Törvény készteti fizetésre az NA Rt.-t

Az Országgyűlés határozata szerint jelentős összeget fizet be a Nemzeti Autópálya Rt. a tavaly átadott szakaszok után. Az idei munkákat is hitelből finanszírozzák az autópálya-társaságok, a kölcsön feltételeiről (a visszafizetést közpénzből teljesítik) nem nyilatkoznak az érintettek.

Putsay Gábor
2005. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszavazta tegnap az autópálya-törvény módosítását az Országgyűlés, így a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek a hónap végéig be kell fizetnie a büdzsébe azt az összeget, amit egyszer állami pénzből már elköltött. A büdzsé jelenlegi helyzetét mi sem jellemzi jobban, mint hogy az NA Rt. tulajdonosa, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a törvény sürgős kihirdetését kérte.
Ezzel párhuzamosan zajlik a hitelfelvételi eljárás: az NA Rt.-nek tegnapig adhattak ajánlatot kereskedelmi bankok, hogy milyen feltételek mellett folyósítanák a 125 milliárd forintnyi hitelt, amelyet az autópálya-társaság egyből a költségvetésnek fizet ki. Érdeklődésünkre az NA Rt.-nél közölték: az említett összeget március 31-ig befizetik a büdzsébe. A tranzakció érdekessége, hogy ez a fizetési kötelezettség a tavaly átadott négy autópálya-szakasz miatt terheli az NA Rt.-t, az összeget – amely tartalmazza az építési, a tervezési, valamint a beruházás közbeni mérnöki teljesítéseket – viszont már egyszer átutalták a kivitelezőknek. A 2005-ös költségvetést azonban úgy tervezte a Pénzügyminisztérium, hogy a 2004-es munkák ellenértékét – amit költségvetési forrásból teljesített az NA – újból be kell fizetni. Információink szerint az NA Rt. 2004-ben 120,4 milliárd forintot fizetett ki az autópályákat építő kivitelező cégeknek.
Az idei évre tervezett munkákat szintén bankhitelből fizeti az NA Rt., később pedig az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. Az NA Rt. 158 milliárd forint hitelt vesz fel a 2005. évi munkákhoz a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-től, a kölcsön feltételeiről viszont sem a bank, sem pedig az NA Rt. tulajdonosa, a GKM nem kívánt tájékoztatást adni. Ez pedig leginkább azért lenne fontos, mert e jelentős hitelt közvetlenül az adózó polgárok fizetik majd vissza. Az állam ugyanis rendelkezésre állási díjként téríti majd meg évente a futamidők végéig a beruházói feladatokat átvevő ÁAK Rt.-nek a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének költségeit, tehát ebben az esetben közpénz elköltéséről lesz szó. A gazdasági és közlekedési tárcánál azzal indokolták a tájékoztatás megtagadását, hogy az NA Rt.-nél folyamatban van egy másik tender, így a hitelfeltételek nyilvánosságra hozatala kedvezőtlen lenne. Az NA Rt. a beruházói feladatokat a kormány döntésének megfelelően még idén, várhatóan a harmadik negyedévben adja át az ÁAK Rt.-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.