időjárás 36°C Ulrik 2022. július 4.
logo

Ötmilliárddal drágábban újítják fel a Lánchidat Karácsony Gergelyék

Schmidt Gábor
2021.01.20. 11:58
Ötmilliárddal drágábban újítják fel a Lánchidat Karácsony Gergelyék

Drágábban és a vállalkozó számára jóval előnyösebb feltételek mellett újíttatja fel a Karácsony-féle városvezetés a Lánchidat. A főpolgármester az előző városvezetést és a kormányt hibáztatja a rekonstrukció elhúzódásáért. Tarlós szerint ez otrombaság és álnokság.

Ötmilliárd forinttal drágábban újítja fel a Lánchidat a Karácsony Gergely vezette városháza napokban lezárult új közbeszerzési eljárásának nyertese, az A-Híd Zrt., mint amennyiért Tarlós István korábbi főpolgármester idején végezte volna el a munkát. A mintegy 23 százalékos drágulás mellett majdnem hatvanszorosára (!), 4,2 milliárd forintra emelték a Tarlós idején lefolytatott tenderhez képest a vállalkozónak járó előleget, a céget terhelő kötbért viszont megfelezték.

Az előző főpolgármester idején lefolytatott eljárásra 2019 szeptemberé­ben négy érvényes ajánlat érkezett, a legkedvezőbbet szintén az A-Híd adta, amely akkor bruttó 21,8 milliárdot kért volna a Lánchíd felújításáért. (A cég most 26,8 milliárdért vállalja a hídfelújítást.) Tarlós István a 2019. szeptember 23-án beérkezett ajánlatok alapján árfelülvizsgálatot kezdeményezett. Karácsony korábban azt állította, az előző városvezetés által kiírt közbeszerzést Tarlósék dobták vissza, holott a tendert 2020 januárjában nyilvánították eredménytelennek.

A vállalkozó jól jár, a város számára kedvezőtlenebbek a feltételek a hídfelújításnál Fotó: Mirkó István

A Lánchídról 2019 végén készült szakvélemény szerint az átkelő járdái alatt a rozsda „már most balesetveszélyt okoz”, „a beavatkozás halasztásával a várható költségeket drasztikusan növeli”, a felújítás pedig fél éven túl nem halasztható. Éppen ekkor, a szakvélemény megszületésének idején készült egyébként egy azóta elhíresült fénykép Tüttő Kata városüzemeltetési főpolgármester-helyettesről az A-Híd év végi exkluzív rendezvényén.

Karácsonyék 2020 nyarán írták ki az új hídfelújítási tendert – amelyet bejelentésük szerint a Transparency International felügyelt –, azt azonban a közbeszerzési hatóság visszadobta. A főváros ugyanis a jogszabályban előírt nyolc helyett tízéves referencia-időszakot akart előírni, hogy abba ne essen bele a Margit híd felújítása is, amelyet a Közgép konzorciumi vezetése mellett az A-Híd Zrt. és a Strabag közös konzorciuma végzett el. Karácsony a sajtóban is nyíltan beszélt arról, hogy mely cégek indulását szeretné elérni.

Az A-Híd tendernyertességét követően Karácsony arról posztolt, hogy „kilenc év tétlenséget követően a Lánchíd újjászületésének folyamata újabb szakaszába lépett”. Úgy fogalmazott, ha a kormányon múlna, „megint húzódna, halasztódna az ügy, ahogy az elmúlt két ciklusban”.

A budapesti Fidesz elfogadhatatlannak tartja, hogy egy év alatt több mint 25 százalékkal emelkedjen az ugyanarra a műszaki tartalomra kifizetendő összeg. Ez azért is különösen visszás, mert a főpolgármester napi szinten siránkozik, hogy nincs pénze a fővárosnak – írták tegnap a Facebook-oldalukon.

– A legnagyobb otrombaság és álnokság kilenc év tétlenséggel vádolni az előző városvezetést. Nem veszik figyelembe, hogy nekünk milyen hagyatékot kellett feldolgoznunk – reagált a Magyar Nemzetnek Tarlós István, Budapest előző főpolgármestere. Hozzátette: Karácsonyék a Lánchíd felújítása ügyében 2020 novemberében éppen ott tartottak, mint ők 2019 júliu­sában. – Az a játék folyik, és ezt panelszerűen alkalmazzák, hogy az ő nettó áraikat a mi bruttó árainkkal akarják összehasonlítani – fogalmazott a volt főpolgármester. Kitért rá, hogy a jelenlegi városvezetés alatt majdnem egy évig nem történt semmi, majd a híd felújítására elfogadtak egy csaknem ötmilliárddal drágább ajánlatot ahhoz képest, amit az előző városvezetés 2019 nyarán nem fogadott el. Tarlós István megjegyezte: nem biztos benne, hogy a témában születő bejegyzéseket a főpolgármester maga fogalmazza meg, hiszen tapasztalatai szerint Karácsonynak műszaki kérdésekben „póttartalékos segédfogalma” sincs.

Az előző főpolgármester úgy látja, a mostani városvezetés a Lánchíd felújítását sokkal drágábban és jelentősebb késéssel tudja csak megvalósítani. Tarlós István problémásnak nevezte, hogy a rekonstrukciónak nem része a Széchenyi téri villamosalagút felújítása, amit mindenképpen meg kell csinálni, mert a jelenlegi alagútban nem férnek el a Combino és a CAF villamosok. Rámutatott, hogy a villamosalagút későbbi felújítása miatt a Lánchidat ismét le kell majd zárni, hiszen a két beruházás szorosan összetartozik. – Úgy látszik, az ellenzéki politikusok egy része és az ellenzéki online média a kommunikációs stílusával az amerikai utat követi – jegyezte meg.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.