A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kifejtette: már a törvény megalkotásakor, a pályázat kiírásakor látszott, sokan nem érdekeltek abban, hogy július 1-jével felálljon az új rendszer. Az 5000 nyertes mellett 10 000 vesztes van, és a döntések indulatot kavartak – jegyezte meg. Senki sem ígérte, hogy minden régi trafikos nyertes lesz, a pályázati kiírás tiszta volt, mindenki számára elérhető, a tenderen pedig bárki indulhatott – hangsúlyozta a vezérigazgató. Elmondta, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. készítette elő a beérkezett anyagokat bírálatra, a döntést a bírálóbizottságok hozták meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon belül. A bizottságokat a minisztérium hozta létre szakértőkből, a testület összetételéről pedig azért nem adnak információt, hogy megóvják őket az esetleges rosszindulatú zaklatástól. A döntést hatvan nap alatt hozták meg, ami komoly feladatot jelentett, és a nyertes 5400 névben „sok mindenkit fel lehet fedezni, főleg ha kifejezetten az a szándék, hogy hergeljék a veszteseket”. A pályázat értékelésében a legnagyobb az üzleti terv súlya volt, 50 százalékos. Ezeket is egy bírálóbizottság pontozta a meghatározott szempontrendszerek szerint – mondta Gyulay Zsolt.
Magyarországon korábban mintegy 200 olyan trafik működött, amely kifejezetten dohánytermékeket árusított, és mintegy 700-ra tehető a dohányt és alkoholt árusító kiskereskedelmi egységek száma. Ehhez képest most a dohány-kiskereskedők szövetségének adatai szerint 1400 tagjukból 1025-en nyertek koncessziót. Eddig a dohány-kiskereskedelem 75-80 százaléka multinacionális cégeknél, benzinkutaknál volt, most 100 százalékban átkerül családi vállalkozások kezébe, és ez az érdeksérelem fő oka – tette hozzá. Az első körben eredménytelennek nyilvánított pályázatokkal érintett mintegy 1400 településre március 29-én jelent meg a pályázati felhívás. Úgy vélte: várhatóan nagy lesz az érdeklődés, és a helyszínek nagy részében elkel a koncesszió. Hozzátette, hogy később derül ki, hogy hol kell élni a mozgóárusítás lehetőségével. A termékkör bővítése és a 10 százalékos fix árrés mellett mindenhol megéri dohányboltot nyitni – hangsúlyozta Gyulay Zsolt.