A pandémia első hulláma egyértelműen az internetes áruházakat emelte meg az átterelődött lakossági fogyasztással, míg a hagyományos iparcikküzletek inkább elszenvedték a kijárásokkal korlátozott tavaszi időszakot, s miután a nyáron lélegzethez jutottak, úgy tűnik, az év végi ünnepi bevásárlások is több termékkörben a webes boltokat futtatja majd fel.

Fotó: 123RF
A piaci hangulat fokozódik a második járványidőszakban, mivel úgy tűnik, a szokatlan fordulatokkal teli 2020-as év zárásaként a vírus tömeges terjedése az utolsó két hónapban megpecsételheti a bevásárlóközpontok, szaküzletek, hipermarketek, piacok, ajándékboltok máskor nagyvonalú ünnepi várakozásait. Máris van veszteség: elmarad a főváros legnagyobb hagyományú, Vörösmarty téri adventi vására, ahol eddig kézművesek, hazai termékek árusai szerezhettek biztos ünnep előtti bevételeket.
Nem bízzák a véletlenre az internetes szereplők: a virtuális boltlátogatás vírusmentes előnyeire építve több webkereskedő már ezekben a napokban megnyitja az idén hivatalosan november 27-re meghirdetett fekete péntek, azaz black friday akciós kampányt, 40–70 százalékos árengedménnyel kínálva néhány terméket a népszerűbb iparcikkekből.

Fotó: Havran Zoltán
Ugyan még csak hangolnak a vevőcsalogató kedvezményekkel az e-boltok, de már sejthető, hogy egész novemberben kemény árháború lesz főként a háztartási gépek, lakberendezési tárgyak, illatszerek, játékok, műszaki eszközök, divatáruk területén, ám az akciózás ezúttal sem marad a virtuális térben, a leértékeléstől lelkesült vásárlótömegre ugyanis az áruházláncok is készülnek. Az iparág várakozásai szerint ugyanakkor idén is a felkereshető árusítóhelyeken bonyolódik az ünnepi forgalom java, mivel a víruskockázat ellenére sokan ragaszkodnak az üzletben történő ajándékválogatáshoz vagy a készülékek előzetes kipróbálásához, az élelmiszerek személyes beszerzéséhez.
Erre utal egy friss piackutatás: míg tavaly minden harmadik ember vásárolt fekete pénteken, idén a lakosság fele tervez élni a kedvezményekkel. A várható rohamból jut majd a klasszikus boltoknak is: a lakosság a tavalyinál nagyobb arányban tervezi a fizikai egységeket is felkeresni a black friday miatt – mutat rá a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése.