Elemér 2024. február 28.
logo

Áruhitelekkel nagyobb kiadás lesz a karácsony

Horváth Éva
2019.12.02. 07:32
Áruhitelekkel nagyobb kiadás lesz a karácsony

Évről évre csúcsot dönt hazánkban a lakosság év végi fogyasztása. A webáruházak térhódítása mellett változatlanul nagy keletje van a hagyományos bevásárlásoknak, illetve a túlköltekezés esetén igényelhető hiteleknek. Az egyes kölcsönök piacát azonban érdemes újra és újra alaposan áttanulmányozni.

Hosszú ideig csábító megoldást jelentettek egy-egy műszaki cikk vagy bútor megvásárlásánál az áruházakba kitelepült bankfiókok, ahol gyors elbírálással, a hagyományos kölcsönhöz képest pillanatok alatt hozzá lehetett jutni a kívánt termék ellenértékéhez. Azóta komoly teret hódítottak a piacon a hitelkártyák és a klasszikus személyi hitelek, és nemcsak a tartósan alacsony kamatkörnyezet, hanem az átláthatóbb kondíciók, feltételek miatt is.

Így az áruhitelek szerepe is változott; persze nem a termék jellege, hanem az elérhetősége lett más: a gyorskölcsönökre specializálódott pénzügyi intézmények mondhatni felosztották egymás között az ígéretes ügyféllelőhelyeket. A legtöbb hitelt kínáló intézményt elsőre, a teljesség igénye nélkül az Euronics háza táján lehet fellelni: például az OTP-t, a Cetelemet és a Cofidist, az Auchan-áruházakban pedig például az Oney, míg a Tescókban és a MediaMarkt-boltokban a Budapest Bank vert tábort.

A lakberendezési áruházak esetében az Ikeánál és a Bauhausnál az idén a Cetelem hitelei jelenthetnek segítséget a vásárlóknak, de a francia hátterű bank pénzügyi partnere az Extreme Digitalnek is.

A decemberi vásárlási láz már az előző hónapban elkezdődött. Sőt, az októberi akciós napok óta szinte folyamatosan tart: a szezonközi leértékelések vagy a márkákhoz, bevásárlóközpontokhoz kapcsolódó, évfordulók, ünnepek apróján meghirdetett akciózások, legutóbb pedig a black friday akár soha nem látott fogyasztást eredményezhetnek 2019-ben, amelyhez karácsonyig a bronz-, ezüst- és aranyvasárnap hétvégéi is jelentősen hozzájárulnak. Ehhez sokan a hitelekben látják a megoldást.

– Bár az áruhitelek sokszor vonzóak az esetleges kamatmentesség és gyors adminisztráció miatt, ajánlatos alaposan átnézni a feltételeket, mielőtt belevágnánk a kölcsön igénylésébe – hangsúlyozta a Magyar Nemzet kérdésére Trencsán Erika, a Money.hu vezető pénzügyi szakértője. Mint mondta, a szóban forgó kölcsönöknél kardinális kérdés lehet a kezelési költség, valamint a termék ára.

– Az áruhitel az egyik legegyszerűbb hitelfelvételi mód, hiszen az üzletből azonnal el tudjuk hozni a terméket, ám nem biztos, hogy a legolcsóbb módon jutottunk a vágyott árucikkhez – figyelmeztet a szakember.

– Sokszor a meghirdetettnél magasabb árral találjuk szembe magunkat, vagy rövidebb futamidőre tudjuk csak igényelni a 0 százalékos hitelt. Ez utóbbi esetben még a magasabb, rendszeres törlesztőrészletet is vállalnunk kell – jegyezte meg.

Nem feltétlenül javasolt kölcsönből ünnepelni
Fotó: Havran Zoltán

Trencsán Erika tanácsa szerint az ajándékok beszerzésekor arra is érdemes figyelni, hogy a 0 százalékos kamattal hirdetett hitel nem biztos, hogy az üzlet bármely termékére vonatkozik – sokszor a boltok csak egy-egy terméktípus megvásárlásához biztosítják ezt a konstrukciót. Szintén érdemes alaposan szemügyre venni, hogy az akció 0 százalékos kamatra vagy 0 százalékos teljes hiteldíj mutatóra (thm) vonatkozik-e, ugyanis a kamatmentes termékeknél is lehet két számjegyű thm (akár 40 százalék körüli), ami elég magasnak számít. Miközben figyelemre méltó, hogy egy-egy kereskedőnél általában kevés áruhitel-konstrukció közül lehet válogatni.

A szakértő szerint ha már kölcsönre van szükség a vásárláshoz, jobb választást jelentenek a személyi hitelek, amelyekből a legolcsóbbak egy számjegyű thm-mel ketyegnek. A személyi kölcsönöknél nagy a választék, a bankok között kiélezett a verseny, emiatt akár napról napra változhat, hogy épp melyik hitelintézeté a legjobb ajánlat. Ráadásul ezek szabadabban felhasználhatók, ellentétben az áruhitelekkel, amelyek kifejezetten egy-egy termékre, például mosógép, bútor megvásárlására használhatók fel.

Csúcs az USA-ban Az amerikai black friday történetében rekordot döntöttek az online eladások: a múlt pénteken 7,4 milliárd dollárt költöttek az Egyesült Államokban internetes vásárlásokra ezen az egyetlen napon – mutatta ki az Adobe Analytics. A szoftvergyártó Adobe gazdaságkutató intézetének adatai szerint az amerikaiak húsz százalékkal többet költöttek online vásárlásokra ebben az évben, mint tavaly ugyanezen a napon.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.