Sűrűn nyílnak a romániai hűtőszekrényajtók

Ütésállónak bizonyul az elektrotechnikai és informatikai termékek romániai piaca. A vírusjárvány okozta általános gazdasági válság közepette az ágazat idén húszszázalékos növekedéssel számol.

2020. 11. 26. 7:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a romániai lakosság nyaralásra szánt pénze a lakások komfortosabbá tételét szolgáló vásárlásokba szivárgott át. Erről árulkodnak a Ziarul Financiar című gazdasági napilap által közzétett legújabb statisztikák, amelyek tanúsága szerint az elektrotechnikai és informatikai termékek piacának egyenesen jót tett a koronavírus-járvány.

A márciusi járványhullám nyomán az elektrotechnikai, elektronikai és számítástechnikai termékek romániai forgalma hetek alatt tíz százalékkal csökkent. A mélypontot április jelentette, amikor – az online rendelések mértékének megnövekedése ellenére – a szak­áruházak bezárása az ágazat bevételei­nek harminc–ötven százalékos zuhanásához vezetett. Május közepétől újra pislákolni kezdett a fény, júniusban pedig egyenesen biztatóan alakultak az eladási mutatók: az ágazat 10-15 százalékos növekedést produkált, miközben európai viszonylatban az eladások 15-20 százalékkal haladták meg a májusi szintet.

Az elektrotechnikai és informatikai termékek kiskereskedelmi forgalmának dinamikus növekedése azóta is töretlennek tűnik.

Optimisták vagyunk. Az ismert okokból a nyaralások elmaradtak, a divatiparba is kevesebb pénz kerül, még ha jól is mennek az online eladások. Az emberek egyre inkább az otthonukra költenek, ami előnyös az elektro-IT kiskereskedők és a bútorgyártók számára

– vázolta a helyzetet a lapnak Dragoș Sîrbu, az ország második legnagyobb elektronikai áruházlánca, a Flanco vezérigazgatója. A piacvezető Altex és a Media Galaxy tulajdonosa, Dan Ostahie jó esélyt lát arra, hogy vállalata az év végéig elérje az egymilliárd eurós árbevételt, ami körülbelül húszszázalékos növekedést jelentene a 2019-hez mérleghez képest.

De nemcsak a forgalmazók dörzsölik a tenyerüket. Az első számú romániai – amúgy 2002 óta a török Arcelik Grouphoz tartozó – háztartásigép-gyártó, az Arctic vezérigazgatója szerint alig képesek teljesíteni a megrendeléseket. Ragip Balcioglu azzal magyarázza a jelenséget, hogy az emberek a korábbinál jóval több időt töltenek az otthonukban. – Most a korábbi heti húsz alkalom helyett az emberek százszor nyitják ki a hűtőszekrény ajtaját, egyre nagyobb figyelmet fordítanak a főzésre, illetve lakásuk minél komfortosabbá tételére. És erre nem sajnálják a pénzt – nyilatkozta az Arctic vezére.

Szakértők szerint egészen más az idei válság jellege, mint a tíz évvel ezelőtti krízisé. Akkor az elektro-IT ágazat a leginkább sújtottak közé tartozott, az árbevétel két év alatt a felére csökkent. A romániai lakosság tavaly 3,5 milliárd eurót költött elektrotechnikai és elektronikai háztartási termékekre, ez az összeg idén minden bizonnyal meghaladja a négymilliárd eurót.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.