Ismét demonstrálna a tejágazat

Demonstrációra készülnek a tejtermelők, a szakmai szervezet pedig vizsgálatot kezdeményezett, mivel hosszabb távon is jelentős károkat okozhat, hogy az egyik hazai kereskedelmi lánc a piaci viszonyok ellenére megdöbben­tően alacsony áron kezdett Szlovákiából importált UHT-tejet értékesíteni. Istvánfalvi Miklós, a terméktanács elnöke lapunknak elmondta: az alacsony összeg arra utalhat, hogy az árképzéssel és a termék minőségével is adódhatnak problémák.

Nagy Kristóf
2019. 03. 23. 12:22
Kétes a szlovák termék eredete (képünk illusztráció) Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drasztikusan alacsony, 135 forintos fogyasztói áron dobott piacra többszöri egyeztetés ellenére szlovákiai import UHT tejet a Penny Market, ezzel pedig hosszabb távon jelentős károkat okozhat a hazai termelőknek – közölte pénteken a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A magyar vásárlók védelme érdekében ezért a terméktanács hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál és a Pénzügyminisztérium Nemzeti Adó- és Vámhivatalt vezető államtitkárságánál. A cél az, hogy az extrém alacsony ár vélelmezett élelmiszer-biztonsági, számlázási és árképzési okaira fény derüljön.

A leginkább érintett magyar tejtermelők a kereskedelmi lánc elleni demonstrációk előkészítésébe kezdtek, ehhez a kamara és a terméktanács minden segítséget megad a számukra. A közleményben kiemelték: az eset azért is különös, mert Szlovákiában az elmúlt hónapokban a magyarországihoz képest kilogrammonként átlagosan legalább négy-öt forinttal drágábban cserélt gazdát a nyerstej, így a fogyasztói árak sem lehetnek alacsonyabbak, mint a hazai termékeké.

Istvánfalvi Miklós, a terméktanács elnöke a Magyar Nemzet megkeresésére arra emlékeztetett: a szlovákiai tejfeldolgozók Magyarországon szeretnék értékesíteni a felesleges tejet. Úgy tűnik, a magasabb profitszerzés és a vevők gátlástalan becsalogatásában a Pen­ny Market Kft. is partner. A szakember kiemelte: a kereskedelmi árképzés szabályai szerint nem lehet a beszerzési árnál alacsonyabban értékesíteni a terméket, ezért is kérték a hatóságok vizsgálatát.

Kétes a szlovák termék eredete (képünk illusztráció)
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Istvánfalvi Miklós arról is beszámolt, a Penny megkeresésükre arra hivatkozott, a szlovák termék beszerzésekor nem állt rendelkezésre itthon elegendő mennyiségű tej. Ugyanakkor a szakmaközi szervezet felmérése szerint ez az állítás nem állta meg a helyét. A tejágazat szervezettsége kiemelkedő, januártól pedig öt százalékra csökkent az UHT- és az ESL- tejek áfakulcsa, ezzel a feketézés visszaszorult. A tejimport 2010-ben még 35 százalék volt, ám mára a külföldről behozott tej aránya tíz százalék alá esett. Az elnök hozzátette: a többi kereskedelmi láncnál nem találtak dömpingáras terméket, ám a verseny miatt előfordulhat a jövőben hasonló árképzési gyakorlat, ami súlyosan érintené a magyar termelőket.

A szervezetek közösen kiadott közleménye rámutatott: a hazai kereskedelmi lánc a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát. Az Európa egyik legolcsóbb magyarországi nyerstejára miatt már eddig is elégedetlen hazai tejtermelők számára a kereskedelmi lánclépése olaj a tűzre. Az üzletlánc – az átfogó hazai áfacsökkentés után – a helyben elérhető magas minőségű tejet egy gyanúsan olcsó külföldi tejre cserélte, igen rövid úton rendkívül rossz hangulatot és elégedetlenséget teremtve a hazai tejtermelők között. A NAK és a TTT egyetért a felháborodott termelőkkel, és minden lehetséges eszközzel támogatja az elfogadható megoldás mielőbbi megtalálását.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.