárlása. Távolsági forgalomban, főként csúcsidőben ezeket a járműveket viszont korlátozottan lehet használni, mivel csak harminc ülő utas szállítására alkalmasak.
Tény, hogy az állam, illetve a tulajdonos a kormányváltást követően lényegesen kevesebb forrást biztosított a Volán-vállalatok járműparkjának megújítására, ugyanakkor a Volánbusz az eltelt két évben a korábbi összegek többszörösét költötte szakértői és túlfizetett biztosítási díjakra, közellátó vállalkozók finanszírozására. Ezzel szemben az ÁPV Rt. a társaság tulajdonába adta a hárommilliárd forintért megépített népligeti autóbusz-állomást, és 2003-ban közel egymilliárd forint tőkét emelt a cégben a járműállomány rekonstrukciójához.
A társaság jelenlegi helyzetében elsősorban az ingatlanhasznosítás révén teszi lehetővé a fennmaradást, ugyanakkor bizonyos esetekben a napi működéshez elengedhetetlen objektumokat hosszú távú szerződések útján bérli vissza. A Szabolcs utcai ingatlanok eladását követően a Volánbusz a szentendrei műszaki telepen értékesítené az üzemanyagkutat és azt a telekrészt, ahol az autóbuszmosó található. Emiatt a járművek a Szabolcs utcai műhelybe járnak karbantartásra, ahol ezeket a részlegeket jelenleg visszabérli a cég. Információink szerint a megyében található és az elmúlt időszakban gondosan kiválasztott műszaki bázistelepeket – Gödöllő, Vác, Szentendre, Érd, Szigethalom, Cegléd – eladják. A Wallis-csoport már jelentkezett, hogy Fóton épít egy műszaki bázist, amelyet a Volánbusz mint bérlő venne igénybe. Jelenleg a saját tulajdonú telephelyek üzemeltetése bérleti díj nélkül történhet, ráadásul egy új központi telephely a meglévőkkel szemben napi többletkilométereket jelent, amely költséggel jár. Pekli Ferenc vezérigazgató a vállalatot ért bírálatok kapcsán – lapunk is több alkalommal foglalkozott a Volánbusznál kialakult helyzettel – a közelmúltban így nyilatkozott: „Az egykoron élmunkás, megkopott volt volános kollégák keltenek hangulatot.” Megkeresésünkre Reis Gyula volt vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a társaság szervezeti, vezetési és gazdálkodási helyzetéről augusztusban egy tanulmányban értesítette az ÁPV Rt. vezetését. Az ÁPV-től választ sem kapott, véleménye szerint a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet hallgatása felér egy beismeréssel. Az egykori vezérigazgató-helyettes – aki bejegyzett közlekedési szakértő – lapunkkal közölte: 2002-t megelőzően nem volt példa arra, hogy a Volánbusz Rt. veszteségesen zárja az évet, a társaság addig kiváló gazdasági eredményeket produkált. A BKV Rt.-től átkerült alkalmatlan vezetői kör nemcsak a vállalat szétszedésében jár élen, hanem a tulajdonosnál elérte, hogy a gazdálkodás egyetlen lényegi eleme sem szerepel a vezetői munka minőségi kritériumaként. A Volánbusz Rt. kiszolgáltatottjává válik azoknak a cégeknek, amelyek mint külsős kedvezményezettek, hosszú távú vállalkozói szerződéshez jutottak.
Értesüléseink szerint a korábbi kormányzati ciklusok alatt a Volánbusz Rt. vezérigazgatóit, így a 2002. októberében közös megegyezéssel leváltott Vereczkey Zoltánt és elődeit pályáztatás útján, rendkívül szigorú elbírálási szempontok szerint választották ki, Pekli Ferencnek viszont pályázat nélkül is megbízást adott a tulajdonos. Tény, hogy a Volánbusz Rt. utasszáma egy ideje csökken, járatok szűnnek meg annak ellenére, hogy Pest megye lakossága dinamikusan növekszik. Az autóbusz-közlekedés relatív bevétele is csökken, azaz a növekedés nem éri el a tarifaemelés százalékos szintjét.
A lapunk által feltett kérdésekre válaszolva a Volánbusz Rt. illetékese megerősítette, hogy a Volán-társaságok felkérése esetén a közbeszerzési pályázatot lebonyolítanák. Mint elmondta, az rt. hosszú lejáratú hitelállománya 2002. december 31-hez képest 2004 végére csökkent, s 2003-ban tizenhárom, 2004-ben tizenöt autóbusszal nőtt a járműállomány. A 2003. évi alaptőke-emelésből 608 millió forint fordítható az autóbusz-rekonstrukciós program folytatására, a közbeszerzési eljárás zajlik. Lapunk megkérdezte azt is, hogy milyen ingatlanokat, illetve műszaki bázislétesítményeket szándékozik értékesíteni a társaság. Azt a választ kaptuk, hogy az infrastruktúra optimalizálása révén felszabaduló ingatlanok értékesítése nyilvános pályáztatás útján történik, s a tervek között megfelelő műszaki bázis igénybevétele szerepel. Egyelőre a 2004. évi eredményről nem tudtak nyilatkozni a társaságnál, mivel még nem készült el az éves beszámoló. Az utasszámcsökkenés a Volánbusz Rt. vezetésének értékelése szerint a motorizáció folyamatos növekedésével függ össze, a Budapestre beérkező utak zsúfoltsága a menetrend szerinti közúti forgalmat oly mértékben akadályozza, hogy az utasok más közlekedési formát keresnek. A vasút a legforgalmasabb utakkal közel párhuzamos vonalain jelentős – mennyiségi és minőségi – fejlesztést hajtott végre. Mindezek befolyásolják az utasszám alakulását. A Volánbusz a tanácsadási és szakértői díjakkal kapcsolatban közölte: az rt. átalakítása közben olyan egyedi projekteket valósítottak meg, amelyekhez szükséges a szakértői kapacitás. A projektek befejezésével 2005-ben a szakértői és tanácsadási költségek jelentősen csökkentek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.