Elsősorban a minőség és a megbízhatóság miatt szeretik a helyi termékeket az európai emberek – áll a Cetelem kedden ismertetett reprezentatív felmérésében. Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója elmondta, az egyes országok között jelentős eltérések mutatkoznak, akár a helyi termékek definícióját, akár a vásárlás motivációját illetően.
Magyarországon a megkérdezettek 58 százaléka a hazai gyártású termékeket sorolja ebbe a kategóriába, ezzel szemben az európai megkérdezettek 64 százaléka azt tekinti helyi terméknek, amit abban a régióban állítottak elő, ahol ő él. Csupán 31 százalék gondolja, hogy a helyi termék a saját országban gyártott áru. Az európai származás csak a lakosság öt százaléka szerint elég a helyi termék definíciójához, ami az egységes piac fogalmának képlékenységére utal. A helyi termékek vásárlását a válaszadók csaknem kilencven százaléka támogatja. Ennek indoka, hogy szereti a minőséget, fontosnak tartja a gyártási körülmények és eljárások tiszteletben tartását, továbbá a környezet megóvását.
A szempontok rangsorát tekintve ugyanakkor itt is határozott eltérések adódnak: miközben a kontinens nyugati felében a helyi termékek fogyasztása a környezet érdekében végrehajtott tett, keleten, így Magyarországon is a hazafiasság a vezérmotívum. Az eltérést jól érzékelteti, hogy miközben a svédek 61, a németek és az osztrákok 55 százaléka tartja fontosnak az ökológiai szempontokat, nálunk 29, Romániában 22, Bulgáriában pedig csak 16 százalék ezek aránya.