A Magyar Honvédség MH1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezredének járőrei két éve teljesítenek szolgálatot a Tisza déli határszakaszán, megerősítve ezzel a vízi határellenőrzést elvégző Tiszai Vízirendészeti Járőrkapitányság rendőreinek munkáját. Télen a szokásosnál is nagyobb feladat hárul a honvédek zárt, fűtött kabinnal is ellátott kishajóira, melyek akár a jégtáblák közötti hajózásra is alkalmasak. A flottilások több tucatnyi vízi úton próbálkozó határsértő elfogásában is közreműködtek, megmentve ezzel a hideg, nagy sodrású folyóban veszélybe került migránsok életét. Csónakos embercsempészt eddig nem fogtak, március 7-én reggelre viszont már ilyen esetről is jelentést kellett tenniük a szolgálatban levő honvédeknek.
A Magyar Nemzet információi szerint a tiszai, vízi embercsempészet eddig úgy működött, hogy a szerb bűnözők felvásárolták az összes gumicsónakot Szabadkától Újvidékig, azt tízszeres áron eladták a migránsoknak, akik maguk indultak meg a sodrás ellenében a folyó magyarországi szakasza felé. A szerbek annyit tettek még meg felárért, hogy a partjaik mentén ilyenkor lehorgonyzott a vízen egy horgász, aki messziről figyelte a magyar szakaszon a tiszai járőrök hajóinak és a parton lévő határvadászoknak a mozgását, majd ha úgy vélte, hogy tiszta a terep, jelzett a bevándorlóknak. Motorcsónakot eddig nem használtak, hiszen az hangos, kétszáz méterről is ki lehet szűrni a motorzajt egy ködös reggelen, legtöbbször inkább kézzel evezték a gumicsónakokat.

Ezen a hétvégén egy szerb embercsempész úgy döntött, kockáztat. Saját motorcsónakjával vágott neki a Tiszának, tervei szerint nagy sebességgel átlépi a határt, partra teszi a magyar oldalon a szállítmányát, majd mintha csak véletlenül, pecázás közben tévedt volna el, már üresen, ugyancsak teljes gázzal visszamegy a szerb folyószakaszra. A számításából csak a határokat ellenőrző rendőröket és honvédeket hagyta ki. A honvédség járőrhajójának legénysége észlelete, hogy valamire készülhet a szerb oldalon egy csónak, ezért hátrébb vonultak, a csempész azt hitte, szabad a terep, ám a visszavonulásról a hajó parancsnoka értesítette a Tisza partját ellenőrző határvédelmi egységeket is. Nem sokkal ezután már lehetett hallani a szerb területen felberregő motorhangot, a magyar oldal őrei pedig felkészültek a fogadásra.