Nyílt levelet írt a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Szókimondóka készségfejlesztő programmal, a Humusz Szövetséggel, a Jane Goodall Intézettel és a Felelős Gasztrohőssel közösen a magyar vásárlók körében legnépszerűbb Aldi, a Spar és a Lidl áruházak üzemeltetőinek. Ebben azt kérik, hogy a kereskedők az üzletekben árulják külön polcokon a pálmaolajmentes termékeiket, így állva ki az esőerdők irtása ellen.
– Azt akarjuk elérni, hogy az említett áruházláncok magyarországi üzleteiben ne kelljen a vásárlóknak órákat tölteni minden egyes árucikk összetevőinek böngészésével, hogy van-e benne pálmaolaj, vagy sem – fogalmaz a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Kérésük szerint a boltokban tegyék egy helyen elérhetővé a tudatos vásárlóknak azokat a feldolgozott élelmiszereket, amelyekben a legjobb tudomásuk szerint nincs pálmaolaj, pálmazsír vagy pálmamagolaj; ehhez egy tájékoztató plakátot is felajánlanak a láncoknak.
A fogyasztóvédők azért küzdenek a pálmaolajjal készült termékek ellen, mert annak termesztése napjainkban is zajló, ökológiai katasztrófával fenyegető iparág, amely hatással van a klímaváltozásra. Mint írják, ahhoz, hogy olajpálma-ültetvényeket telepítsenek Dél-Amerikában, illetve Nyugat- és Közép-Afrikában, naponta húszhektárnyi esőerdőt vágnak ki, s bár az olajat főleg bioüzemanyag előállítására használják, alacsony ára miatt mára már számtalan feldolgozott élelmiszerben és kozmetikumban is jelen van.

Ismertették: a pálmaolaj szobahőmérsékleten félig szilárd halmazállapotú, jól keverhető más olajokkal, magas hőmérsékleten sem oxidálódik, mint például a napraforgóolaj, ezért kedvelt alapanyag lett. Alkalmazásával lassabban olvad a fagyi, krémesebb a rúzs, jobban habzik a tusfürdő, ráadásul olcsó is. A globális felhasználás fenyegető méretűvé vált: 2017-ben csak az EU-ban 7,7 millió tonnát használtak fel világszerte a pálmaolajból, ennek közel felét bioüzemanyagként. A Földön átlagosan fejenként nyolc kilogrammot fogyasztunk belőle évente.
„A pálmaolajmentes termékek vásárlása egy kapu is lehet a tudatosság felé: azok, akik erre elkezdenek figyelni, talán más fenntarthatósági szempontokra is nyitottak lesznek” – vélekednek a szervezők.