Egyéves kényszerszünet után újra nyersvasat csapoltak tegnap a diósgyőri vasműben. A rendszerváltozás óta hányatott sorsú, több kisvállalkozásra szakadt egykori kohászati művek talán legértékesebb termelőegységét felszámolás után indította újra tavaly ősszel a DAM 2004 Kft. A cég tulajdonosa, az ukrán hátterű Donbass-csoport így már két gyárral vesz részt a hazai acél-, illetve acéltermékgyártásban, hiszen ők a tulajdonosai a Dunaferrnek is.
A tegnapi ünnepélyes első csapolás után – az eseményen üzletemberek mellett Kóka János gazdasági miniszter is részt vett – kiadott sajtóközlemény hangsúlyozza, hogy a cég a kiváló minőségű acéltermékek piacán akar további növekedést elérni. Ennek érdekében 5,2 milliárd forintot fektettek be, s ezzel képessé váltak arra, hogy Magyarországon a legjobb acélt állítsák elő. Jelenleg több mint kilencszázan dolgoznak az üzemben, ahonnan a tervek szerint évi 560–620 kilotonna acélt, valamint 450–480 kilotonna hengerelt árut fognak kiszállítani, előbb csak az európai, később talán az orosz piacra is.
Az utóbbi tíz évben a vasmű élén több külföldi tulajdonos is megfordult, ám ezek egytől egyig tönkrementek, noha az állam ez idő alatt több tíz milliárd forintot fordított a gyár életben tartására – és persze a munkások foglalkoztatására. Kérdésünkre, mi a biztosíték arra, hogy a DAM végül nem jut elődei sorsára, Tóth Béla ügyvezető igazgató a stabil anyagi hátteret és a tulajdonosok hosszú távú elképzeléseit emelte ki. – A Donbass nemcsak Ukrajna, azon belül is a nyersanyagban rendkívül gazdag Donyecki-medence egyik legnagyobb társaságcsoportja, de Európában is tizenhét céggel képviselteti magát; ezek összforgalma eléri az évi hétmilliárd dollárt – közölte a cégvezető. Tóth Béla hangsúlyozta: a piaci sikereiket biztosíthatja, hogy olyan minőségű terméket állítanak elő, amilyenre Európában is csak kevesen képesek, és amellyel például autógyárak beszállítóivá válhatnak. – Tízéves garanciát vállalunk a termékeinkre, erre rövid távon tervező cégek nem vállalkozhatnak – jelentette ki.

A biztonsági öv majdnem mindig kötelező, de mutatjuk, mikor nem