Annak ellenére, hogy erőteljesen hirdet,
Márki-Zay Péter mégis 15 ezerrel kevesebb interakciót szerzett az egy héttel ezelőtti teljesítményéhez képest.
Ez összefüggésben lehet a baloldal miniszterelnök-jelöltjének a kommunikációs stílusával. Márki-Zay a héten több olyan élő videót is közzétett, amelyben megosztó megjegyzések is elhangzottak (például egy alkalommal szitokszóként használta a fogyatékos kifejezést). Az ilyen elkerülhető hibák tematizálták az egész hetet – írják.
Ezzel szemben a jobboldalon a fegyelmezettség és a rendezettség határozza meg az online jelenlétet.
A Megafon véleményvezérei néhány óra leforgása alatt reagálnak az új politikai eseményekre, és még az eddiginél is gyorsabban kialakították az értelmezési keretet.
Jó példa volt erre, hogy Márki-Zay Péter jóformán még be sem fejezte a szokásos vasárnap esti élő adását, de a fogyatékossággal élőket sértő kijelentései már tucatnyi bejegyzésben és videóban terjedtek a közösségi médiában, így a baloldali kampánystábnak esélye sem maradt megmagyarázni a vállalhatatlan kijelentéseket.
A jobboldali politikusoknak sem volt okuk panaszra: a fagyos politikai környezetben is növelni tudták interakciószámaikat, a kormánypártok pedig 1,9 százalékkal, 57,6 százalékra javították győzelmi arányukat az egyesült baloldal felett, ráadásul mindezt ismételten egyetlen fillér hirdetési költség nélkül érték el – vonja le a következtetést a Mandiner.
Politikusok
Jobboldali győzelemmel zárult az elmúlt hét a politikusok versenyében, azonban érdemes néhány érdekes folyamatra rápillantani.
Nem tettek jót az újabb botrányok Márki-Zay Péternek, de a baloldali politikusok top 10-es listája összesítve 45 ezerrel több interakciót tartalmaz, mint egy héttel korábban.
Márki Zay mínusz 15 ezres zuhanása mellett igencsak beszédes Gyurcsány Ferenc jelentős (+67 ezer interakciós) növekedése is.
Az interakciók eloszlásából az látszik, hogy Márki-Zay Péter nem tudja a netes térben sem megteremteni az egységet, és a baloldali támogatók köszönik szépen, jól érzik magukat a régi, baloldali politikusok online közösségeiben.
A jobboldali politikusok top 10-es listáján kevés változás történt.A dobogó rendszeres szereplői: Orbán Viktor, Varga Judit és Szijjártó Péter fáradhatatlanul termelik az interakciókat, felfelé húzzák a jobboldalt.
A héten bekerült a top 10-be Nagy István agrárminiszter és Dömötör Csaba is, utóbbi nagy sikereket arat rövid, frappáns szembesítő videóival. Viszont kiesett a top 10-ből Kocsis Máté, akinek szókimondó, harcos vagy éppen humoros bejegyzéseit amúgy előszeretettel szokták osztani a jobboldaliak – olvasható a Mandiner összesítésében.
Hivatalos oldalak
Egy hét alatt 55,7 százalékról 57,6 százalékra növelte előnyét a Fidesz és a KDNP. Az 1,9 százalékos növekedés már csak azért is figyelemre méltó, mert ismét hirdetési ráfordítás nélkül érték el az eredményt. A tartalmak minőségét elemezve az látszik, hogy a Jobbikon kívül egyáltalán nem látható energiabefektetés ezen a területen a baloldalon.
A kormány Facebook-oldala ezúttal is jól szerepelt: láthatóan egyre többet foglalkoznak a kormányzati eredmények bemutatásával és az oltások felvételére is rendszeresen biztatják a követőiket.
Véleményvezérek
Ezen a fronton a baloldali blokk jelentős, 39 ezer interakciós zuhanást könyvelhetett el múlt héthez képest, ráadásul a 10-es listából a DK-közelinek tekinthető szereplők viszik a pálmát: nélkülük ezen a fronton már összeomlott volna a baloldal.
Ha kicsit tágabb kitekintést teszünk, és nem csak a Facebook világát elemezzük, az látható, hogy azok a lifestyle influenszerek, akik az előválasztási kampányban előszeretettel kampányoltak, most mintha kifejezetten kerülnék a politikai témákat – olvasható a Mandiner eredményértékelőjében.
A jelenség magyarázata talán az lehet, hogy Karácsonynak szívesen tolták a szekerét, de Márki-Zay stílusát túl megosztónak gondolják.
A megafonos „iskola” ismét elfoglalta a jobb oldali oszlop első két helyét: a szinte örök első Deák Dániel mellett Bohár Dániel nyakában csilloghat a képzeletbeli ezüstérem, Rákay Philip pedig ismét javított egyet a helyezésén egy hét alatt.
Tovább növelte népszerűségét a Konverzió, illetve a megafonos újonc, Korondy Tamás ismét bekerült a top 10-be.