Autósüldözés miatt felpörögtek az indulatok Erzsébetvárosban, miután Niedermüller Péter kerületi polgármester bejelentette: a Dohány utcában megszűnik a jobb oldali parkolás, mert gyakran elakadnak a trolik, és az így nyert területet átalakítják biciklisávvá – írja a Metropol. A lap szerint a helyiek kiakadtak, sokan az autójukat nem tudják máshol letenni, és attól tartanak, hogy ezután még reménytelenebb lesz a parkolás belső Erzsébetvárosban.

Niedermüller félrevezető várospolitikája
A Budapest Műhely megalapítója, Kőrösi Koppány városfejlesztési szakember szerint nem a szabálytalanul parkoló autósok okozzák a problémát, hanem az, hogy nincs elég parkolóhely, és a tömegközlekedés jelen pillanatban nem egy vonzó alternatíva.
– A Dohány utcában szoktak elakadni a trolibuszok, ami valóban egy helytelen és megoldásra váló helyzet. A jó megoldáshoz mindig az kell, hogy megtaláljuk a probléma gyökerét.
Az emberek kényszerhelyzetben parkolnak, stresszesek, rohannak, húsz perce köröznek, aztán ott rakják le az autót, ahol tudják, de az nem megoldás, hogy még több helyet veszünk el tőlük. Nem találnak parkolóhelyet a belvárosban, ezért megpróbálják magukat beszuszakolni olyan helyre, ahová nem férnek be, vagy rohannak, és olyan helyen hagyják az autót, ahol nem fér be a feneke
– mondta a szakértő. Hozzátette: teljesen félrevezető az a várospolitika, amely csak korlátozásokkal és tiltásokkal próbálja kezelni a helyzetet. Ennek a helyzetnek a megoldása nem az, hogy azzal büntetik az autósokat, hogy még nagyobb stresszbe kerülnek, és még kevesebb parkolóhelyet biztosítanak nekik.
Mi a dugók oka?
A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy nem a városlakók okozzák a káoszt. Budapesten a városon belüli autós forgalom a teljes forgalomnak kevesebb mint 32 százalékát adja.
A dugók nem attól vannak, hogy a budapestiek használják a várost, hanem attól, hogy vidékről jönnek be, és aki bejön, az le is teszi az autóját.
A belvárosban lakók jellemzően nem autóval közlekednek, hanem csak hétvégén vagy nagy bevásárláskor használják a kocsit. Csakhogy ők sem tudják már letenni az autójukat a házuk közelében, mert a felszíni helyeket fokozatosan megszüntetik – mutatott rá.
A megoldás: kedvezményes parkolás
Kőrösi Koppány szerint a valódi megoldás a parkolóházak, a mélygarázsok és a lakosok bennük történő kedvezményes parkolása lenne, de ezek helyett büntetés, korlátozás és hergelés jut az autósoknak. A szakember arra is rámutatott, hogy a meglévő parkolóházak sokszor túl drágák, így nem vonzók sem a helyieknek, sem a vidékről bejáróknak.
A tulajdonosok magasra teszik a parkolás árát, és ezért nem veszik igénybe az emberek, de ha a kerületi lakosoknak kedvezményesen tudunk biztosítani parkolóhelyeket, meg lehet oldani a káoszt.
– Erre a megoldásra volt is példa a hatodik kerületben, akkor nem volt ott közlekedési káosz, tehát egy bevált alternatíva lehetne – állította.
A tömegközlekedést is fejleszteni kell
A szakértő azt is hangsúlyozta, hogy ha kevesebb autót szeretnének a belvárosba, akkor valódi alternatíva szükséges.
– Ha azzal csökkentenénk a belvárosba jövő autók számát, hogy vonzó alternatívát kínálunk, akkor tudnánk előrelépni.
A budapesti tömegközlekedés viszont problémás, ugyanis a kapacitása csúcsidőben 98 százalékon van igénybe véve. Magyarán szólva még két százalékot bír ki, a száz százalék pedig már a heringeffektus
– világított rá Kőrösi Koppány.
A járművek állapota sok esetben nem ösztönzi az embereket a tömegközlekedés használatára, ugyanis hiába újak a járművek, olyan mocskosak, hogy az emberek nem szívesen szállnak fel rájuk. Ezeket
- karban kell tartani, továbbá
- a minőséget és
- a mennyiséget is fejleszteni kell.
Ugyanakkor a BudapestGo alkalmazás rendszeresen lefagy, elromlik, nem lehet rajta bérletet bemutatni, ezért az utast megbírságolják, miközben arról tájékoztatják, hogy nem fogják megbírságolni.
Először tehát rendet kell teremteni a tömegközlekedésben, alternatívává kell tenni, és akkor lehet a parkolási káoszban is rendet tenni
– jelentette ki a szakértő.
Karácsonyék tönkretették a P+R parkolók rendszerét is
A P+R-parkolók segíthetnének csökkenteni a belváros leterheltségét, de kevés van, és az is fizetős. Jelen pillanatban a P+R-parkolók építésére még csak terve sincs Karácsony Gergelynek. Utoljára a Tarlós-érában épült 1500 parkoló, azóta semmi. Sőt, Karácsonyék fizetőssé tették a P+R-parkolókat, amivel kifejezetten ellenérdekelté teszik az autósokat abban, hogy letegyék a gépkocsijukat – magyarázta.
Kőrösi Koppány emlékeztetett: 16 ezer P+R hiányzik Budapestről, ezért a lakók teljesen kiszolgáltatottak. Szerinte nonszensz úgy fizetni évente 38 ezer forint parkolási díjat a VII. kerületben, hogy cserébe még csak parkolóhely sincs, vagyis a Dohány utca környékén lakók gyakorlatilag semmilyen szolgáltatást nem kapnak a pénzükért.