Szakértők vizsgálják a Tesco-Media Markt-frigyet

Szakértők vizsgálják, hogy szükséges lehet-e engedélyt kérni a plázabizottságtól a Tesco áruházakba telepítendő Media Markt-üzletek nyitásához – tudta meg a Magyar Nemzet.

2019. 03. 07. 5:45
null
A jogi vitát az alapozhatja meg, hogy hivatalosan nem létezik a bolt a boltban kategória Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakértők vizsgálják, hogy szükséges lehet-e engedélyt kérni a plázabizottságtól a Tesco áruházakba telepítendő Media Markt-üzletek nyitásához – tudta meg a Magyar Nemzet.

Úgy tudjuk, az első, úgynevezett shop in shopot nem hivatalos eljárás során már felmérték a Pesti úti hipermarketben, ahol február 28-án megnyílt az első olyan elektronikus üzlet, amely a Tesco vásárlóinak kínálja a piacvezető műszaki lánc termékeit, saját kasszával, saját árusítóhellyel. Ezt követően mérlegelik, indul-e kormányhivatali ellenőrzés az engedélyeztetés miatt – értesültünk.

A jogi vitát az alapozhatja meg, hogy hivatalosan nem létezik a bolt a boltban kategória
Fotó: Havran Zoltán

Lapunknak iparági körökben azt jelezték: bár a versenyhatóság áldását adta a két cég fúziójára kilenc magyarországi belső bolt nyitására tartós bérleti szerződéssel, mert álláspontjuk szerint az nem befolyásolja érdemben a piaci viszonyokat, azonban a magyar tulajdonú elektronikus termékeket kínáló kereskedelmi cégek hátrányosnak érzik az ügyletet, mivel szerintük a napi fogyasztási cikk áruházakban mégis komoly versenyelőnyhöz jut a Media Markt.

Ráadásul, mint megtudtuk, a kereskedelmi jogban nincs olyan szakkifejezés, illetve kategória, hogy „shop in shop”, vagyis bolt a boltban, amely koncepcióra kezdeményezték a versenyhatóság hozzájárulását. Ez építészeti szempontból is érdekessé teszi az ügyet, amely egyébként a mostani vita tárgya is.

Emlékezetes, lapunk korábban megírta, hogy a plázatörvény tavalyi szigorítása szerint már nem csupán az újonnan épített kereskedelmi egységek létrehozása előtt, hanem a meglévők belső átalakítása esetén is szükséges lehet a jogszabály korlátozásai alól felmentést adó plázabizottság eljárása, amelyet a testület álláspontja szerint a kilenc hipermarket belső eladóterének szűkítéséhez is kezdeményeznie kellett volna a két multinak.

A cégek azonban a mai napig nem indítványozták a plázabizottságnál a felmentést, mert meggyőződésük, hogy nincs rá szükség.

– A Pesti úti Tesco áruházunkban egy meglévő, korábbi kereskedelmi célú üzlet helyére költözött be a Media Markt, ezt rendezte be polcokkal és töltötte fel árukészletével a műszaki termékeket kínáló cég – közölték megkeresésünkre a Tesco sajtóosztályán.

Leszögezték: az átalakítások során nem végeztek építési tevékenységet, kizárólag állagsérelem nélkül eltávolítható berendezéseket és polcokat helyeztek el az áruházban. Ezért úgy vélekednek a kereskedelmi cégek jogászai, hogy az átalakítások miatt nem szükséges a plázabizottságtól engedélyt kérniük, a bolton belüli boltok nyitásához ugyanis a jogszabályok szerint szükséges valamennyi engedéllyel megvan.

– A shop in shop konstrukció egyik nagy előnye, hogy vevőink akár az áruházban való vásárlás alatt is szabadon közlekedhetnek vagy vásárolhatnak a Media Marktban, ennek során a bevásárlókocsit is bevihetik magukkal az elektronikai részbe – vázolta a Tesco.

Arra nem tértek ki, hogy – álláspontjuk szerint – bár az eddigi üzletben építészeti átalakítás nem történt, mert nem húztak fel térelválasztó falakat és nem változott jelentősen a belső tér, a korábbi hipermarket mérete és alaprajza azonban változott, a régi üzletből lecsípett Media Markt-bolt működtetéséhez ráadásul már nincs köze a Tescónak, vagyis a termékkör szűkítésével módosult a hiperek tevékenysége és a helyszín, ahol azt végzik.

A jogi vitát vélhetően az alapozhatja meg, hogy nem létezik hivatalosan a shop in shop kategória, így a szakértőknek nehéz megítélniük, hogy a lépés építészeti szempontból kiskaput talált a plázatörvény korlátozásai alól vagy valóban nem terjed ki rá a bejelentési kötelezettség.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.