Válságban a vasút

Felmentette Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tisztségéből a vasútügyekért is felelős helyettes államtitkárt, akinek helyét a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának eddigi kereskedelmi vezérigazgatója foglalja el. A miniszter tavaly tett ígérete szerint idén rendezik a MÁV pénzügyeit, a dolgok jelenlegi állása szerint azonban egyre kétségbeejtőbb helyzetbe kerül a magyar vasút.

Putsay Gábor
2005. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hónapokban megszaporodtak a vasútüggyel kapcsolatos személycserék, a tavaly decemberben beígért vasúti reform sem hozta meg a várt eredményeket, a MÁV Rt. gazdasági helyzete is egyre kilátástalanabb. Kóka János, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetője a tavalyi év végén – Udvari László lemondását követően – az elnök-vezérigazgatói feladatok ellátásával bízta meg Gaál Gyulát, ugyanakkor megerősítette hivatalában Mándoki Zoltán vezérigazgatót is. Azóta jelentős személycserékre került sor a MÁV-on belül, többek között felmentették a személyszállítási és gépészeti üzletág vezetőjét, a motorvonatügy miatt pedig ideiglenesen felfüggesztették állásából a pénzügyi vezérigazgató-helyettest. A miniszter a hét végén április 1-jei hatállyal menesztette hivatalából a GKM helyettes államtitkárát, Kovács Ferencet, helyére pedig Horváth Zsolt Csabát, a MÁV Rt. eddigi kereskedelmi igazgatóját nevezte ki. Kóka János egyúttal az útgazdálkodási koordinációs főosztály igazgatásával Horváth Lászlót, a szombathelyi Elender Üzleti Megoldások Kft. tulajdonosát és ügyvezetőjét bízta meg. Lapunk megkeresésére a miniszter elmondta: az utóbbi hat hónapban elégedetlen volt a vasúti reformmal. Kovács Ferencben nem látta a változtatási szándékot, a lendületet, ezért szükségesnek tartotta, hogy a helyettes államtitkári pozícióba egy nagy tapasztalattal rendelkező fiatalembert nevezzen ki. A miniszter fontosnak tartja, hogy egy versenyképes vasutat hozzanak létre, és elsősorban az áruszállítást tegyék eredményessé. Hozzátette: a vasút 2005-ös finanszírozása a legnagyobb feladat, a MÁV ígérete szerint nem kerül pénzügyileg lehetetlen helyzetbe. A tervek szerint privatizálnák az árufuvarozást, újabb hiteleket a fejlesztésekre vennének fel.
Információink szerint a MÁV-nál kialakult helyzet egyre tarthatatlanabbá válik, a társaság ugyanis 180 milliárd forintos adósságot görget maga előtt, és működési költségeit is elsősorban csak külső forrásból tudná finanszírozni, ráadásul ehhez állami garanciát nem vehet igénybe. A személycserék is ezzel függenek össze, a MÁV fizetésképtelen helyzetbe kerülhet.

Bizalmi kinevezés. A Világbank magyarországi küldöttének Draskovics Tibor titkárát, Karácsony Sándort jelöli a PM. Karácsony, aki a mandátumát hamarosan kitöltő Kirchknopf Ádámot követi, a pénzügyminiszter legfőbb bizalmasának tartott adóügyi helyettes államtitkár, Karácsony Imréné fia. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.