Nem sima ügy a motorvonattender

Putsay Gábor
2005. 03. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem biztos, hogy a tervezett határidőn belül aláírhatja az új motorvonatok szállításáról a szerződést a MÁV Rt. a Ganz Transelektro-Stadler konzorciummal. A közbeszerzési pályázaton vesztes Bombardier ugyanis nem hagyja veszni a jelentős üzletet. A kanadai székhelyű Bombardiernél jelezték: a cég kedvezőbb feltételekkel szállítaná a MÁV-nak a motorvonatokat, mint versenytársa, s a vasúttársaság múlt heti döntése miatt készek a Közbeszerzések Tanácsához fordulni, adott esetben pedig felülvizsgálják a hazánkban működő vállalkozásaikat. A MÁV Rt. igazgatóságának döntése alapján a Ganz-Stadler kapott megrendelést az opcióval együtt hatvan villamos motorvonat leszállítására, illetve a járművek harmincéves karbantartására. Mint azt Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. főigazgatója közölte, a közbeszerzési pályázaton versenyben maradt két szállító fej fej mellett haladt, műszaki téren mindkét járműtípus, a Stadler Flirt, illetve a Bombardier Talent teljesítette a vasúttársaság követelményeit.
A Bombardier olcsóbban szállítaná a járműveket, viszont a magyar–svájci gyártmányú motorvonatok karbantartási és energiafelhasználási költségei kedvezőbbek, ami a harmincéves futamidő miatt billentette javukra a mérleget. Az értékelési szempontokat figyelembe véve bizonyos esetekben a Bombardier maga mögé utasította a Stadlert. Így például az ajánlott eladási ár mellett a kanadai szállító olcsóbban vállalná a napi tisztítást, költséghatékonyság terén kedvezőbb a járművek klimatizácója és a segédüzemi berendezések működtetése, alacsonyabb a Talent motorvonatok tengelyterhelése, és a felajánlott ellentételezés nagyobb, mint amit a magyar–svájci konzorcium ajánlott. Utóbbinál viszont a magyar beszállítói hányad meggyőző, nem beszélve arról, hogy egyes fődarabokat, így transzformátorokat, villamos motorokat és a hajtásláncot is a magyar partner szállítaná.
A MÁV elővárosi motorvonattenderére eredetileg négy pályázó, a francia Alstom, a német Siemens, a Bombardier és a Ganz-Transelektro adott ajánlatot. A MÁV Rt. közölte: a Bombardier még nem kereste meg kifogásaival a társaságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.